Složitější zavádění nových vlaků v zimním období a také snaha o posilování kvality servisu ve stávajících vlacích. To jsou údajně hlavní důvody, proč společnost RegioJet nespustí od prosince devět spojů denně mezi Havířovem, Ostravou a Prahou. Ke stávajícím čtyřem linkám přibude zatím jen pátá. Jeden z vlaků ale bude navíc pokračovat do Českého Těšína, Třince, Čadce a Žiliny.

„RegioJet změnil v tomto své plány. Oproti původním předpokladům bude počet spojů narůstat plynule, nikoliv skokově. Důvodem je maximální důraz na kvalitu služeb zákaznického servisu během počáteční fáze rozšiřování provozu, charakteristické velmi vysokým vytížením vlaků,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Všech devět původně plánovaných vlaků je už nicméně uvedeno v poslední verzi tištěného jízdního řádu. Cestující si tak budou muset zapamatovat, že z OstravySvinova do Prahy pojede žlutý vlak zatím jen v 5.45, 8.58, 12.58, 16.58 a v 18.58 hodin. Zpátky z Prahy pak v 7.33, 11.33, 13.33, 15.33 a v 17.33 hodin.

„Další spoje nabídne RegioJet od 1. února a na celkový počet devíti spojů v každém směru na trase Praha Olomouc Ostrava Havířov (Žilina) pak navýšíme jízdní řád během prvního čtvrtletí příštího roku,“ doplnil Ondrůj a dodal, že cenové nabídky žlutých vlaků se od 11. prosince nemění, zvýšení DPH zohlední dopravce případně až od 1. ledna příštího roku.

Regionální tratě? Peníze budou

Zajistit to má speciální zákon. Současné memorandum totiž někteří nepovažují za platné

Už hlavně žádné výhrůžky soudními spory. To je hlavní důvod současné snahy ministerstva dopravy dostat peníze do regionální dopravy pomocí speciálního zákona. V televizi Prima to včera řekl ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). Ministerstvo zákon o financování regionální železniční dopravy připraví do poloviny roku 2012. Od roku 2013 by měl pak platit.

Asociace krajů ČR a ministerstvo dopravy se dohodly na financování regionálních železnic pro rok 2012 zhruba před měsícem. Příspěvek krajům pro dotování prokazatelné ztráty tak zůstane 2,6 miliardy korun, které krajům zaručilo memorandum podepsané vládou Jana Fischera. Právní závaznost memoranda zpochybnil ministr financí Miroslav Kalousek i premiér Petr Nečas. Kalousek pro příští rok navrhoval prostředky krajům snížit o 300 milionů. Kdyby se tak stalo, hrozily některé kraje žalobami vůči státu a rušením spojů.

Zákon je podle ministra důležitý právě proto, že memorandum nemusí být všemi považováno za platné.

Podle předsedy Asociace krajů Michala Haška kraje trvají na státních dotacích v plné výši i v dalších letech.

Dobeš zároveň chválil zavedení konkurence na drahách od letošního září. „Trať PrahaOstrava ukazuje, že konkurence má smysl, ČD i RegioJet se snaží, aby nabízely lepší služby,“ uvedl.

Ministerstvo dopravy se podle něj bude snažit i v dalších letech otvírat pro konkurenci nové tratě. Podle plánu by měla být v roce 2012 možnost soutěžit o dvě trasy, o další tři pak v roce 2013. (čtk)