Soutěž Pianista roku 2016 vyhrál skladatel Vít Křišťan, který získal hudební vzdělání v Polsku a v Dánsku. Hned na druhém místě skončil varhaník Tomáš Jeřábek, který vystudoval Střední odbornou školu varhanářskou v Krnově.

Na začátku prestižní soutěže se setkalo patnáct pianistů, ve finále se rozhodovalo mezi čtyřmi nejlepšími.

Petr Malásek v porotě

O vysoké úrovni této soutěže svědčí přední český pianista Petr Malásek v porotě, ale i vstupenka na finálový večer za úctyhodných 950 korun.

„Pianista roku je soutěž podle mého gusta. Soutěžící musí podat brilantní výkon, zaujmout publikum a prokázat stylovou pohotovost, přirozenou muzikálnost a ještě něco navíc… říkejme tomu třeba ten pověstný x-faktor. Zkrátka to všechno, proč má smysl se zabývat něčím tak krásným a těžkým, jako je hra na hudební nástroj," představil soutěž člen poroty klavírista, skladatel a producent Petr Malásek.

Umění a řemeslo

Na Tomáši Jeřábkovi je pozoruhodné, jak dokázal spojit umění a řemeslo, stavbu nástrojů s hudbou. Z cen za druhé místo v soutěži Pianista roku ho jistě potěšila pozvánka na zážitkový den ve firmě Petrof, která vyrábí nejlepší koncertní nástroje a kromě továrny má také vlastní muzeum.

Tomáš Jeřábek už jako student Střední odborné školy varhanářské v Krnově vynikal talentem mezi řemeslníky i hudebníky. Jeho příběh zaujal i Českou televizi. Ta talentovaného Tomáše Jeřábka už jako krnovského studenta v roce 2011 představila medailonkem v pořadu Televizní akademie umění.

Tehdy už měl Tomáš Jeřábek za sebou několik rozsáhlých rekonstrukcí varhan. Troufl si i na nástroje, o kterých i zkušení varhanáři předpokládali, že už je nikdo nikdy neopraví.

Zlepšovák na varhany

Varhany dokáže nejen opravovat, ale také postavit. V Krnově například představil svůj portativ, což je nejmenší typ varhan na světě. Ve své varhanářské praxi už vymyslel řadu zlepšováků a originálních řešení.

„Nad některými částmi starých varhan přemýšlím opravdu dlouho. Baví mě zkoumat, jak to či ono asi bylo vyrobeno. Některé postupy, které byly již dávno zapomenuty, musím znovu objevit. Tenhle prvek tajemna je jeden z důvodů, proč mi práce s varhanami natolik učarovala.

Hlavně ale není nic krásnějšího, než když člověk umí rozezvučet dřevo," představil se Tomáš Jeřábek v době, kdy ho studium zavedlo do Krnova. Jako mladý varhanář, varhaník a pianista musel překonat řadu překážek. Jednou z nich byla jeho dyslexie.

Dyslexie ho učila improvizovat

„Přestože k mé práci patří hudba, mám velký problém s notami. Mám vrozenou dyslexii, která mi dost zkomplikovala život. Dlouho jsme přemýšleli s mým otcem, který je pozounistou v brněnském divadle, jak na toto znevýhodnění vyzrát. Vše zlé je ale vždy k něčemu dobré. Já jsem se díky neznalosti not naučil improvizovat," prozradil Tomáš Jeřábek, proč si tak rád sám vymýšlí hudební témata, jež pak rozvíjí.

„Varhany jsou pro improvizaci božský nástroj, který je schopný prostřednictvím složitého mechanismu vyloudit nejjemnější ševelení a nebo naopak s hřmotnou razancí zaburácet. Pomocí píšťal a píšťalek můžete vyjádřit pestrou škálu pocitů a situací," vzdal Tomáš Jeřábek hold nástroji, se kterým se důkladně seznámil díky krnovské škole.

Zatímco si jeho spolužáci z krnovské varhanářské školy užívali prázdnin u vody, Tomáš sbíral zkušenosti při práci v zahraničních varhanářských firmách.

„Využívám každé příležitosti, kde se mohu o varhanách něco nového naučit. Několikrát jsem byl na stážích v Německu a ve Francii. Dostal jsem se do firmiček, kde si všechny komponenty vyrábí sami. Zvláště jsem se zhlédl v Remym Mahlerovi z Alsaska. Tento ortodoxní varhanář zaměstnává jen dva pomocníky. Pod jejich rukama vzniká ze syrových fošen a kovových dílců vše, co ve varhanách najdete.

Je mi velice sympatický přístup, kdy je vše vyrobeno poctivou ruční prací. Pak vyzařuje hudební nástroj úplně jinou energii, než kdyby polovina součástek byla vyrobena strojově někde v neosobní továrně," líčil varhanář své zkušenosti ze zahraničí.

Lásku k hudbě zdědil

Jak se ale Tomáš Jeřábek dostal k varhanařině?

„Na všem mají velký podíl moji rodiče a hlavně můj děda, který mě od malička učil práci se dřevem a kovem. V jeho dílně jsem strávil velkou část svého dětství. Děda mi ukazoval, jaký nástroj se na co používá a vštěpoval mi lásku k ruční práci. Za to jsem mu nesmírně vděčný," zavzpomínal Tomáš na své dětství v rodině plné hudebníků a řemeslníků.

Tomáš Jeřábek se do povědomí mnoha varhanářů a znalců hudby zapsal už jako krnovský student. Dnes se zabývá kromě restaurování varhan také uměleckým řezbářstvím. Od roku 2011 pracuje jako disponent varhan a soukromý varhaník, rovněž se věnuje zpěvu a spolupracoval jako autor scénické hudby se známým dramatikem a režisérem J. A. Pitínským.

Markéta Charousková, Fidel Kuba