„Řekli jsme si, že zkusíme zjistit, za kolik by se dal vlek prodat,“ konstatoval obecní zastupitel Pavel Patterman. Zájem projevilo několik firem a předložilo své nabídky. Některé z nich jsou ochotny vlek koupit za desítky milionů korun. Některé nabídky převýšily dokonce částku dvacet milionů korun. „Nečekal jsem tak horentní sumy. Neprodávají se totiž pozemky, protože nejsou naše, ale jen hromada šrotu,“ konstatoval starosta Karlovy Studánky Roman Reichl.

Jeho slova potvrdil i současný provozovatel vleku a zájemce o koupi Oldřich Pilc: „Vlek je v takovém stavu, že je nemožné jej provozovat. Jeho provoz byl omezený už v době, kdy jej měl v nájmu pan Figura.“

Obecní zastupitelé se při svém červencovém zasedání shodli na tom, že považují za nejlepší nabídku Josefa Figury. Odhlasovali to v poměru sedmi ke dvěma. To se však ostatním zájemcům nelíbilo. Jde totiž o jediný vlek, který Figura na Pradědu nevlastní. „Bráníme se monopolu na Pradědu. To neexistuje nikde v Evropě. Tím, že pan Figura vlek získá, může si diktovat ceny za vlek, jak chce,“ vyjádřil se Oldřich Pilc.

Posledního zasedání vedení obce Karlovy Studánky, jež se uskutečnilo ve středu 17. září, se účastnili i někteří zájemci o koupi. Jejich dotazy směrem k zastupitelům byly jasné. Chtěli znát kritéria, podle nichž nejlepší nabídku vybírali. „Rozhodl jsem se jednoduše. Považuji nabídku pana Figury za vyváženou a podle mě otvírá budoucnost Pradědu,“ odpověděl zastupitel Jiří Dvořák.

Svůj názor vyjádřila i mistostarostka Danuta Riedlová: „Pan Figura slíbil, že to tam dá do pořádku. Myslím si, že pro rozvoj Pradědu a pro Studánku bude to nejlepší.“

Jan Vrabec si pro změnu stojí za názorem, že rozhodující je cena a že by na Pradědu měla být zachována soutěživost mezi vlekaři. „Konkurence vždycky prospívá. Záchranou vrcholů není monopolizace,“ konstatoval Vrabec.

Podle podnikatele Josefa Figury bude konkurence zachována i přesto, že by se stal vlastníkem všech vleků na Pradědu. Není totiž jediným vlekařem v Jeseníkách, kde fungují i střediska na Červenohorském sedle, v Karlově či Malé Morávce. V případě, že mu Karlova Studánka vlek skutečně prodá, chce dodržovat cenu vleku v regionu obvyklou.

Zuzana Pršalová