„My pocházíme z Valašska a moje maminka uměla udělat Vánoce v úplně prostých poměrech a na to mám ty nejkrásnější vzpomínky, proto si myslím, že tohle honění se za dárky je špatné, a ještě ta představa, že si na to lidi půjčují, když nemají peníze, mě děsí,“ prozradil svůj názor na předvánoční půjčky František Orság z Rýmařova.

Podobný názor začíná převládat podle poskytovatelů půjček a finančních poradců i mezi dalšími obyvateli našeho okresu. „Malinko zvýšenou poptávku po úvěrech a půjčkách registrujeme před každými Vánocemi, ovšem v minulých letech bylo žádostí mnohem více, než je tomu letos i loni,“ uvedl Jiří Suchý, ředitel bruntálské pobočky jedné z bank.

To, že si lidé mnohem více promýšlejí dopady půjček, potvrzuje i Stanislav Fiurášek, finanční poradce z Krnova: „Za mého působení v pozici poradce se podle mě zájem o tento typ půjček snižuje. I já jako poradce se snažím klienty vést aby o nadbytečných půjčkách přemýšleli a spíš se jich vyvarovali,“ řekl.

Se sníženým zájmem o předvánoční půjčky se v posledních letech setkává i Anna Neubauerová, která pracuje pro jednu z firem poskytujících nebankovní půjčky v okrese Bruntál. „U lidí, se kterými o možnosti půjčky mluvím, je vidět, že o tom přemýšlejí mnohem více než v minulosti,“ uvedla.

Zároveň si ale myslí, že kromě větší rozvážnosti lidí je další podstatnou věcí, která snížila poptávku po nebankovních půjčkách, účinnost nového zákona o spotřebitelském úvěru. Ten dává od loňského prosince za úkol České národní bance, aby dohlížela nad celým trhem s úvěry, a to včetně poskytovatelů nebankovních půjček.

„Možná i právě díky novele zákona o úvěrech a tomu, že i nebankovní sektor teď spadá pod Českou národní banku, se zmenšil zájem o půjčky, protože už ji nedostane jen tak někdo. Člověk v současné době musí prokázat, že je schopný ten úvěr splácet.

V minulých letech bylo u některých pochybných firem docela časté, že půjčovaly komukoliv, kdo přišel. To je v současné chvíli nemyslitelné,“ dodala Anna Neubauerová.

Ježíšek přes internet

Nakoupit vánoční dárky přes internet se každoročně rozhoduje víc a víc Čechů i v okrese Bruntál. Výsledky nedávného měření Českého statistického úřadu potvrzují jak prodejci, tak obyvatelé okresu.

„Já se letos snažím procházet takové zapadlé krámky, antikvariáty a podobně, abych našla nějaké osobité a zajímavé dárky, ale určitě se neubráním tomu, že aspoň něco přes internet nakoupím. A podle toho, jak jsme se bavili s rodinou, tak třeba moje sestra nebo táta budou letos nakupovat přes internet v podstatě všechny dárky,“ prozradila Lucie Ryšavá z Rýmařova, odkud budou dárky pod jejím stromečkem.

Oblibu v nakupování po internetu potvrzuje i prodejce elektroniky Michal Ihnát, který provozuje jak kamennou prodejnu, tak internetový obchod a může dobře porovnat přeliv zákazníků.

„V současné době skutečně máme víc zákazníků na e-shopu, ale o ten se člověk musí taky starat tím způsobem, aby byl pro zákazníky dostupný a dobře pochopitelný. Zároveň je důležitou součástí jeho propagace, kdybychom se o ni nestarali a neplatili obchodu reklamu na různých webech, které vyhledávají zboží, tak si myslím, že bychom měli víc zákazníků zase v kamenné prodejně,“ prozradil své dojmy Michal Ihnát.

Zvýšený zájem o nakupování na e-shopech potvrzují i nová data Českého statistického úřadu (ČSÚ). Podle tiskové mluvčí ČSÚ Petry Báčové skoro polovina Čechů během uplynulého roku nakoupila na internetu. Nejvíce se jednalo o lidi mezi 25 a 34 lety, ale pozadu nezůstávají ani lidé starší. Až 40 procent lidí mezi 55 a 64 lety také nakupuje na síti.

Pozor na to, za jakých podmínek můžete zboží vrátit

Téměř každému se už stalo, že musel reklamovat nebo chtěl vrátit nějaké zboží. Tato situace může nastat i po rozbalení vánočních dárků. Na co mají zákazníci ve spojitosti s reklamací vánočních dárků nárok?

„Kolem Vánoc se na nás velmi často obracejí spotřebitelé s tím, že jim v kamenném obchodě nechtějí za nevhodný dárek vrátit peníze. Takovým zákazníkům říkáme, že bohužel pro ně, prodejci v kamenných obchodech nemají ze zákona povinnost vůbec přijmout reklamaci zboží tak, jako to mají například e-shopy nebo podomní prodejci,“ uvedla Marcela Reichlová, předsedkyně Sdružení ochrany spotřebitelů Moravskoslezského kraje.

Zákazník, který kupuje vánoční dárky a není si naprosto jistý velikostí, barvou nebo jakýmkoliv jiným parametrem daného zboží, by se měl vždy ptát prodejce, jestli s případnou reklamací nebude problém a zda mají nárok na získání peněz zpět při vracení zboží. Většina prodejců se obyčejně snaží vycházet vstříc, protože ví, že spokojený zákazník se k nim bude častěji vracet.

„Samozřejmě se nám už párkrát stalo, že bylo patrné viditelné opotřebení toho zboží, tam jsme pak požadovali po zákazníkovi, většinou to ale byly firmy, poplatek za uvedení zboží do původního stavu, na který máme jako prodejce nárok. Ale snažíme se vyřizovat všechny reklamace, které nám přijdou, kladně, protože tím pak dáme těm zákazníkům signál, že se na nás můžou s jakýmkoliv problémem obrátit,“ uvedl Michal Ihnát, který vede jednu z rýmařovských kamenných prodejen.

Tato slova potvrzuje i Marcela Reichlová. „Velká část kamenných prodejen přistupuje na nějakou formu vrácení zboží, i když podle zákona nemusí. Nejčastěji jde o výměnu kus za kus nebo výměnu jednoho druhu zboží za jiné ve stejné nebo nižší hodnotě, s vracením peněz ale mohou prodejci váhat, protože by jim tím klesaly tržby.

Pro jistotu je tak vždy lepší položit dotaz ještě před koupí, protože ten nic nestojí a ušetří lidem během svátků hodiny času a především peníze,“ uzavřela.

Lukáš Nedomlel