V současnosti v České republice existují čtyři velké Czech Dakar týmy v kategorii kamionů. Na startu nebude chybět několik lidí z našeho regionu. V jednom voze startuje jako hlavní pilot a majitel týmu Marek Spáčil z Huzové, ve druhém startuje Martin Kolomý z Bruntálu, v asistenčním voze je doprovází Jiří Zbořil z Bruntálu a v dalším doprovodném voze Zdeněk Němec z Bruntálu a Radek Jašíček původem z Bruntálu.

„Znovu se potvrzuje, že na počet obyvatel máme největší percentuelní zastoupení my z Bruntálu ze všech,“ zhodnotil účast senátor a závodník Jiří Žák.Závod začíná 1. ledna 2010 v Jižní Americe v Buenos Aires a již podruhé se koná na území Argentiny a Chile. Vloni se Martin Kolomý účastnil Dakaru coby mechanik.

„Stal jsem se řidičem druhého soutěžního kamionu, který plní roli zajištění zálohy v případě závad, budeme prvnímu vozu krýt záda. Připraveni bychom měli být maximálně dobře, co jsme kdy mohli být,“ řekl Martin Kolomý. Kamion umí jeho tým celý rozebral i složit za pouhých čtyřiadvacet hodin.

„Tak jak máme připravený vůz, nemá nikdo, nevěřím, že ho někdo tolikrát rozebral, jako my. Šanci na umístění samozřejmě máme, proto tam přece jedeme,“ pousmál se jezdec Kolomý, letos premiérově i závodník. Jak říká, tak náročný závod je z části i o štěstí. „Třetina úspěchu tkví v přípravě, třetina v technice a třetina ve štěstí. Bez toho to ani nejde, závod je opravu dlouhý,“ potvrdil bruntálský jezdec.

V poslední etapě se nám ulomil pedál

Své o tom ví i známý jezdec kamionů Karel Loprais, který v roce 1995 závod vedl a v poslední etapě mu odešly turba. „To stačilo, aby se propadl o dvě místa a skončil nakonec třetí,“ vzpomínal Jiří Žák, další závodník z Bruntálu.

O rok později Jiří Žák nad Lopraisem i dlouho vedl, poté odešla na jeho kamionu přední náprava, přišly potíže s řízením. I tak pořád jel na jedenácté pozici. „Jezdec Láďa Fajtl to dotáhnul na třetí místo, a když jsme jeli poslední etapu z Dakaru po pláži, po třech kilometrech se mu ulomil plynový pedál,“ popsal Jiří Žák drama závěrečné etapy jednoho z předešlých ročníků rallye.

Sám se pustil v souboji muž proti muži s ruskou posádkou a tak tak dojel do cíle v limitu, v zatáčce vyzul ve stíhací jízdě dvě pneumatiky.Oproti minulému ročníku je výrazně více etap umístěno do Chile, do nejsušší pouště Atakama s nejsušším pískem na světě. Ráz tamní krajiny se hodně podobá Africe, kde se původně závod jel.

„Jihoamerické pouště jsou těžší, než africké, protože je v nich výrazně vyšší podíl jemného písku. Teploty se pohybují okolo čtyřiceti, pětačtyřiceti stupňů, což je dost výrazné teplo,“ podotknul Jiří Žák. V lednu je na jižní polokouli mezi obratníkem a rovníkem prostředek léta. Celková vzdálenost je kolem deseti tisíc kilometrů. Závod se pojede šestnáct dnů, sedmnáctý den čeká ty, kteří dojedou do cíle, vyhlášení výsledků.