Auta v příkopech, silnice zablokované kamiony, které čekají, až je vyprostí hasiči nebo silničáři. To je v zimních měsících denní obrázek na komunikacích Jesenicka. Problémy by mohla vyřešit nová vyhláška a na vybraných úsecích umístěná nová dopravní značka, která pro období od prvního listopadu do konce dubna povoluje průjezd jen se zimními pneumatikami. U osobních aut nesmí mít dezén pneumatik nižší hloubku než čtyři milimetry, nákladní vozy dokonce šest milimetrů.

„Pokud řidič zablokuje silnici, je třeba jej hnát k zodpovědnosti. Značka s nápisem Nasaď řetězy u nás situaci neřeší. Proto jsem přesvědčen, že je nová vyhláška smysluplná a v našich podmínkách nutná,“ prohlásil vedoucí odboru dopravy města Jeseník Josef Liberda. Odbor dopravy spolu s odborníky z BESIPu a jesenické policie navrhl sedm kritických úseků. Už v září má Olomoucký kraj a starostové obcí rozhodnout, zda souhlasí v těchto místech s umístěním nových značek, které nařizují řidičům použití zimních pneumatik.

„Jsou to nejvýše položená místa, kde máme každoročně nejvíce problémů,“ řekl Liberda. Pokud návrh odborníků projde, začne policie pečlivě hlídat trasu z Horní Lipové do Ostružné, z Bělé pod Pradědem na Videlský kříž, ze Zlatých Hor přes Modrou do Heřmanovic. V návrhu je i cesta ze Zlatých Hor k Petrovým Boudám, z Rejvízu do Heřmanovic, z Javorníku do Travné a z Jeseníku do Priessnitzových léčebných lázní. Hříšníky při porušení příkazu čekají sankce. Na místě zaplatí tisíc korun, v přestupkovém řízení je pokuta od patnácti set až po dva a půl tisíce korun.

O dopravních značkách přikazujících zimní výbavu také na šumperské straně hor zatím nikdo nemluví. „Je to záležitost aktuální především pro Jesenicko, zatím s námi o novém značení nikdo nejednal,“ sdělil vedoucí šumperského dopravního inspektorátu Michal Harciník.

Na Šumpersku jsou přitom dvě důležité dopravní tepny, které se v zimě stávají pastí především pro kamiony. Jedná se o strmá stoupání na Červenohorské a Ramzovské sedlo. Stačí jen slabá sněhová pokrývka a některé kamiony v kopci uvíznou.

„Setkáváme se s tím pravidelně každou zimu, ale horší terén než na Šumpersku je určitě na Jesenicku. Bohužel řidiči jezdí bez zimní výbavy běžně, často nemají ani lopatu. Naloženému kamionu se sněhovými řetězy by přitom stoupání nemělo činit problémy. Často je také příčinou potíží špatně naložený náklad,“ popsal své dlouholeté zkušenosti dispečer šumperských silničářů Pavel Švestka.

Danuše Krčová, Hana Kubová

Značka, která pro období od prvního listopadu do konce dubna povoluje průjezd jen se zimními pneumatikami.