Dnes v úterý 27. května v 15 hodin bude představena veřejnosti na speciálních kolejích před opavským divadlem. Tramvaj bude situována v ose, kudy před padesáti lety vedla její trasa na Krnovskou ulici.

„Tramvaj má tolik cenných a originálních dílů, že jsme měli trochu obavy nechat ji v Opavě vystavenou přes noc. Zástupci magistrátu nás ujistili, že zvýšená bdělost strážníků i kamerového systému zabrání škodám, takže bude k vidění až do neděle“ uvedl Jaromír Foltýn z firmy Olpas Moravia, která dokázala ze dvou zcela prohnilých a zkorodovaných torz opavských tramvají postavit něco mezi přesnou replikou a originálem.

Podle původní dokumentace dokázaly Sklárny Rapotín vyrobit kopii zdobených pískovaných skel, krnovské Spojené slévárny odlily kopii řídícího pultu a bronzových desek s nápisy a rakouský sběratel poskytl originální světla. Posezení pro cestující tvoří světlé jasanové a tmavé dubové dřevo, nápisy v němčině hlásají, že je zde zakázáno kouřit a plivat na zem. Sběrače na střeše jsou nefunkční, protože elektromotor tramvaje se nedochoval. Osvětlení tramvaje zajišťuje napojení na běžnou síť s 220 volty.

Doby, kdy opavskými ulicemi vedly koleje a jezdily tramvaje, žijí už jen ve vzpomínkách pamětníků. Před sto lety, když se tramvajová doprava v Opavě začínala, byl automobilový průmysl ještě v plenkách a v ulicích měst bylo víc kočárů a koňských povozů než aut. Tomuto trendu odpovídalo i řešení tramvajových vozů, takže řidič stojící venku na nekryté plošině připomínal spíš kočího. Přestože tramvajová doprava fungovala v Opavě celých padesát let, konkrétně od roku 1905 do roku 1956, dlouho se mělo za to, že se žádný vůz do dnešních dní nedochoval.

Zbytek tramvaje, podle které Olpas vyrábí repliku, sloužil jako kurník. Šlo o tramvaj číslo 7, která jezdila po Krnovské ulici ještě v roce 1956. Vyrobila ji Vagónka ve Studénce asi před sto lety.