Fotograf a novinář Tomáš Vocelka začínal svou profesní dráhu v krnovské pedagogické škole a byl při zakládání krnovské redakce týdeníku Region.

Pochází sice z Krnova, ale cenu na Czech Press Photo získal za soubor snímků Pod pražskými věžemi. Vyhrál v kategorii Grant Prahy – Proměny Prahy.

Proměny Praha - série. Pod pražskými věžemi.

Kategorie se jmenuje Grant Prahy, protože její cena je honorovaná částkou 120 tisíc korun. Tento grant je určený k tomu, aby se talentovaný fotograf mohl systematicky věnovat dokumentaci života hlavního města a zaznamenal ho pro budoucnost.
Touto cenou může Tomáš Vocelka doplnit svou sbírku jiných věhlasných cen, jako jako například Sony World Photography Awards, Olympus Open Global Photo Contest nebo Travel Photographer of the Year.

Ani při své loňské výstavě v Krnově, ani v rozhovorech po vyhlášení výsledků Czech Press Photo Tomáš Vocelka nezapomněl zmínit, jakou inspirací pro něj bylo dílo krnovského fotografa Gustava Aulehly. Pokládá ho za jednoho z nejlepších českých fotografů a svého učitele, přestože jejich styl je odlišný.

„Jedním z mých velkých vzorů je rodák z Krnova, legenda reportážní fotografie Gustav Aulehla, který ve svých snímcích měl vždy úžasnou kompozici. Já jsem se to snažil z jeho práce okoukat a kompozice byla pro mě vždy velmi důležitá,“ uvedl například v rozhovoru pro aktuálně.cz.

Vocelka začínal s černobílou fotografií, ale dnes už je většina jeho snímků barevných. Nejčastěji se věnuje fotografování měst a krajiny. Svůj styl přirovnává k žánru městské krajiny. A čím si získal porotu Czech Press Photo?

Zatímco běžní turisté při návštěvě pražských věží nejčastěji namíří objektiv na panoráma památek světového věhlasu, Tomáš Vocelka se dívá přímo dolů do ulic, aby zaznamenal geometrii dopravního značení, rytmus dlažebních kostek, dopravní zácpy, turisty i cyklisty proplétající se mezi auty. Při zachycení každodenního života města myslí současně jako fotograf, výtvarník i lovec trpělivě číhající na ten správný zlomek sekundy, kdy je kompozice dokonalá. Vědět, ve kterou hodinu bude dole v ulicích dobré světlo, je pro jeho tvorbu důležitější než stověžatá barokní a gotická kulisa.