Ve výběžku krnovského náměstí směrem k fotoateliéru, pivnici a kostelu svatého Martina dosud místní řidiči využívali povolení k vjezdu vydávané městským úřadem, takže nemuseli za parkování platit.

„Bylo nespravedlivé, když někde si řidiči za několik tisíc pořídili předplacenou parkovací kartu a jiní parkovali na náměstí zdarma na povolení městského úřadu. Proto bylo nutné výjimky osekat, aby všichni měli pokud možno srovnatelné podmínky," vysvětlil důvody změn krnovský místostarosta Michal Brunclík.

Nové opatření se nelíbí zejména řidičům, kteří byli zvyklí své auto kontrolovat z okna svého bytu.

„Zajímalo by mě, komu vděčíme za ten hloupý nápad rozšířit placené parkování také na poslední zbytek náměstí. Mám strach nechat auto někde za rohem, kde na něj nevidím. Nedávno hned vedle náměstí vykradli devět aut najednou. Teď jsme nuceni parkovat na zastrčeném místě, kde je rejdiště zlodějů, protože tam ani nevidí kamera městské policie," kritizuje parkovací novelu Jiří Martinus, který bydlí na náměstí nad Priorem.

Obyvatele této části náměstí příliš neuspokojila ani rada, ať si parkování na náměstí předplatí. „Prý si máme za čtyři tisíce koupit parkovací kartu. K čemu mi ale bude, když město prodá víc karet, než kolik je parkovacích míst? Platí pravidlo kdo dřív přijede, ten parkuje. Když si zaplatím za parkovací kartu, nestojím o handrkování o volná místa s ostatními držiteli karty," dodal Jiří Martinus.

Další skupinou, která není z placeného parkování v centru právě nadšená, jsou provozovatelé některých obchůdků na náměstí. Ti těžko konkurují hypermarketům, které nabízí svým zákazníkům bezplatné parkoviště.

„Bohužel bydlení nebo podnikání v centru přináší nejen výhody, ale také určitá omezení. Jsem přesvědčen, že ve srovnání s jinými městy je na tom Krnov, co se týče parkování ještě docela dobře. Po domech, které zničilo bombardování na konci války, máme v centru dost volných ploch, takže když někdo nechce platit za parkování, vždycky najde alternativu: bezplatné volné místo maximálně do pěti minut chůze od náměstí," komentoval situaci místostarosta Brunclík, který se setkal s některými podnikateli, kteří si pronajímají obchůdky na náměstí, aby si vyslechl jejich názory a náměty.

Platit po půlhodině?

Vzhledem k tomu, že první parkovací automaty byly v Krnově instalovány přibližně před rokem, je toto první výročí ideálním časem k zamyšlení, jak se dosavadní model osvědčil.

Podle nařízení obce musejí mít řidiči, kteří chtějí v centru odstavit vozidlo, vyřízenou parkovací kartu nebo zakoupený časový parkovací lístek z automatu. Za parkování na vymezených parkovacích místech v centru města se platí v pracovní dny od 8 do 17 hodin deset korun za hodinu.

„Už jsem zaznamenal pár námětů na změny. Nejvíc mě zaujal nápad, zda by nebylo možné nastavit parkovací automaty tak, aby si řidič mohl zaplatit parkování jen na půlhodinu s poloviční pětikorunovou sazbou. Podle mě to logiku má, ale ještě uvidíme, jaká bude reakce v dopravní komisi," představil zajímavý námět místostarosta Brunclík, podle kterého si hodně řidičů své věci v obchodě, na úřadě nebo na poště dokáže vyřídit na otočku co nejrychleji, takže celá hodina parkování je pro ně zbytečně dlouhá.

Půlhodina zdarma?

Někteří podnikatelé z náměstí dokonce navrhují, aby první půlhodina stání byla pro řidiče zadarmo.

„V zahraničí sice takové modely existují, ale upřímně řečeno si neumím představit, jak by něco takového mohlo fungovat u nás. Bylo by to moc velké pokušení, jak se vyhýbat placení parkového. Strážníci by se s každým řidičem při kontrole jen dohadovali, kdy vlastně přijel a jak mu mají dokázat dobu parkování," postavil se k tomuto námětu skepticky místostarosta Brunclík, podle kterého placené parkování nejspíš není hlavní příčinou nízkých tržeb obchodů v centru.

„Všeobecně je to dnes těžká doba pro podnikání. Zákazníci si oblíbili velká nákupní střediska i z mnoha jiných důvodů, než je parkování zdarma. Možná to obchodníkům na náměstí spíš pomůže, když má zákazník jistotu, že v zóně placeného parkování určitě kdykoliv snadno najde volné místo. Jak v nadsázce říká jeden známý: když někdo nemá desetikorunu na parkování, pak je otázka, kde bere peníze na provoz auta a zda by spíš neměl jezdit na kole. Já bych placené parkování s úbytkem zákazníků v provozovnách na náměstí rozhodně nespojoval," komentoval tyto názory místostarosta Brunclík.

Dočasné omezení

Protože se mezi krnovskými občany často diskutuje o současné novele systému parkování, některé z nich zaskočily nové dopravní značky, které se včera objevily na ulici sv. Ducha.

„Chtěl bych upozornit, že dopravní značky omezující parkování na ulici sv. Ducha jsou pouze dočasné opatření. Budou tu jen krátce kvůli plánovanému kácení a výsadbě zeleně, aby auta nepřekážela. Pak se zase všechno vrátí do původního stavu. Plochy se zákazem parkování nebo se zpoplatněným parkováním už nehodláme rozšiřovat," uzavřel Brunclík.