Od dob projektování Osoblažky uplynulo 110 let, když se z řad železničních fanoušků zformovala česko- polská iniciativa, která usiluje o realizaci dávné myšlenky. Chtějí prodloužit Osoblažku o devět kilometrů a napojit ji na síť polských železnic. Začlenění obou republik do Shengenského prostoru slibuje příznivou situaci pro mezistátní železniční projekt. Ani technicky to není příliš náročné. Na polské straně totiž lze po úpravách využít zachovalou normálně rozchodnou trať Glubczyce - Raclawice, na které byl provoz zastaven v roce 2000. Na českém území stačí vybudovat kilometr železnice v rovinaté oblasti. Podle odborníků Českých drah z ostravské Správy dopravní cesty by na prodloužení trati z Osoblahy do Raclawic mělo stačit 40 milionů korun a lze počítat téměř jistě s podporou EU.
S nápadem na prodloužení trati přišla krnovská fi rma Olpas Moravia, polské partnery našla ve Slezském muzeu Opole, které patří k Euroregionu Praděd. „Na zrušené trati v Polsku je potřeba jen přerozchodovat kolejová pole, aby měly stejný rozchod jako Osoblažka. Původní betonové pražce nelze použít, ale už jsme levně sehnali dřevěné pražce ze zrušené úzkokolejky v Rakousku. V Krnově máme připraveno téměř osm tisíc pražců, což bohatě stačí na trať z Osoblahy až do Raclawic. Na polské straně je k dispozici kompletní trať s náspy, mosty i zabezpečovacím zařízením. Nejspíš bude možné použít i původní kolejnice a šrouby. V Raclawicích je nádherně zachovalá nádražní budova z pruských dob. Stavebním stylem připomíná nádraží v Třemešné.
Pokud se projekt podaří realizovat, bude toto nádraží připomínat Třemešnou také tím, že stojí mezi úzkokolejkou a tratí s normálním rozchodem,“ uvedl Jaromír Foltýn z Olpasu Moravia. Dopravně by trať napojila Osoblažský výběžek i Krnovsko na strategicky důležité směry Prudnik - Nisa - Katovice. „Kromě propojení dvou izolovaných pohraničních regionů je stejně důležitý význam Osoblažky jako technického unikátu a turistické atrakce. Na naší straně i v Polsku nabízí železnice řadu pozoruhodných zajímavostí,“ dodal Foltýn.