První závazná norma, kterou v letošním roce vydala Rada města Krnova, nepotěší organizátory kulturních akcí ani jiné subjekty, které pro svou činnost potřebují ve městě reklamu.

Kromě toho, že nové opatření nastolilo čitelná pravidla, kam se reklama může umístit, zvedly se od 1. března za výlep plakátů i poutače podstatně ceny. „K vytvoření nového opatření nás vedla snaha sjednotit do jednoho dokumentu všechny plochy na jiném než veřejném prostranství, které patří městu a pronajímají se za účelem umístění reklamního poutače. Hlavním důvodem jednotného dokumentu je, aby se na jednom místě lidé dozvěděli, jaké reklamní plochy mohou ve městě využít, kdo se o ně stará a jaká je cena za pronájem,“ uvedla Marie Cilečková z odboru správy majetku města.

Štítové zdi budov a ploty si zájemci mohou pronajmout na radnici u správy majetku města, místní technické služby zase mají v kompetenci veřejné osvětlení a plakátovací plochy, kulturnímu středisku připadlo zábradlí u obou krnovských supermarketů, na kruhovém objezdu na Jesenické ulici a u stadionu.

Za plakát dvě koruny, za poutač tři sta

Zprůhlednění pravidel bude pro organizátory bezesporu přínosem, méně nadšení však jsou z úprav oficiálního sazebníku.

Zatímco ceny za pronájem neveřejného prostranství pronajímaného odborem správy majetku města se neměnily, za pronájem zábradlí zaplatí komerční subjekty o sto procent více, když cena za kus a měsíc stoupla ze tří set na šest set korun.

„Podle normy jsou považovány za komerční subjekty všichni, mimo příspěvkových organizací města,“ vysvětlila specifikaci Marcela Procházková, ekonomka krnovského kulturního střediska.

„Nepovažuji toto rozhodnutí za šťastné. Například poutač na charitativní koncert, pokud jej nebude organizovat městské zařízení, by se pořádně prodražil. Už samotná výroba není levnou záležitostí. Asi přestanu tento způsob reklamy využívat,“ nechal se slyšet druhý největší organizátor kulturního života ve městě, provozovatel klubu Kofola Martin Hradečný. Je tedy otázkou, zda stoprocentní zvýšení cen doplní pokladnu, či z ní naopak ubere i ty dosavadní příjmy. „Poutačů na zábradlí u cest, jejich obsahu, si nemám čas všímat. Jen zaregistruji, že tam nějaké jsou,“ potvrdil navíc spornou efektivnost této reklamy aktivní řidič Martin Dorňák.

Rovněž v ceníku plakátovacích služeb došlo ke změnám. Po čtyřech letech od posledních úprav vzrostly ceny většinou o dvě koruny u každé položky.

Na stromořadí bezplatně?

Jako každá správná norma myslela i ta nová krnovská na sankce za partyzánský výlep.

Říká se v ní, že reklamní poutače, které nejsou povoleny, budou pracovníky Technických služeb Krnov odstraněny bez náhrady. Přesto to prozatím vypadá, že s kontrolou to tak žhavé nebude. Linhartovská diskotéka Peach Pit informuje o svých akcích Krnovany pomalu v každá aleji. Její plakáty jsou na stromech zcela bezohledně připevněny kovovými sponami už dobrý měsíc. Jak je vidět, nikomu to nevadí. Kdo z pořadatelů by chtěl ušetřit, nabízí se mu tedy návod, jak na to.