Vláda schválila plán ministerstva dopravy, jak minimalizovat dopady na skupinu dopravních staveb, u kterých hrozí kompletní zopakování procesu EIA. Mezi stavbami, u kterých byly dopady na životní prostředí posouzeny podle zastaralých zákonů z roku 1992 a 2001, je i obchvat Krnova.

Vyjednávání České republiky s Evropskou komisí o zastaralých stanoviscích EIA se týká i Frýdku-Místku, Karviné a Opavy.

„Stanoviska EIA k projektům, vydané podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí z roku 1992, dnes zneplatňuje jak postoj Evropské komise, tak judikáty českých soudů. Stanoviska byla vydána před více než 15 lety a předcházejí územnímu a stavebnímu povolení.

Česká republika je bohužel spolu se Slovenskem jediným státem, kde výstavba dopravních projektů trvá déle než 15 let. Za tu dobu záměry nedospěly do fáze vydaného stavebního povolení a je tak pravděpodobné, že se jak projekty, tak území, ve kterých mají být zrealizovány, výrazně změnily," uvádí k problematice EIA zpráva ministerstva životního prostředí.

KRNOV UPOZORNIL MINISTRA NA PROBLÉM

Obchvat Krnova, jenž byl vloni zařazen na seznam staveb s předpokládaným financováním z evropských fondů, už ale všechna stavební povolení má. Ministrovi životního prostředí Richardu Brabcovi to připomenul místostarosta Krnova Michal Brunclík.

„Upozornil jsem pana ministra, že ještě stále není jasné, jak bude jeho ministerstvo přistupovat k problematice staveb, které jsou kompletně stavebně povoleny, mají k dispozici projektovou dokumentaci pro provádění stavby, archeologický a pyrotechnický průzkum a lze je soutěžit i nasmlouvat. Dodnes není zřejmé, jak se v těchto případech bude posuzovat EIA," uvedl Brunclík.

Podle sdělení ministra by s financováním krnovského obchvatu neměl být problém. „Přijal jsem od pana Brabce vysvětlení, že evropské prostředky, i přes existenci stanoviska EIA podle starého zákona mohou na tuto stavbu plynout. Počkám si však na definitivní rozhodnutí," říká s opatrností Michal Brunclík.

Ministr životního prostředí dále přítomným sdělil, že na nejvyšší politické úrovni české vlády se jedná s Evropskou komisí o změně legislativy. Ta by umožnila doplnění stanovisek EIA bez toho, aby se musel celý proces opakovat.

„Argumenty ministra Brabce jsou již několik týdnů a měsíců známé. Co nás však doslova nadzvedlo, bylo jeho sdělení, že jsme pro přípravu klíčových dopravních staveb asi udělali málo, když všechny nemají stavební povolení. Tak negovat naši práci v regionu, který státu usilovně pomáhal připravovat dopravní stavby regionu, je již na hraně korektnosti," dodal náměstek hejtmana pro dopravu Daniel Havlík.

Podle jeho slov jak kraj, tak i obce a města v regionu intenzivně státu pomáhaly například s výkupy pozemků pro dopravní tepny.