Grafy týkající se dopravní nehodovosti skočily dolů, podle policistů to však nebude ukázněnějšími řidiči, ale novou legislativou, kdy se k nehodám s menší škodou než sto tisíc bez zranění nemusí volat policie. „Takže zatím co na jedné straně dopravní nehodovost klesla, tak na straně druhé hmotné škody pojišťovnám rostou,“ okomentoval situaci posledního roku plukovník Jaromír Tkadleček, šéf pořádkových policistů v našem okrese.

„Zatím se tato čísla nedají s ničím srovnávat, protože hovoříme o zcela jiné právní úpravě. Objektivní srovnání bude možné nejdříve za tři roky,“ dodal Jaromír Tkadleček. O nehodách pod vlivem alkoholu se policie ani nemusí dozvědět, pokud se účastníci střetu dohodnou na místě.

Vyvstane asi zajímavý problém do budoucna, protože tím, že Policie ČR je do určité míry odtržena od části dat, ke kterým se už nikdy nedostane, bude docházet k tomu, že se sníží dopravní nehodovost, ale zvýší následky. Také bude zákonitě ubývat nebezpečných a nehodových úseků, protože tyto nehody nebudou nikdy nikde hlášeny a zaznamenány.

K dopravním nehodám zpravidla dochází na těch samých místech. Za zmínku v našem okrese stojí zejména linhartovské zatáčky, o kterých místní řidiči vědí, jak náročné jsou. Podél silnice je několikero značek omezujících rychlost a upozorňujících na nebezpečí, a i přesto tam loni vyhasly dva lidské životy. „K těm nejfatálnějším následkům dochází na místech, kde jsou řidiči dostatečně varováni, že to nebezpečí zde existuje,“ poznamenal Jaromír Tkadleček.

Za nehody mnhohdy může špatný stav silnice

Za rok 2009 zemřelo na cestách bruntálského okresu devět lidí, osmadvacet bylo těžce zraněno. Hmotná škoda přesáhla třicet devět milionů korun.
Vina ale není pokaždé jen na straně neopatrných řidičů. Mnohdy je na vině špatně udržovaná komunikace.

„V našem okrese neprobíhá údržba silnic dle našich představ, velice často upozorňujeme správce a majitele komunikací na špatnou údržbu. Nejsou vidět dopravní značky, bývá přerostlá tráva a neprostříhané stromy. I jako občanovi mi připadá divné, že v červnu máme metr dvacet vysokou trávu trčící do vozovky, kterou není nikdo schopen posekat,“ prohlásil plukovník Jaromír Tkadleček.

Problémem se na našich cestách stávají zejména cizinci, kteří vědí, že naše legislativa nemá tak dlouhé ruce aby dosáhla i na ně. Hlavně překročení rychlosti a alkohol za volantem jsou prohřešky, se kterými si zahraniční řidiči u nás hlavu nelámou. „Skutečně jsme zaznamenali případy, kdy nám řidič pětadvacetitunového kamionu vypadne z auta při silniční kontrole a ptá se nás, v které je zemi, jestli v Rakousku nebo kde,“ trpce konstatoval plukovník Tkadleček.

Vystavenou složenku málokdo zaplatí

A pokuty? Pokud řidič zaplatí na místě, problém není, pokud ale policisté vystaví složenku, zpravidla ji hříšník nezaplatí. Se zrušením hraničních přechodů se bohužel snížila možnost kontroly, zdali cizinci mají či nemají pohledávky vůči našemu státu. Během roku tak může pirát silnic nasbírat i dvacet složenek, které neuhradí. „Jednoznačně by to chtělo změnu právní úpravy, aby se zvýšila vymahatelnost práva. Je veliký rozdíl mezi tím, co my zjistíme, co sankčně potrestáme, a co se ve finále vybere,“ potvrdil bezútěšnost situace Jaromír Tkadleček.

Za zmínku stojí i smutný rekord opilého řidiče, který při kontrole v Městě Albrechticích nadýchal neuvěřitelných 4,55 promile. V těsném závěsu za ním se drží výtečník polapený v Horním Benešově který nadýchal 4,19 promile. Co se týká překročení rychlosti, loni se žádný rekord nekonal, prvenství si stále drží rok 2007, kdy opět ve Městě Albrechticích jel řidič místo povolenou padesátkou rychlostí sto padesát kilometrů v hodině.

Dopravní nehody na Bruntálsku
rok 2006 2007 2008 2009
počet 1 499 1 312 1 025 645
pod vlivem alkoholu   92 78 6758