Zahájení výstavby obchvatu Krnova za téměř dvě miliardy sliboval ministr dopravy Zbyněk Stanjura už v roce 2013, ale když padla jeho vláda, vše zas utichlo. Loni to pro změnu s obchvatem vypadalo slibně, protože na jeho trase proběhl archeologický průzkum.

Letos v březnu přijel do Krnova zástupce ministerstva dopravy, aby starostce oficiálně oznámil, že obchvat se začne stavět v roce 2016. V srpnu už ale zase bylo všechno jinak. V návrhu rozpočtu došlo k tak výraznému snížení výdajů na dopravní infrastrukturu, že to znemožní zahajování nových staveb v Moravskoslezském kraji, včetně slíbených obchvatů Krnova či Frýdku-Místku.

Intervence sdružení

Na obranu obchvatu Krnova a dalších plánovaných staveb se postavilo Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57. Také Krnov je členem tohoto sdružení, které hlasitě kritizovalo, že tato chystaná úsporná opatření jsou v rozporu s programovým prohlášením vlády.

„Zásadně nesouhlasíme, aby nedostatek peněz byl i nadále řešen odsouváním realizace staveb, zvláště ve strukturálně postiženém regionu, jako je ten náš. To je skutečná rána pod pás," kritizoval návrh rozpočtu dopravního fondu tajemník sdružení Martin Dostál s tím, že na infrastrukturu má jít ještě méně peněz než v letech krize.

„Obchvat Krnova se musí po letech čekání konečně rozběhnout. Pokud vím, tak k jeho odložení došlo minimálně pětkrát. Další odložení zahájení výstavby je už za hranou," dodává rezolutně předsedkyně sdružení Zdeňka Jordánová.

Lepší něco než nic

Nakonec se podařilo v navrhovaném rozpočtu uhájit peníze na klíčové dopravní stavby, za jaké je považován i obchvat Krnova. Pro Krnov je na rok 2016 navržena částka 322 milionů korun. Je sice o 455 milionů nižší, než deklarovala vláda původně, ale lepší něco než nic. Ještě v srpnu to měla být nula.

Vláda už má na programu jednání o rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2016, ve kterém figuruje 322 milionů korun na obchvat Krnova. Dokud nebudou schváleny tyto klíčové dokumenty, příznivci obchvatu ještě nemají vyhráno.

Po schválení vládou návrhy rozpočtů zamíří do Poslanecké sněmovny, která rozpočet projedná v prosinci.

Je to slibné, vyhráno ale není

„Po intervencích Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 i vedení kraje a navýšení rozpočtu SFDI ze strany ministerstva financí o více než dvě miliardy korun mohlo být do návrhu rozpočtu zařazeno dalších sedm staveb z Moravskoslezského kraje, mezi nimi i obchvat Krnova.

Navrhovaná suma 322 milionů korun bohatě pokryje rozjezd stavby, protože se stavět začne nejdříve o prázdninách 2016. Úplně jasno však budeme mít, až materiál posvětí vláda a Poslanecká sněmovna," uvedl místostarosta Krnova Michal Brunclík.

Přípravy obchvatu

Obchvat Krnova má stát podle předběžného odhadu necelé dvě miliardy korun. V loňském roce byl dokončen archeologický a pyrotechnický průzkum a Ředitelství silnic a dálnic ČR vyhlásilo výběrové řízení na zhotovitele projektové dokumentace pro provedení stavby.

Jeho průběh ale zbrzdilo odvolání jednoho z uchazečů k Úřadu na ochranu hospodářské soutěže a lhůta pro doručení žádostí o účast v soutěži byla nakonec prodloužena.

O to, aby stavba obchvatu byla byla co nejdřív připravena k realizaci, se zasloužilo i město Krnov. Vykoupilo pozemky dvou rodin v Krásných Loučkách a také bytový dům za bývalým Řempem. S demolicí se počítá na jaře.

Představí obchvat občanům

Aby obyvatelé Krnova získali informace o plánovaném obchvatu, uspořádala strana Zelených na jaře ve spolkovém domě u kina Mír přednášku a besedu se zástupcem Sdružením pro výstavbu komunikace I/11-I/57.

Nyní se také Město Krnov rozhodlo informovat občany.

Připravuje veřejnou prezentaci na téma obchvat ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic Ostrava, s Dopravoprojektem Ostrava a se státním podnikem Povodí Odry. Uskuteční se ve čtvrtek 1. října v 16 hodin v kině Mír na náměstí Míru.

„Jestliže se uvažuje o zahájení výstavby v září 2016, tak by lidé měli být s předstihem informováni, kudy trasa obchvatu povede, jak souvisí obchvat s protipovodňovými opatřeními na řece Opavě a měli by mít možnost se zeptat na vše, co je v této souvislosti zajímá.

Je ale pravděpodobné, že projektant nebude schopen odpovědět na všechny dotazy, obzvlášť detailní, například zda se trasa obchvatu dotkne té které konkrétní zahrádky. Proto jsme domluvili, že na otázky, na něž nebudou moct odborníci spatra odpovědět, odpoví později písemně," řekl Michal Brunclík.

O výstavbu obchvatu, který má odvést tranzitní dopravu z centra, usiluje město Krnov od poloviny devadesátých let. Odpůrci obchvat kritizují z různých důvodů. Že je zbytečný a drahý, že prochází ochranným pásmem krnovského prameniště, nelíbí se jim řešení některých křižovatek nebo že málo chrání zástavbu Petrova Dolu.