Jejich optimismus vycházel z toho, že na přeshraniční projekty lze poměrně snadno získat dotace, ale hlavně se náklady výrazně sníží díky tomu, že na polské straně lze přestavět na úzkokolejku zrušenou, ale stále funkční trať do Raclawic.

Loni polské dráhy oznámily záměr tuto trať definitivně zlikvidovat. Současně oslovily městské úřady v Hlubčicích, Ratiboři a v Raclawicích, zda nechtějí tuto trať převzít.

Zatímco tato polská trať balancuje na hraně zániku, přišli železniční fanoušci s nápadem vytvořit na nádraží v Raclawicích železniční muzeum. Zdá se, že je to reálná cesta, protože už podepsali smlouvu o spolupráci s národním železničním muzeem ve Varšavě.

Podle Tadeusze Wrona, prezidenta Asociace železničních nadšenců Slezské Raclawice, by jim železniční muzeum mělo zapůjčit lokomotivy a vagony ze svých sbírek. Polské sdružení železničních nadšenců už několik let v nepoužívané železniční stanici v Raclawicích pořádá nostalgické akce Piknik kolejowy.

Vzpomínají při nich na zašlé časy, kdy Racławice byly významné železničním uzlem, jak dokládají s rozlehlým komplexem nádražních budov.

Sdružení prosadilo zápis raclawického nádraží na seznam historicky významných železničních budov. Tím na poslední chvíli zabránilo chystané demolici původních přístřešků nad nástupištěm. Požadují opravu depa parních lokomotiv, aby bylo kam umístit část expozice, která zde má vzniknout ještě letos.