Reforma školství, kterou plánuje ministr Josef Dobeš (VV), je podle ředitelů neefektivní a zbytečná. Do školství by sice měly přitéct nové miliardy, ubývání žáků však nutí mnohé střední školy, aby učitele propouštěly.

„Letos máme v prvních ročnících mnohem méně studentů než loni. Prázdné či poloprázdné třídy budou i v mnoha dalších školách,“ řekl ředitel Střední školy Trivis v Ústí nad Labem Milan Marušák. Jen v Ústeckém kraji nastoupí letos do prvních ročníků středních škol o tisíc žáků méně než loni.
„Už i v minulém roce jsme museli propouštět, letos bude méně dětí, proto jsme museli snižovat stavy,“ řekla Libuše Pechová z 21. základní jazykové školy v Plzni.

Minulý měsíc bylo na úřadech práce evidováno téměř tři a půl tisíce učitelů. Žádaní jsou pouze jazykáři a učitelé informatiky. Na mnoha školách se o práci uchází mnohem více vyučujících, než je volných míst. Velkou část uchazečů tvoří právě čerství absolventi pedagogických fakult.

Bude více sporů

Ministr školství chce novým učitelům dát příspěvek 180 tisíc korun. Problémem je podle něho nedostatek mladých vyučujících. „Pokud se ve školství něco zásadního nestane, za deset let nebude mít kdo naše děti učit. Učitelé vymírají, největší jejich těžiště je v důchodovém a předdůchodovém věku,“ řekl Josef Dobeš. Podle ředitelů škol zvýšené ohodnocování nově příchozích není žádnou výhrou.

„Příspěvky mladým vnesou do sboroven jen nevraživost. Pokud budou mít noví učitelé více peněz než ti s dlouholetou praxí, nic dobrého to s atmosférou ve škole neudělá,“ soudí Marušák. „Já bych spíš ráda slyšela diskusi o tom, kdo je kvalitní učitel. Ten by pak měl být zaplacen bez ohledu na to, kolik je mu let či jak dlouho dělá ve školství,“ řekla předsedkyně Asociace základního školství Hana Stýblová.

„U nás tvoří těžiště učitelského sboru starší vyučující. Nemají totiž tak velké finanční požadavky jako mladí. Ti často kvůli nízkému platu rychle odcházejí,“ dodal Milan Marušák. Ani samotní učitelé nehodnotí navrhovaný způsob odměňování pozitivně. Pětiletý závazek odrazuje některé mladé, protežování nově příchozích zase vadí starším pedagogům.

Michaela Koubová