Zatímco dříve na všech komunikacích ve Smetanových sadech měli cyklisté a chodci zřetelně vymezené místo a trasy oddělené pruhy, dnes z tohoto systému zbylo jen torzo. Oddělená stezka zůstala jen v úseku od polikliniky na náměstí kolem Švédské zdi a kostela sv. Martina.

Všude jinde jsou cyklostezka a chodník neoddělené. Chodci, cyklisté, bruslaři i jezdci na koloběžkách by se podle předpisů měli pohybovat vpravo.

Pruh svádí

Podle Georgiose Bazakase z investičního oddělení je zatím nový model ve stádiu testování, zda dojde ke zvýšení ohleduplnosti mezi chodci a cyklisty. „Při rozhodování o způsobu provozu jsme ctili stanovisko projektanta, který své řešení zdůvodnil tím, že když má cyklista vyhrazený svůj pruh, svádí ho to k rychlé jízdě," uvedl Bazakas.

Cyklisté při rychlé jízdě prý neberou ohled na chodce, čímž ohrožují zejména děti.

„V případě smíšeného provozu jsou cyklisté i chodci donuceni být k sobě ohleduplnější. Jestli tomu tak skutečně bude, uvidíme časem. Po nějaké době provoz v sadech vyhodnotíme, a pokud se nedělené stezky neosvědčí, můžeme se vrátit k dřívějšímu rozdělení komunikace," dokončil Georgios Bazakas.

Pokus do doby, než se něco stane?

K problému se vyjádřil také dlouholetý krnovský cyklista a předseda oddílu cyklistiky Loko Krnov Otmar Rychta.

„Nebudu si brát servítky. Projektant by se měl nechat vyšetřit. Zřejmě nikdy nejezdil na kole, protože jinak by takovou věc nikdy nemohl připustit. Argument projektanta, že dělicí pruh svádí k rychlé jízdě, je zcela nesmyslný," řekl Rychta, podle kterého je jen otázka času, kdy zde dojde ke kolizi.

Je si jistý, že oddělené úseky pro cyklisty a chodce jsou bezpečné právě proto, že zamezí setkávání rychleji jezdících cyklistů s pomalými chodci.

„Dokážete si představit reakce třeba seniora, který si byl ještě nedávno jistý ve svém pruhu a nemusel se motat a kličkovat mezi cyklisty nebo naopak na kole mezi chodci? Ani si nechci představit, k jakým situacím tam dojde, když se neví, kdo kam patří," vysvětlil své pochybnosti Rychta.

.

„Kdo se dosud nechoval ohleduplně, bude v tom pokračovat. Ničemu to nepomůže, akorát přijdou další problémy," dodal.

Protože ani mnozí další obyvatelé Krnova nechápou, jak má nový systém fungovat, nostalgicky vzpomínají na výhodu původní varianty.

„Nevím, proč mají projektanti zapotřebí něco nového takhle testovat, když dosud to fungovalo dobře. Teď touto rádoby novinkou zkouší, co se stane, když se cyklisté budou motat mezi chodci a naopak. Zřejmě čekají, zda se někomu něco stane," řekla cyklistka Tereza Hermanová, která denně Smetanovými sady projíždí.

Deník se pokoušel zkontaktovat projektanta nové koncepce sadů Radka Pavlačku, aby se k těmto obavám vyjádřil, ale v současnosti je na dovolené. Vedoucí investičního oddělení Georgios Bazakas se k dalším výtkám cyklistů už nevyjádřil.