Škodovka vyrobila šest těchto lokomotiv, ale pět z nich už bylo zlikvidováno sešrotováním, nebo se z nich dochovaly jen fragmenty. Tento poslední a jediný provozuschopný exemplář vyrobený v roce 1948 získala skupina rakouských nadšenců.

„V Rakousku existují úzkokolejky, které provozují státní dráhy v podobném režimu jako u nás České Dráhy fungují na Osoblažce. Mnohé úzkokolejky tam přežily jen díky nostalgickým jízdám pro turisty a hlavně díky klubům rakouských železničních fanoušků. Rakušané jsou podobní šílenci do historie kolejové dopravy jako my, co se motáme kolem Osoblažky. Hlavní rozdíl je v tom, že oni se úzkokolejkama baví přes 40 let, zatímco my sotva pět. Našli někde na území bývalé Jugoslávie tuto škodováckou lokomotivu, a chtěli ji zrekonstruovat a zachránit jako technický unikát. Jinak mají svých úzkokolejných lokomotiv v depu celkem dost, takže pro ni momentálně nemají využití. Protože máme stejné zájmy a padli jsme si do oka, zapůjčili nám tuto lokomotivu za velmi výhodných podmínek na 15 let,“ říká Jaromír Foltýn z firmy Olpas, která se Slezskými zemskými drahami pořádá nostalgické parní jízdy na Osoblažce.

Pětinápravová tendrová lokomotiva Škoda projde v Olpasu rekonstrukcí, a veřejnosti se na Osoblažce nejspíš představí už koncem června. Nazpět do Rakouska si partner Olpasu odvezl jiný unikát - zrekonstruovaný sněžný pluh Katzr, který na úzkokolejných tratích v alpském údolí zarovnával odhrnutý sníh do potřebného profilu. Železniční fanoušci ho v posledních měsících mohli vidět vystavený na nádraží v Třemešné.

„S rakouským partnerem jsme se seznámili díky našemu členství v mezinárodním klubu 760, který sdružuje příznivce úzkokolejných železnic, což jsou dráhy s rozvorem kolejnic 760 milimetrů. Úzkokolejky byly specialitou Rakouska Uherska, protože představovaly nižší náklady a menší zábor území. Pak je ale převálcovaly trati o normálním rozchodu, které k nám přišly z Anglie, kolébky železniční dopravy. Konkurovaly úzkokolejkám vyšší rychlostí a poskytovali cestujícím vyšší komfort,“ představil historii úzkokolejek Miroslav Budeš ze Slezských zemských drah.

Z Rakouska do Krnova přivezly parní lokomotivu a tendr kamiony. „Museli jet velmi rychle, protože to od hranic do Krnova zvládli za čtyři hodiny. Řidič doprovodného vozu s majákem říkal, že ho málem předjeli. V Krnově jsme museli zajistit přeložení lokomotivy na železniční podvozek pomocí dvou silných jeřábů. Samotná lokomotiva váží 31 tun, a její tendr dalších 7 tun.

„Lidé určitě znají z osoblažské úzkokolejky naši parní lokomotivu Resita, která byla vyrobena v Rumunsku. Pro srovnání lokomotiva Škoda bude mít asi dvojnásobný výkon, a bude asi o dva metry delší. To znamená, že také utáhne větší soupravu vagonů, a my budeme moci turistům a železničním fanouškům na Osoblažce představit při nostalgických jízdách další zajímavosti,“ dodal Foltýn.