VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Úzkokolejku chtějí prodloužit do Polska

OSOBLAŽSKO - Už v dobách, kdy úzkokolejka Osoblažka vznikala na rýsovacích prknech železničních inženýrů, se posuzovala možnost prodloužení kolejí z Osoblahy až do polských Raclawic. Bohužel napjaté vztahy mezi Rakusko-uherskou monarchií a Pruskem tehdy neumožnily propojení železnic realizovat.

2.4.2007
SDÍLEJ:

Úzkokolejka by mohla z Osoblahy pokračovat až do polských Raclawic.Foto: DENÍK/Fidel Kuba

Od dob projektování Osoblažky uplynulo 110 let, když se z řad železničních fanoušků zformovala česko- polská iniciativa, která usiluje o realizaci dávné myšlenky. Chtějí prodloužit Osoblažku o devět kilometrů a napojit ji na síť polských železnic. Začlenění obou republik do Shengenského prostoru slibuje příznivou situaci pro mezistátní železniční projekt. Ani technicky to není příliš náročné. Na polské straně totiž lze po úpravách využít zachovalou normálně rozchodnou trať Glubczyce - Raclawice, na které byl provoz zastaven v roce 2000. Na českém území stačí vybudovat kilometr železnice v rovinaté oblasti. Podle odborníků Českých drah z ostravské Správy dopravní cesty by na prodloužení trati z Osoblahy do Raclawic mělo stačit 40 milionů korun a lze počítat téměř jistě s podporou EU.

S nápadem na prodloužení trati přišla krnovská fi rma Olpas Moravia, polské partnery našla ve Slezském muzeu Opole, které patří k Euroregionu Praděd. „Na zrušené trati v Polsku je potřeba jen přerozchodovat kolejová pole, aby měly stejný rozchod jako Osoblažka. Původní betonové pražce nelze použít, ale už jsme levně sehnali dřevěné pražce ze zrušené úzkokolejky v Rakousku. V Krnově máme připraveno téměř osm tisíc pražců, což bohatě stačí na trať z Osoblahy až do Raclawic. Na polské straně je k dispozici kompletní trať s náspy, mosty i zabezpečovacím zařízením. Nejspíš bude možné použít i původní kolejnice a šrouby. V Raclawicích je nádherně zachovalá nádražní budova z pruských dob. Stavebním stylem připomíná nádraží v Třemešné.

Pokud se projekt podaří realizovat, bude toto nádraží připomínat Třemešnou také tím, že stojí mezi úzkokolejkou a tratí s normálním rozchodem,“ uvedl Jaromír Foltýn z Olpasu Moravia. Dopravně by trať napojila Osoblažský výběžek i Krnovsko na strategicky důležité směry Prudnik - Nisa - Katovice. „Kromě propojení dvou izolovaných pohraničních regionů je stejně důležitý význam Osoblažky jako technického unikátu a turistické atrakce. Na naší straně i v Polsku nabízí železnice řadu pozoruhodných zajímavostí,“ dodal Foltýn.

2.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Okolí Pradědu 15. listopadu 2017
19

Bílé Jeseníky zalité sluncem. Takto to teď vypadá okolo Pradědu

Ilustrační foto

Bruntálský zimní stadion bude v Kavalcově ulici

POZNÁMKA FIDELA KUBY: Jungmannův 17. listopad

Státní svátek Den boje za svobodu a demokracii nám připomíná události 17. listopadu 1939 a 17. listopadu 1989.

V Rýmařově a Krnově si připomenou 17. listopad

Výročí sametové revoluce a uzavření českých vysokých škol nacisty za druhé světové války si připomenou studenti a učitelé rýmařovského gymnázia a střední odborné školy, ale i občané města lampiónovým průvodem.

Dluhové poradenství je nejvyužívanější

Bruntálští občané dluží jen na takzvané jistině, tedy na základním dluhu, přes miliardu korun.

Půjčit si elektrokolo? Žádný problém

Nově tuto možnost nabízí zájemcům město Krnov, k dispozici je však služba také na Opavsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT