V rámci projektu Lehčí o pár kil představila krnovská lékárna nejmodernější diagnostický přístroj InBody, který během chvilky dokáže exaktně změřit a analyzovat, kolik má člověk v těle vody, tuku a svalů a jak mu funguje metabolismus.

„Překvapilo nás, že kromě běžných zákazníků lékárny si přišlo vyzkoušet přístroj také mnoho našich kolegů z nemocnice. Tolik lékařů a zdravotníků jsme opravdu nečekali," komentoval vedoucí lékárny Vladimír Vašíř frontu u přístroje, ve které se střídaly erární stejnokroje zdravotníků s běžným oblečením zákazníků.

Přístroj obsluhoval odborný konzultant v oblasti zdravého životního stylu Jan Cimburek, který naměřené hodnoty vytiskl a pak každému vysvětlil, jak tato čísla správně interpretovat.

Udejte věk, výšku a pohlaví

Stačí do přístroje zadat věk, výšku a pohlaví, vyzout si boty, sundat ponožky a postavit se naboso na podložku s výstupky pro chodidla. Pak jen stačí do rukou vzít madla, ve kterých jsou rovněž zabudované senzory, a chvíli nedýchat jako na rentgenu. Není potřeba měřit obvod pasu ani nic jiného.

„Každý od nás dostane papír s výsledky, na kterém je nejen celková hmotnost, ale také to, kolik procent z ní tvoří svalová a tuková tkáň a kolik máte v těle vody. Dozvíte se, jak jsou svaly a tuk rozmístěny po těle a také si hned můžete své výsledky srovnat s běžnými hodnoty. Formou známého BMI indexu lze názorně porovnat vaši tělesnou hmotnost s běžnou a stejně to funguje u tuku nebo u objemu boků a pasu," představil přístroj Jan Cimburek, podle kterého s těmito výsledky už každý lékař nebo fitness trenér bude vědět, jak vás dostat do optimální kondice.

Hubnout zdravě

Kdo by si chtěl svou hmotnost zkusit upravit sám, ten má hned k dispozici informace, jakou minimální kalorickou hodnotu musí mít jeho strava, aby hubnul zdravě a jeho tělo nestrádalo nedostatkem živin a energie.

K dispozici je také cvičební plán, aby si každý mohl udělat představu, kolik kalorií spálí při půlhodině chůze, běhu, jízdy na kole, plavání, aerobiku, nebo hraním tenisu, fotbalu, basketbalu, golfu či badmintonu.

„Podle jednoduché tabulky si každý může srovnat svůj výdej energie s doporučeným denním příjmem kalorií a pak si vypočítat, o kolik může zhubnout za měsíc či za rok, aby se dostal na optimální hmotnost a neohrozil při tom své zdraví," doplnil Jan Cimburek, podle kterého by se měli lidé s větší nadváhou poradit s odborníky, jaké pohybové aktivity jsou pro ně vhodné.

Pomůže pohyb, ale opatrně

Nemohou totiž zatěžovat klouby a vazy prudkými nárazy na tvrdém povrchu. Ti, kteří dosud zanedbávali svou kondici, by si zase měli dávat pozor na sportovní disciplíny s velmi vysokou tepovou frekvencí. Stejně důležitý jako pohyb je také psychická vyrovnanost, relaxace, dostatek spánku a odpočinku, pestrá strava s ovocem a zeleninou a samozřejmě se zdravým životním stylem je neslučitelné kouření, které ničí nejen plíce, ale také cévní oběhový systém.

„Lidé si často neuvědomují, že podváha, nadváha či obezita není jen věc vzhledu a estetiky, ale souvisejí s ní různá nebezpečná onemocnění," uzavřel Jan Cimburek.