Kvůli rozsáhlé modernizaci za víc než miliardu korun dojde k dlouhodobé výluce na trati z Krnova přes Jeseník do Šumperku. Půl roku nebudou jezdit vlaky mezi Bludovem a Lipovou-lázněmi. Ve stejné době bude navíc kvůli rekonstrukci uzavřena silnice přes Červenohorské sedlo, což je nejdůležitější cesta přes Jeseníky.
Červenohorské sedlo je nejen hlavní bránou z Karlovy Studánky nebo z Vrbna pod Pradědem na Šumpersko, ale také z Moravskoslezského do Olomouckého kraje.
Modernizace trati
Navíc se čeká dlouhodobá železniční výluka mezi Krnovem a Opavou.
Správa železniční dopravní cesty naplánovala na rok 2015 velkou revitalizaci železniční trati kolem Hanušovic a Jindřichova na Moravě. Chystá výměnu kolejí, rekonstrukci nástupišť v zastávkách a stanicích, železničních přejezdů i opravu drážního zabezpečovacího zařízení.
„Stávající traťová rychlost šedesát pět až sedmdesát pět kilometrů v hodině se po dokončení prací zvýší na sedmdesát až sto kilometrů v hodině," sdělil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař. Do oprav trati se pustí stavbaři také v úseku mezi Jindřichovem na Moravě a Lipovou-lázněmi.
„Kvůli těmto stavebním akcím se od června do listopadu 2015 uskuteční v úseku Bludov - Hanušovice - Lipová-lázně nepřetržitá výluka," doplnil mluvčí Pavel Tesař.
Někteří lidé však poukazují na fakt, že se tak rozsáhlá a dlouhodobá železniční výluka uskuteční zrovna v době, kdy bude rovněž kvůli velké rekonstrukci uzavřena silnice přes Červenohorské sedlo.
Uzavřené Sedlo
Z důležitých dopravních spojnic mezi okresy přes Jeseníky bude v létě použitelná pouze silnice přes Ramzovské sedlo.
„Na problém je možné dívat se z pohledu, že jsou peníze a je dobře, že se opravuje. Akce Červenohorské sedlo se ale odkládala několik roků, pracovníci dopravních úřadů museli vědět také o přípravách opravy kolejí z Bludova do Jeseníku. Proč se jedna akce neudělala samostatně a navázat mohla akce druhá?" uvažuje čtenář Deníku Bohumil Poulíček.
„Budeme tady odříznuti. Jediná přístupová cesta ze Šumperska bude přes Ramzovou. Je to na vyvolání jednání mezi Správou železniční dopravní cesty a Ředitelstvím silnic a dálnic," posteskl si starosta Jeseníku Adam Kalous, který se ještě pokusí vyjednat například posunutí prací na ramzovské trati tak, aby se nekryly s opravou silnice přes Sedlo.
Situace je zvládnutelná
„Z pohledu dopravce se budeme snažit o maximální informovanost cestujících, aby informace dostali včas a přesné," doplnila ředitelka regionálního obchodního centra Českých drah Hana Motyková.
„Významné změny jsou načasovány naráz, což nebude příjemné pro nikoho. Zase se ale pak další investice neuskuteční ve větším časovém odstupu, což by nám na delší dobu ztěžovalo objednávku dopravy," řekl Jaroslav Tomík, ředitel organizace KIDSOK, která má na starosti koordinaci veřejné dopravy v Olomouckém kraji. Je přesvědčen, že celá situace je organizačně zvládnutelná.
Podle Tomíka z pohledu organizátora dopravy je naopak lepší, když se tyto stavby uskuteční souběžně.