VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Krnově je už třetí parní úzkorozchodná lokomotiva

Krnov - Když krnovská firma Olpas Moravia před lety přivezla z Rumunska do České republiky první parní úzkorozchodnou lokomotivu Resita, byla to ve světě železničních fanoušků senzace. Letos v zimě se Olpasu podařilo do Krnova přivézt sestřičku Resity, poslední existující exemplář úzkorozchodné lokomotivy Škoda.

30.5.2008
SDÍLEJ:

Ze zrušené polské úzkokolejky získali krnovští odborníci kromě jedné parní a jedné dieselové lokomotivy také několik vagonů a množství náhradních dílů.Foto: DENÍK/Fidel Kuba

V tomto týdnu v depu Olpasu k lokomotivám Škoda a Resita přibyl třetí unikátní parní stroj původem z Polska. Ze zrušené polské úzkokolejky, která měla depo v městečku Rudy, získali krnovští odborníci na historická kolejová vozidla kromě jedné parní a jedné dieselové lokomotivy také několik vagonů a množství náhradních dílů.

„Naše třetí parní lokomotiva je pětinápravová a byla vyrobena v Polsku v roce 1954 ve fabrice Chrzanów neboli Chřanov. Každého, kdo trochu rozumí lokomotivám a technice, určitě překvapí svou moderní koncepcí. Je to dáno tím, že pochází z poslední a tedy vývojově nejpokročilejší generace parních lokomotiv. Při první obhlídce mě potěšilo, že je docela zachovalá. Vynikne to hlavně ve srovnání s Resitou, kterou jsme do Krnova přivezli v podobě hromady šrotu. Resita je naše, lokomotivu Škoda máme od rakouského partnera zapůjčenou na 15 let a s polskou stranou se určitě brzy dohodneme na přijatelné ceně za jejich lokomotivy a vagony,“ představil nový přírůstek do rodiny historických úzkorozchodných lokomotiv a vagonů Jaromír Foltýn z Olpasu Moravia.

Z polské úzkokolejky, po které tato parní kráska jezdila, po zrušení zbyl poslední krátký úsek, na kterém se občas konaly nostalgické jízdy, ale jen nepravidelně. Naštěstí v Polsku i v Krnově žijí stejně nadšení příznivci železniční historie, kteří poznali skutečnou hodnotu vyřazených úzkokolejných vagonů a lokomotiv. Polští partneři zabránili jejich likvidaci sešrotováním a společně s Olpasem zorganizovali převoz technických unikátů do Krnova.

Přestože v České republice je pro provoz těchto lokomotiv vhodná pouze jediná úzkokolejka, a to Osoblažka, trojice parních lokomotiv určitě nebude zahálet.

„Nemám obavy, že by se nám nepodařilo najít využití pro všechny tři parní lokomotivy, protože jsou známé po celé Evropě a je o ně velký zájem. V těchto dnech je naše Resita zrovna na turné na Slovensku, kde hostuje na úzkokolejce Čierný Balog. Včera jsem měl telefonát z Maďarska, jestli nemáme parní úzkokolejnou lokomotivu k zapůjčení. Nejtěžší bude sehnat peníze na generálku lokomotiv. Hlavní je, že po zrušení polského depa vagony neskončily ve šrotu. S opravami už nemusíme spěchat,“ dodal Foltýn.

Autor: František Kuba

30.5.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Stravenky. Ilustrační snímek.

Benefity: slušný plat, práce z domu, kurz odvykání kouření nebo akcie

Mladí přírodovědci z Břidličné na přednášce ve výukové místnosti pro děti na Okresním mysliveckém spolku v Bruntále.
6

Jak myslivci předávají dětem vědomosti o přírodě

V pátek i v sobotu se bude tančit

Hned z několika plesů si můžete vybrat tento pátek a sobotu.

Poplatky za odpad: letos žádné změny

Města a obce v našem okrese poplatky za odpad nezvýšily, ale ani nesnížily.

Jeřáb zůstane v nádrži Dlouhých Strání. Než ji vypustí

Až do léta zůstane na dně dolní nádrže hydroelektrárny Dlouhé Stráně potopený autojeřáb, který loni v říjnu havaroval při pravidelné údržbě česel. Tehdy při nehodě zemřel šestapadesátiletý řidič pracovního stroje.

Pětice hejtmanů dá hlas Drahošovi. Ivo Vondrák zatím mlčí

Miloše Zemana opustili před druhým kolem prezidentské volby tři krajští šéfové z ČSSD. K nebývalému gestu se odhodlali hejtmani Jiří Čunek (KDU-ČSL), Martin Půta (STAN), Josef Bernard, Martin Netolický a Jiří Štěpán (všichni ČSSD), když demonstrativně sdělili, že dají hlas Jiřímu Drahošovi.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>