Zastavil se tak trend z minulých let, kdy zemědělci pěstování zeleniny kvůli nedostatku poptávky spíše utlumovali. Nejžádanější jsou přitom ty druhy, které nevyžadují náročnou kuchyňskou úpravu.

„Lidé věnují vaření méně času než dřív, proto roste poptávka po kedlubnách, ředkvičkách, paprikách, chřestu, salátu a rajčatech,“ upřesnil předseda zelinářské unie Jaroslav Zeman. Na ústupu je naopak hlávkové zelí, celer, pór nebo červená řepa.

Ministr zemědělství Ivan Fuksa přitom předpokládá, že na vzrůstající poptávku po domácí produkci budou muset hospodáři v příštích letech reagovat ještě větším rozsahem osázených polí.

Falešní farmáři kazí image

„Zájem lidí o české čerstvé potraviny povzbudily v poslední době například farmářské trhy,“ přiblížil jednu z příčin oživení ministr. Na tento trend ovšem nereagují pouze zemědělci, ale i různí podnikavci, kteří třeba právě ve farmářských trzích objevili svou příležitost.

Petr Mareš, prezident Společnosti mladých agrárníků České republiky, upozornil, že na trzích se začali objevovat falešní farmáři, kteří zemědělské produkty nakupují ve velkoobchodech a pak je vydávají za vlastní produkci.

„Máme informace, že na několika místech v České republice se na farmářských trzích objevují falešní farmáři. Samozřejmě, že to kazí celkovou image trhů, jejichž cílem je nabízet kvalitní a chutné potraviny. To je také důvod, proč sem lidé chodí. Chceme proti falešným farmářům bojovat,“ doplnil Mareš. Doporučuje proto, aby se lidé ptali po původu prodávaných produktů.

Kodex prodeje

Jedním z účinných nástrojů, jak proti podvodníkům postupovat, by měla být i chystaná pravidla pro správné fungování farmářských trhů. Kodex by měl vzniknout do konce května.

„Hlavním důvodem je, aby zákazník na první pohled věděl, co kupuje. Objevují se kritiky na klamání zákazníků na některých farmářských trzích, proto chceme spotřebitelům dát co největší jistotu o původu a kvalitě zboží,“ vysvětlil ministr Fuksa.

Kodex bude určovat minimální základ pravidel prodeje. Trhy, které se k němu přihlásí a budou ho dodržovat, zákazník na první pohled odliší zřejmě podle zvláštního loga a bude si je moci dohledat a ověřit v databázi.

„Snažíme se zajistit, aby na trhu prodávali skuteční farmáři a drobní výrobci, kteří jinak mají problém prorazit do tržní sítě, a ne překupníci,“ dodal ministr.