Pětasedmdesátiletý důchodce Vojtěch Konupka byl hospitalizován v krnovské nemocnici na interně kvůli vyšetření tlustého střeva. S překvapením zjistil, že na nemocničních toaletách chybí papír a od personálu dostal vysvětlení, že by si pacienti do nemocnice měli brát vlastní papír, protože Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) tento sortiment neproplácí. To pacienta rozzlobilo natolik, že odmítl vyšetření a z nemocnice odešel.
Vojtěch Konupka začal přes VZP pátrat, jak fungují úhrady za toaletní papír a své zkušenosti přišel sdělit i krnovským zastupitelům.
„Měli bychom v Krnově nařídit vyhláškou, ať lidé nevycházejí z domu bez toaletního papíru. Pokud se jim něco stane skončí v nemocnici, dříve nebo později na ně přijde velká potřeba, ale žádný papír tam nedostanou. Předlistopadový režim je kritizován, že v obchodech nebyl k sehnání toaletní papír. Je pravda, že se na něj stály fronty, ale v nemocnicích tehdy byl. Dnes máme obchody plné toaletního papíru, máme moderní opravenou nemocnici, ale papír pro pacienty tam není. Jako důvod mi řekli, že toaletní papír není proplácen VZP. Napsal jsem přímo na vedení VZP, abych si to ověřil. Ubezpečili mě, že se pokusí zjednat nápravu,“ popsal Vojtěch Konupka své zážitky z nemocnice krnovskému zastupitelstvu.
Pacient tvrdil, že mu personál odmítl shánět toaletní papír, ale krnovská nemocnice přišla s odlišnou verzí. Ošetřující lékařka z interního oddělení nahlásila odchod pacienta kvůli toaletnímu papíru jako mimořádnou událost.
„Pacient byl již od přijetí negativistický a až po trpělivém vysvětlování souhlasil s vyšetřením. V tu chvíli pan Konupka zjistil, že na sociálním zařízení u jeho pokoje schází toaletní papír. Zdravotnický personál nabídl, že pacientovi toaletní papír obstará. Pan Konupka na nabídku nereagoval a z oddělení odešel,“ popsal událost tehdejší mluvčí krnovské nemocnice Bedřich Marek.
Dodal, že krnovská nemocnice měsíčně nakupuje dva tisíce rolí toaletního papíru a kolem třiceti velkoobjemových balení.
„Je pravda, že oslovujeme naše klienty, aby si v rámci svých hygienických potřeb přinesli i svůj toaletní papír. Není to imperativ, ale určitá forma dobrovolnosti s tím, že jsme kdykoliv schopni řešit potřebu našich klientů z vlastních zásob. Vedení nemocnice si uvědomuje, že by bylo lepší nabídnout v nemocnici kompletní hotelové služby, aby podobné kauzy nemusely být přetřásány v tisku. Faktem je, že pojišťovny platí za provedenou léčebnou a ošetřovatelskou péči málo a s velkým zpožděním, takže nemocnice hledá úspory i v režijním materiálu,“ uzavřel Bedřich Marek případ, který zaznamenal týdeník Region Krnovské noviny.