V tomto týdnu v depu Olpasu k lokomotivám Škoda a Resita přibyl třetí unikátní parní stroj původem z Polska. Ze zrušené polské úzkokolejky, která měla depo v městečku Rudy, získali krnovští odborníci na historická kolejová vozidla kromě jedné parní a jedné dieselové lokomotivy také několik vagonů a množství náhradních dílů.

„Naše třetí parní lokomotiva je pětinápravová a byla vyrobena v Polsku v roce 1954 ve fabrice Chrzanów neboli Chřanov. Každého, kdo trochu rozumí lokomotivám a technice, určitě překvapí svou moderní koncepcí. Je to dáno tím, že pochází z poslední a tedy vývojově nejpokročilejší generace parních lokomotiv. Při první obhlídce mě potěšilo, že je docela zachovalá. Vynikne to hlavně ve srovnání s Resitou, kterou jsme do Krnova přivezli v podobě hromady šrotu. Resita je naše, lokomotivu Škoda máme od rakouského partnera zapůjčenou na 15 let a s polskou stranou se určitě brzy dohodneme na přijatelné ceně za jejich lokomotivy a vagony,“ představil nový přírůstek do rodiny historických úzkorozchodných lokomotiv a vagonů Jaromír Foltýn z Olpasu Moravia.

Z polské úzkokolejky, po které tato parní kráska jezdila, po zrušení zbyl poslední krátký úsek, na kterém se občas konaly nostalgické jízdy, ale jen nepravidelně. Naštěstí v Polsku i v Krnově žijí stejně nadšení příznivci železniční historie, kteří poznali skutečnou hodnotu vyřazených úzkokolejných vagonů a lokomotiv. Polští partneři zabránili jejich likvidaci sešrotováním a společně s Olpasem zorganizovali převoz technických unikátů do Krnova.

Přestože v České republice je pro provoz těchto lokomotiv vhodná pouze jediná úzkokolejka, a to Osoblažka, trojice parních lokomotiv určitě nebude zahálet.

„Nemám obavy, že by se nám nepodařilo najít využití pro všechny tři parní lokomotivy, protože jsou známé po celé Evropě a je o ně velký zájem. V těchto dnech je naše Resita zrovna na turné na Slovensku, kde hostuje na úzkokolejce Čierný Balog. Včera jsem měl telefonát z Maďarska, jestli nemáme parní úzkokolejnou lokomotivu k zapůjčení. Nejtěžší bude sehnat peníze na generálku lokomotiv. Hlavní je, že po zrušení polského depa vagony neskončily ve šrotu. S opravami už nemusíme spěchat,“ dodal Foltýn.