Czech Dakar Team (CDT) dorazil ve středu 28. prosince Buenos Aires v jižní Americe, kde se utká o vavříny Rallye Dakar. Na start závodu v argentinském Mar del Plata postaví tým 1. ledna Tatru 4 krát 4 a motocykl Yamaha.

Kdo pojede, kdo naviguje

Soutěžní Tatru se startovním číslem 547 také letos pilotuje Martin Kolomý ze Starého Města u Bruntálu, navigátorem je René Kilián, druhým pilotem je David Kilián. Motocyklista CDT Jan Veselý jede rallye na stroji Yamaha 450 s dobře zapamatovatelným startovním číslem 100. Na trať se vydá také asistenční Tatra 6 krát 6 a novinářský Nissan Patrol, který řídí loňský první pilot CDT Marek Spáčil. Tým hodlá Spáčil z nissanu řídit.

Marek Spáčil chtěl závodit i letos, start znemožnilo zranění kolene na červencové Silk Way. Koleno není v takovém stavu, aby vydrželo čtrnáctidenní zátěž v závodním kamionu. „Dakar je závod, který nic neodpouští, a účast v neuspokojivém zdravotním stavu by byla hazardem se zdravím, technikou a v neposlední řadě i s finančními prostředky, které se shánějí stále obtížněji“, řekl Marek Spáčil, manažer CDT.

Martin Kolomý věnoval převážnou část roku zotavování po zranění páteře, které utrpěl 4. ledna na posledním ročníku Dakaru. Díky poctivé přípravě je opět fit. „Letos budu muset přizpůsobit styl jízdy tomu, že za náš tým jede pouze jeden kamion. Nemá kdo zaskočit a proto je jednoznačně prioritou týmu dojet do cíle,“ uvedl Martin Kolomý.

Jan Veselý jede Dakar potřetí. Přípravě na ročník 2012 se věnoval od května, především ladil kondici a připravoval nový motocykl. I když se díky pozdní zásilce dílů z Francie nevyhnul montáži navigačních přístrojů v časové tísni, cítí se připraven postoupit další ročník nejtěžší rallye světa ve stupačkách motocyklu. Tak jako v předchozích ročnících chce soutěž hlavně ve zdraví dokončit.

Letos se v dakarské rallye zranil i navigátor týmu Jaroslav Lamač. Jeho zranění bylo vážnější, rehabilitace si vyžaduje více času, a tak se tentokrát chystá z domova zajišťovat komunikační servis pro veřejnost a media.

Kudy vede nová trasa Rallye Dakar 2012

Bruntál, jižní Amerika – Rallye Dakar 2012 startuje 1. ledna z argentinského Mar del Plata. Závodníky letos čeká 8 373 kilometrů, z nichž bude 4 191 kilometrů speciálních zkoušek a starý model trasy z jedné části jižní Ameriky do druhé.

Dosavadní „okruhy“ se startem a cílem v Buenos Aires, připravované pořadateli po tři roky, jsou pro ročník 2012 nahrazeny trasou Mar del Plata v Argentině přes Chile do peruánského hlavního města Lima. Při výběru trasy organizátoři kladli důraz na vytrvalost a bystrost za volantem.

Ředitel závodu David Castera varoval, aby měli závodníci, závodníci by měli mít neustále na zřeteli veškerá nebezpečí, která mohou na trati nastat. Trať je podle ředitele opravdu náročná, závodící posádky zažijí nervy drásající situace.

Bruntálský tým trénoval na Dakar téměř celý rok

Bruntál, jižní Amerika – Pro Czech Dakar Team (CDT) byl letošní rok opět ve znamení intenzivních příprav. Na závodních vozech začal tým pracovat hned po návratu z Dakaru 2011.

Zotavit se po operaci zraněné páteře potřeboval po letošním ročníku Rallye Dakar nejen kamionista Martin Kolomý ze Starého Města u Bruntálu. Renovovat bylo nutné i techniku CDT.

Spáčil zraněn v Rusku

Kompletní přestavbu prodělala Tatra pilota a manažera CDT Marka Spáčila. V bruntálské Kolomého autodílně zvětšili rozvor nápravy, namontovali novou kabinu s modifikovaným bezpečnostním rámem a ovládání řazení změnili na bowdeny. Nástavbu Tatry upravili tak, aby lépe rozložili její váhu na nápravu.

Hlavní změnou byla zástavba nového lehčího motoru Caterpillar C13, kapalinou chlazeného šestiválce s objemem motoru 13 litrů místo původního C18, kapalinou chlazeného řadového šestiválce o objemu motoru téměř 18 litrů. Výkon motorů zůstal totožný.

Poprvé tým nasadil přestavěné vozidlo na konci léta do závodu Silk Way z Moskvy do Soči. Czech Dakar Team pojal závod jako test nově přestavěného trucku. Ukázalo se, že úpravy mají pozitivní vliv na jízdní vlastnosti a dynamiku vozu.

Posádka se držela s přehledem v první desítce kamionů navzdory silnému obsazení domácího týmu Kamaz. Do cíle však bruntálská zelená Tatra nedojela. Ve čtvrté etapě při předjíždění pomalejšího soupeře vůz vlétl do díry, která nebyla uvedena v road booku, Tatra přišla o přední kolo. Navíc nehodu odnesl manažer Spáčil poraněním kolene.

Kolomý vítězil v Africe

Co se týká Tatry pilota Martina Kolomého, úpravy začaly na konci léta. V dílně upravovali podvozek i nástavbu, nyní delší, umožňující lepší rozložení hmotností k zadní nápravě. Změnou prošlo uložení pneumatik, kola jsou nyní umístěna vertikálně oproti původnímu horizontálnímu položení, a jsou níž. Přemístěna je i nádrž z boků na nástavbu nad zadní nápravu. Rozvor i původní motor C18 zůstaly, i když motor s drobnou úpravou. Vůz má i nové turbodmychadla Caterpillar.

Martin Kolomý truck testoval na území Tunisu v africké rallye El Chott 2011. Kolomý s navigátorem René Kiliánem a palubním mechanikem Sabri Boughattasem konstatovali, že na Sahaře panují obdobné podmínky, jako na jihoamerickém Dakaru. Především co se týká vysokých teplot a dunových polí. Test dopadl výborně. Auto i zoperovaná záda Martina Kolomého obstály na jedničku, bruntálská posádka závod s přehledem vyhrála.

Jen co se z Afriky vrátili závodníci CDT do Bruntálu, provedli během několika hodin revizi Tatry, poté naložili veškerý potřebný materiál do doprovodné Tatry a včetně novinářského nissanu vše dopravili na konci listopadu do francouzského Le Havre k nalodění na plavbu do Jižní Ameriky. „Chtěl bych poděkovat všem našim partnerům, díky kterým se můžeme zase po roce postavit na start tohoto legendárního závodu. Přípravě jsme během roku věnovali maximum a maximum jsme připraveni odvést i zde v průběhu závodu,“ řekl šéf týmu Marek Spáčil.

Bruntálský Czech Dakar Team prošel policejní kontrolou

Bruntál, Argentina – Czech Dakar Team (CDT), který reprezentuje bruntálský region také na Rallye Dakar 2012, má za sebou první setkání s domorodci.

Cesta při přesunu z letiště v Buenos Aires na start závodu v Mar del Plata v Argentině probíhala bez potíží do chvíle, než bruntálský konvoj stavěla policejní kontrola, která si zasedla především na novinářský vůz.

Policistka byla drsná

Setkání s pedantními policisty na trase do Mar del Plata nebylo vůbec příjemné, zejména pro majitele CDT a dřívějšího závodníka v kamionech Marka Spáčila z Huzové.

„Jedna mladá policistka se rozhodla demonstrovat svou sílu úřadu a za to, že máme na novinářském Nissanu Patrol tažné zařízení. Chtěla nám dát pokutu dva tisíce pessos, což je v převodu zhruba devět tisíc korun. No žádný jiný „nedostatek“ nenašla,“ popisoval nemilou příhodu Marek Spáčil. Příběh měl nakonec šťastný konec. „Po urputných hádkách i domluvě kolegy nás nakonec policistka pustila,“ uvedl Marek Spáčil.

Do Rallye Dakar 2012 vyslat bruntálský CDT truck a motocykl. Posádku Tatry 4×4 letos tvoří pilot Martin Kolomý ze Starého Města u Bruntálu, navigátorem je René Kilián a druhým pilotem David Kilián. Motocyklista Jan Veselý jede rallye na stroji Yamaha 450. Na start rallye se postaví už zítra, 1. ledna.

Motorkář si užíval

Honza Veselý si šestisetkilometrový přesun z letiště na start náležitě užíval. Svěřil se, že jeho mašina šlape jak divá. Bylo to vidět, protože si část trasy užil jízdou na zadním kole. Včera, v pátek 30. prosince, čekaly CDT technické přejímky techniky. Všichni z týmu se již těší na neopakovatelnou atmosféru nejtěžší off-roadové soutěže na světě. „Ještě vše zkontrolovat, vyměnit oleje a vzhůru do spleti pořadatelských razítek,“ uvedl Spáčil.