Když krnovská firma Olpas Moravia před lety přivezla z Rumunska do České republiky první parní úzkorozchodnou lokomotivu Resita, byla to ve světě železničních fanoušků senzace. Pak se Olpasu podařilo do Krnova přivézt střičku Resity - poslední existující exemplář úzkorozchodné lokomotivy Škoda.

Škodovka i rumunská Resita se o minulém víkendu představily veřejnosti, proháněly se na Osoblažce a vozily cestující, ale málokdo ví, že se v depu Olpasu skrývá ještě třetí unikátní parní stroj původem z Polska. Ten je zatím v mizerném stavu a trpělivě čeká na rekonstrukci. Pochází ze zrušené polské úzkokolejky, která měla depo v městečku Rudy. Společně s parní lokomotivou získali krnovští odborníci z Polska ještě jednu pozoruhodnou dieselovou lokomotivu, několik vagonů a množství náhradních dílů.

„Naše třetí parní lokomotiva je pětinápravová, a byla vyrobena v Polsku v roce 1954 fabrice Chrzanów neboli Chřanov. Každého kdo jen trochu rozumí lokomotivám a technice určitě překvapí svou moderní koncepcí. Je to dáno tím, že pochází z poslední a tedy vývojově nejpokročilejší generace parních lokomotiv. Při první obhlídce mě potěšilo, že je docela zachovalá. Vynikne to hlavně ve srovnání s Resitou, kterou jsme do Krnova přivezli v podobě hromady šrotu. Resita je naše, lokomotivu Škoda máme od rakouského partnera zapůjčenou na patnáct let a s polskou stranou se určitě dohodneme,“ představil poslední přírůstek do rodiny historických úzkorozchodných lokomotiv a vagonů Jaromír Foltýn z Olapsu Moravia.

O všechny lokomotivy je v Evropě prý velký zájem

Z polské úzkokolejky, po které tato parní kráska jezdila, po zrušení zbyl poslední krátký úsek, na kterém se občas konaly nostalgické jízdy, ale jen nepravidelně. Naštěstí v Polsku i v Krnově žijí stejně nadšení příznivci železniční historie, kteří poznali skutečnou hodnotu vyřazených úzkokolejných vagonů a lokomotiv. Polští partneři zabránili jejich likvidaci sešrotováním a společně s Olpasem zorganizovali převoz technických unikátů do Krnova.
Přestože v České republice je pro provoz těchto lokomotiv vhodná pouze jediná úzkokolejka a to Osoblažka, parních lokomotivy ani ostatní technické unikáty určitě nebudou zahálet.

„Nemám obavy, že by se nepodařilo najít využití pro všechny tři parní lokomotivy, protože jsou známé po celé Evropě a je o ně velký zájem. Resita už byla například na turné na Slovensku na úzkokolejce Čierný Balog. Už jsem měl telefonát i z Maďarska, zda máme parní úzkokolejnou lokomotivu k zapůjčení. Nejtěžší je sehnat peníze na generálku lokomotiv. Hlavní je, že po zrušení polského depa vagony neskončily ve šrotu. Na opravy už nemusíme spěchat,“ dodal Foltýn.

Mezi úzkorozchodnými vagony a lokomotivami, které Olpas sehnal v Polsku, je také vagon – cisterna. Najít pro něj vhodné využití nebude tak snadné. „Těžko říct, k čemu nám cisterna může sloužit. Nenapadá mě jaké kapaliny bychom mohli přepravovat po Osoblažce, a na nic jiného se cisterna nehodí. Určitě by nebyl problém na jejím podvozku postavit osobní vagon pro cestující, ale pokud chápeme naši kolekci úzkokolejných vagonů také jako sbírku, cisterna by v ní určitě neměla chybět,“ podotkl Foltýn.