V sobotu 10. září se kolona veteránů vydala z Moravskoslezského Kočova do Razové, kde se na břehu Slezské Harty potkalo letiště a přístav na jednom místě. Přestože předpověď počasí byla nejistá, někteří majitelé historických kabrioletů vyrazili bez plátěné střechy. Po cestě je překvapil silný liják, ve který přinesl dokonce i malé kroupy. „Vezeme měsíční miminko - nejmladšího účastníka Trofeo Niké 2022 - takže já jsem střechu preventivně nasadil. Někteří kolegové to ale riskli bez střechy. Viděl jsem v tom dešti jak dopadli chudáci z německé posádky. Byli mokří do poslední nitky, než se jim v tom slejváku podařilo natáhnout střechu,“ ohlédl se Michal Ratiborský za nečekanou průtrží, která potrápila fanoušky aut veteránů.

Vůz Michala Ratiborského byl vyroben před 105 lety, takže ještě připomíná víc kočár než auto. Pojízdný muzejní exponát má na dřevěných kolech čerstvě navoskované loukotě a nalakované obruče, aby jim voda neublížila. Jde o opravdovou vzácnost, jakých se moc nedochovalo. Jen málokdo si vzpomene, že americké automobily Maxwell vyráběné v letech 1904 až 1925 byly přímým předchůdcem dnešních Chryslerů.

Vůz Hispano-Suiza proslavil TGM

„Mám slabost pro nejstarší vozy z počátků automobilismu, takže z letošní přehlídky aut veteránů Trofeo Niké považuji za nejzajímavější kousek Hispano-Suiza z roku 1921. Tohle konkrétní auto bylo vyrobené ve Francii, ale vyráběly se také u nás. Dokonce v limuzíně Škoda Hispano-Suiza jezdil prezident Masaryk, takže je zachycená na spoustě fotografií. Pár Hispanií se sice dochovalo do dnešní doby, ale jsou strašně drahé. Byly drahé a luxusní už ve své době, a jsou drahé dodnes. Drahé a krásné. Už jen ta soška letícího čápa, znak společnosti Hispano-Suiza, je obdivuhodná,“ upozornil Ratiborský na jeden z nejstarších a nejcennějších vozů přehlídky Trofeo Niké 2022.

Po první světové válce se automobilka Laurin & Klement spojila se silným strategickým partnerem, s plzeňskou Škodovkou. Zpočátku byly na vyrobených autech štítky Škoda i Laurin & Klement.  V květnu 1926 byl v Plzni vyroben první automobil jen s logem Škoda. Byla to právě licenční luxusní limuzína Škoda Hispano-Suiza. Cenou překonala dokonce i automobily Rolls-Royce. Limuzínu Škoda Hispano-Suiza zakoupila Kancelář prezidenta republiky za 280 000 korun. Prezident T.G. Masaryk jezdil Hispanií v letech 1926 až 1935.

Trofeo Niké pokračuje

V Razové se kromě aut veteránů představila také letadla a lodě, které podporují turistický ruch na Slezské Hartě. Fanouškům starých aut a motocyklů zazpíval Martin Maxa, který je jedním z ambasadorů akce. Program Trofeo Niké 2022 pokračuje v neděli 11. září programem ve Vrbně pod Pradědem a v Karlově Studánce. Závěrečné nedělní sváteční slovo bude mít Zbigniew Czendlik, charismatický kněz a další z ambasadorů Trofeo Niké. Celý letošní ročník je věnován vzpomínkám na Karla Lopraise, šestinásobného vítěze nejtěžší pouštní rallye Paris-Dakar. Přesně před rokem absolvoval Trofeo Niké se svými přáteli. Krátce na to  30. prosince 2021 se životní pouť Karla Lopraise uzavřela.