Parní lokomotiva, které železničáři přezdívali bufan, byla do Krnova přivezena v říjnu 1972 jako dar železničářů městu Krnovu.

„Chtěli tam na podstavec původně dát parní lokotku typu 423, co jezdila do Vrbna, do Malé Morávky nebo na Rýmařov. Asi žádnou nesehnali, protože nakonec na podstavci skončila dvoustovka, takzvaný cukrovarenský bufan, který u nás nikdy nejezdil.

Sloužil jen na vlečkách ve fabrikách a v cukrovarech. Krnovští svazáci a mašinfírové tu lokomotivu stejně s láskou leštili a byli rádi, že zachránili aspoň něco ze slavné parní éry," zavzpomínal krnovský železničář Vojtěch Rozehnal.

Dvaačtyřicet let stála lokomotiva na podstavci jako pomník, který utkvěl v paměti všem, kteří Krnovem jen projížděli. Obraz lokomotivy se objevil i ve filmu Housata českého režiséra Karla Smyczka. Nyní je lokomotiva pryč.

Osiřelý podstavec zůstal v Krnově jako vzpomínka na lokomotivu, která zkrášlovala nádraží přes čtyřicet let.

Osiřelý podstavec zůstal v Krnově jako vzpomínka na lokomotivu, která zkrášlovala nádraží přes čtyřicet let. foto: Deník/Fidel Kuba

Město chtělo pořádek na nádraží

Letos v dubnu se zastupitelé Krnova v čele s místostarostou Michalem Brunclíkem obrátili na vedení Českých drah, aby je upozornili na katastrofální stav okolí krnovského nádraží.

„Všude byly odpadky, bezdomovci se zde poflakovali a přespávali i v kontejnerech na odpad. Celkový vzhled nádraží, včetně okolí podstavce s parní lokomotivou, nebudilo reprezentativní dojem, proto jsme se obrátili na vedení Českých drah s prosbou o nápravu," vysvětlil Michal Brunclík.

Vedení drah odpovědělo. „Šetřením jsme zjistili, že je stížnost oprávněná, během měsíce dáme celou situaci do pořádku," napsal v dopise regionální ředitel Českých drah Gabriel Jursa.

Jako první z nádraží zmizely obří kontejnery a odpadky a skládky blízko nádraží rovněž. Před pár dny pak zmizela i historická parní lokomotiva. Podepsal se na ní zub času i vandalové. Mnozí fanoušci železnic už o ni měli obavy vzhledem k množícím se krádežím šrotu v této lokalitě.

Oslavy Dne železniřářů 1972

Lokomotiva byla vzpomínkou na oslavy Dne železničářů v roce 1972, které byly obzvlášť pompézní. Spojily se totiž s oslavami stoletého výročí zahájení železničního provozu v Krnově. Na jeho počest byl z Olomouce vypraven historický vlak s parní lokomotivou a vlakovou četou v historických krojích.

Na zastávkách byl vlak byl vítán komunistickými pohlaváry i občany. Jízdy se zúčastnilo 360 cestujících, převážně zasloužilých železničářů, komunistických funkcionářů a zástupců závodů. Téhož dne byla v Krnově slavnostně předána historická parní lokomotiva jako symbolický dar občanům města od železničářů uzlu ČSD Krnov.

„Lokomotiva je umístěna na zděném podstavci vedle nádraží na Leninově ulici. Slavnostní předání provedl náčelník Střední dráhy ing. Blažek a dar převzal předseda MěstNV soudruh František Ivánek.

Po tomto aktu se utvořil průvod, v jehož čele šel doprovod historického vlaku v dobových krojích. Průvod prošel od nádraží po třídě Sovětské armády k Divadlu Julia Fučíka," zaznamenal tuto událost krnovský kronikář.

Na památku této události byly vydány plakáty, pamětní listy se známkou, odznaky i medaile.

Zmizela v zájmu záchrany stroje

To, že se České dráhy a Správa železniční dopravní cesty rozhodli zvelebit okolí krnovského nádraží, obsahovalo i odvoz historické lokomotivy. „Víte, tyto památníky, které vznikaly před čtyřiceti lety, jsou už dávno překonané a dnes již nesplňují svoji funkci," řekl Jindřich Rachota, vrchní přednosta Depa historických vozidel Českých drah v Lužné u Rakovníka.

Historické lokomotivy po celé České republice čelí poslední léta zvýšeným útokům sběračů kovů a mnohdy slouží jen jako noclehárna pro lidi bez domova.

„Většina z těchto památníků je v katastrofálním stavu, opravy jsou natolik nákladné, jak finančně, tak i časově, že je pro nás snazší je naložit a odvézt k nám do depozitu, kde nejsou vystavovány jak počasí, tak sběračům, tak jiným podmínkám,které je devastují," doplnil Rachota.

Lokomotiva se možná už nevrátí

Krnovská lokomotiva se nyní nachází v depozitu v Lužné u Rakovníka. Na dotaz Deníku, kdy a zda-li se lokomotiva vrátí, jsme obdrželi nepříliš potěšující informaci.

„Jestli se vrátí, není zatím jasné. Lokomotiva musí projít generální opravou, na kterou momentálně nejsou finanční prostředky. Je to otázka daleké budoucnosti," dokončil Jindřich Rachota.