VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Unikátní tramvaj vyjela z Krnova do Opavy

Krnov - Firma Olpas v pondělí 26. května dokončila poslední detaily a úklidové práce na unikátní opavské tramvaji. Večer kolem 21 hodin tramvaj na nákladním vagonu dorazila na nádraží Opava Západ.

27.5.2008 1
SDÍLEJ:

Unikátní tramvaj je dokončena a nechybí ani ty nejmenší detaily.Foto: DENÍK/Fidel Kuba

Dnes v úterý 27. května v 15 hodin bude představena veřejnosti na speciálních kolejích před opavským divadlem. Tramvaj bude situována v ose, kudy před padesáti lety vedla její trasa na Krnovskou ulici.

„Tramvaj má tolik cenných a originálních dílů, že jsme měli trochu obavy nechat ji v Opavě vystavenou přes noc. Zástupci magistrátu nás ujistili, že zvýšená bdělost strážníků i kamerového systému zabrání škodám, takže bude k vidění až do neděle“ uvedl Jaromír Foltýn z firmy Olpas Moravia, která dokázala ze dvou zcela prohnilých a zkorodovaných torz opavských tramvají postavit něco mezi přesnou replikou a originálem.

Podle původní dokumentace dokázaly Sklárny Rapotín vyrobit kopii zdobených pískovaných skel, krnovské Spojené slévárny odlily kopii řídícího pultu a bronzových desek s nápisy a rakouský sběratel poskytl originální světla. Posezení pro cestující tvoří světlé jasanové a tmavé dubové dřevo, nápisy v němčině hlásají, že je zde zakázáno kouřit a plivat na zem. Sběrače na střeše jsou nefunkční, protože elektromotor tramvaje se nedochoval. Osvětlení tramvaje zajišťuje napojení na běžnou síť s 220 volty.

Doby, kdy opavskými ulicemi vedly koleje a jezdily tramvaje, žijí už jen ve vzpomínkách pamětníků. Před sto lety, když se tramvajová doprava v Opavě začínala, byl automobilový průmysl ještě v plenkách a v ulicích měst bylo víc kočárů a koňských povozů než aut. Tomuto trendu odpovídalo i řešení tramvajových vozů, takže řidič stojící venku na nekryté plošině připomínal spíš kočího. Přestože tramvajová doprava fungovala v Opavě celých padesát let, konkrétně od roku 1905 do roku 1956, dlouho se mělo za to, že se žádný vůz do dnešních dní nedochoval.

Zbytek tramvaje, podle které Olpas vyrábí repliku, sloužil jako kurník. Šlo o tramvaj číslo 7, která jezdila po Krnovské ulici ještě v roce 1956. Vyrobila ji Vagónka ve Studénce asi před sto lety.

Autor: František Kuba

27.5.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jmenuji se RUDOLF JANČO, narodil jsem se 3. ledna, při narození jsem vážil 2915 gramů a měřil 49 centimetrů. Moje maminka se jmenuje Kateřina Výmolová a můj tatínek se jmenuje Rudolf Jančo. Bydlíme v Nové Vésce-Staré Město.
8

Děti narozené v krnovské nemocnici

Měřením sněhové pokrývky se určuje míra lavinového rizika.  Předpověď počítá i o víkendu v Jeseníkách se třetím stupněm lavinového nebezpečí. Zásadou je nevstupovat na příkré svahy se sklonem nad 35 stupňů. Nebezpečná místa již tvoří souvislý celek.

Zraněný lyžař se z laviny vyhrabal sám

Husa bez provázku a výcvik lavinových psů: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 18. a 19. ledna 2018.

Přísnější pravidla při měření emisí? Bez problémů!

Nevyhovující benzinové a dieselové motory mají na českých silnicích utrum. Stopku jim vystavila nová pravidla při kontrolách emisí. Stanice je napojena on-line na ministerstvo. Součástí je také pořizování fotek.

Obchvat Krnova: řada otázek bez odpovědi

Sál sv. Ducha se do posledního místa zaplnil občany, které zajímá obchvat Krnova. Nic moc se nedozvěděli a své zklamání dávali hlasitě najevo.

Martin Kolomý potřetí dojel na pódiu

Kamionový jezdec z Bruntálska Martin Kolomý na Dakaru dál válí. Etapa mezi argentinskými městy Fiambalá – Chilecito – San Juan se mu povedla na výbornou. Nakonec s odstupem více než čtyř minut dojel druhý za Nizozemcem Van Genugtenem na Ivecu, ale během této etapy sahal i po vítězství.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>