Sídliště by se mělo měnit podle projektu firmy Coop-arch Olomouc. V březnu doručila městu obyvatelka Anna Marková petici proti projektu. Autoři petice se zároveň obrátili se žádostí o pomoc na ekologického aktivistu Iva Dokoupila z Hnutí Duha Jeseníky, aby se v případu také angažoval.

„To, co vyprojektovali, je dost razantní zásah do poklidu dodnes v centru jediného ještě klidného zeleného sídliště. Navíc zde bydlí dost starších lidí, mladých rodin s dětmi, které si v centru opravdu nemají jít kam hrát, kde by bylo bezpečno a aby byly v blízkosti domova,“ zaslala svůj názor obyvatelka Vrbna pod Pradědem s e-mailem papilio77@seznam.cz. Lidé podepsaní v petici si myslí, že zřizovat na sídlišti parkoviště nebo altány není potřeba.

Co vadí lidem

Obyvatelé sídliště se obávají, že se zeleň v okolí domů změní na zabetonovaná parkoviště. Výhrady mají proti plánovaným altánům jako místům, kde by se mohli zdržovat vandalové. Město o projektu s obyvateli veřejně diskutovalo. Ve Střeše proběhlo diskusní fórum, během nějž projektant vysvětloval smysl změn. „Převážné většině lidí se návrh líbil,“ zdůraznila vrbenská starostka Helena Kudelová.

Příprava projektu trvala dlouho. Projekt obsahuje novou kanalizaci kolem domů, komunikace, parkoviště ze zatravňovacích dlaždic, altány, koutek pro děti, odstavné plochy pro popelnice a tříděný odpad nebo nové osvětlení. Jde o sídliště s nejhorším prostředím ve městě. Bylo nutné zpracovat studii vlivu stavby na životní prostředí.

Náročnost přípravy posunula projekt do období, kdy se již prostředky pro tyto účely například z Regionálního operačního programu prakticky vyčerpaly.

Jde o spor s motoristy?

V rámci řízení vznesla Anna Marková připomínky stavebnímu úřadu i radě města. Stavební úřad se připomínkami zabýval a v řízení s nimi pracoval. Radní projekt stanoviskem potvrdili.

„V zásadě jde o střet majitelů automobilů a nemajitelů. V blízkosti sídliště naprosto nejsou k dispozici plochy pro parkování,“ domnívá se starostka Kudelová. Dnes stojí auta na několika málo parkovacích místech proti vchodům, několik u střediska Střecha. Další na plochách dříve určených jako veřejná zeleň, dnes jsou parkováním zničené.

„Vzroste mnohonásobně prašnost a hlučnost. Mezi domy se rozléhá značně i jen sebemenší hluk, když zde nastartuje jedno či dvě auta. A natož když z každé strany mezi bloky bude jich stát deset až dvanáct na jedné straně plochy,“ odhadovala pisatelka papilio77@seznam.cz.

V zimě, když lidé, co jdou brzy do práce, zapnou motor na rozehřátí. Při několika autech prý je už nyní sídliště na nohou už i od páté hodiny ranní, neboť zvuk rezonuje mezi domy a mnohé obyvatele vzbudí. I plánované altány namísto trávníku, stromu či záhonu s květinami či keři jsou podle ní zbytečné.

Město si za projektem stojí

Město považuje veřejná prostranství na sídlišti za nevyhovující, proto by rádo situaci jednou provždy projektem vyřešilo. Nová myšlenka architekta je v tom, že nepouští po celé délce trojdomů průjezdnou dopravu, jak tomu je v současnosti. Naopak dělí prostor tak, že střední třetina ploch před trojdomem je pouze průchozí a zbytek prostoru je čistá zeleň s altánem pro posezení třeba seniorů, kteří dnes sedávají v přístřešku na popelnice, mají tam ve stínu postavenou lavičku.

Obě krajové třetiny chce město upravit zatravňovacími dlaždicemi, aby se auta měla kde odstavit, a aby nevytvářela nepěkná místa v plochách jako dnes. Navíc vozidla tam odstavují vyloženě jen obyvatelé bytů. Frekvence tedy není příliš velká a prorůstající tráva má větší šance než na parkovišti, kde se za den protočí na jednom místě třeba dvacet aut.

Popelnice jsou v návrhu soustředěny do štítů domů, aby popeláři nejezdili kolem vchodů. Radnice na sídlišti doposud investovala zejména do domů. „V domech jsme vyměnili vchodové dveře, připravujeme zateplení štítů, průběžně opravujeme sklepní prostory, malujeme a se spoluúčastí nájemníků se mění okna,“ potvrdila starostka Helena Kudelová. „Nyní je nejvyšší čas věnovat se venkovnímu prostředí,“ dodala.