Na slavnosti bude ve čtvrtek 25. března v areálu krnovského Olpasu předán čerstvě zrestaurovaný vagon, který pamatuje dvě světové války, zánik Rakouska-Uherska, poslední habsburské panovníky, vznik Československa i komunistické prezidenty.

Luxusní salonní vůz, který pro následníka trůnu Františka Ferdinanda d’Este vyrobila pražská firma Ringhoffer v roce 1909, je dnes exponátem Národního technického muzea. V roce 1914 byl právě tento konkrétní vagon vypraven na cestu do Sarajeva, kde byl později následník trůnu zastřelen atentátníkem. Podle historiků kvůli technické závadě nakonec jel Ferdinand d´Este vstříc smrti náhradním vagonem.

„Existuje hypotéza, že tímto vagonem byly jeho ostatky převezeny ze Sarajeva domů, ale to už je nepodložená informace,“ představil jednatel firmy Olpas Jaromír Foltýn jeden z nejcennějších vagonů v České republice. Na konzervátorských a restaurátorských pracích se kromě krnovské firmy Olpas podílelo také Slezské zemské muzeum Opava.

Vagon komfortně vybavený pro dlouhé cesty Habsburků po zemch Rakouska-Uherska později sloužil československým prezidentům. Jezdil v něm T. G. Masaryk, Edvard Beneš, Klement Gottwald i další prezidenti. Poslední československý prezident, který se v tomto voze projel, byl Antonín Novotný. V roce 1969 se vagon přestal užívat pro vládní účely a převzalo jej do své péče Národní technické muzeum.

Nechyběl ani Jára Cimrman

Mezi velikány, kteří vagonem cestovali, nemohl samozřejmě chybět ani Jára Cimrman. „Největší místností vagonu je salon s původním tmavým leštěným nábytkem a látkovými tapetami vínové barvy, který tvořil kulisu při natáčení jedné ze scén filmu Jára Cimrman ležící, spící,“ potvrdila Lada Truparová ze Slezského zemského muzea Opava (SZM).

Vagon byl loni v říjnu předán v Krnově firmě Olpas, která se specializuje na opravy historických kolejových vozidel. Na restaurování interiéru se podílejí odborníci z celé republiky a podle své specializace se zabývají opravami dřevěného obložení, mosazných prvků i nábytku. „Vůz dostal i nový nátěr v císařské modré. Právě analýzou vrstev původních nátěrů přispěli k celkovému objemu prací naši restaurátoři,“ dodala za SZM Lada Truparová.

Za salonem, který zná veřejnost z filmu Jára Cimrman ležící, spící, se nachází kupé pro rodinu arcivévody. Pánská a dámská ložnice je oddělena zasouvacími dveřmi, nechybí ložnice dětí ani zázemí pro služebnictvo. Tento vagon, kterému se přezdívá „zámek na kolejích,“ se z Krnova vydá do nizozemského Železničního muzea v Utrechtu na prestižní výstavu.

Akce se zůčastnili všichni monarchové

Tak cestovali císařové a králové, která představí salonní vozy významných evropských panovnických rodů. Bylo deklarováno, že této akce se zúčastní zástupci všech současných evropských monarchií. Výstava se uskuteční od 15. dubna do 5. září 2010. Vůz prošel několika rekonstrukcemi. Asi nejzajímavější byla v roce 1925, kdy se interiér zásadně přestavěl, takže dnes se už podstatně liší od původních fotografií. Tato rekonstrukce nebyla ke škodě vozu, daleko horší zásah dostal vagon v padesátých letech.

„Tehdy se dovnitř natahaly dráty a různá spojovací technika, aby pan prezident mohl za jízdy telefonovat kolegům do Moskvy. Z té doby tam bylo plno zástrček, o kterých nikdo neví, kam vedou a k čemu sloužily. Úkolem rekonstrukce bylo uvést vůz co nejvíce do původního stavu, takže všechny zabudované rozhlasy po drátě a vysílačky jsme dali pryč, aby se vůz co nejvíc blížil stavu v roce 1925,“ vysvětluje Jaromír Foltýn, který každý detail konzultoval s památkáři.