Oprava a modernizace lokomotivy probíhala od roku 2021. Na trati zvané Osoblažka tak zůstal jediný stroj. V případě, že měl poruchu, převážely cestující náhradní autobusy.

„Na Osoblažce bude dodavatel pokračovat ve zprovoznění lokomotivy přímo na úzkorozchodné dráze. Proběhne oživení stroje, vyzkoušení všech komponentů, během března je plánovaná takzvaná technicko-bezpečnostní zkouška a následovat bude zkušební provoz modernizované lokomotivy,“ sdělil v pondělí 4. března mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Osoblažka je poslední česká úzkokolejka s pravidelným každodenním provozem. České dráhy investují do oprav a modernizace zdejších vagonů a lokomotiv, které věkem odpovídají kategorii veteránů. 26. července 2023
Osoblažka: poslední provozovaná úzkokolejka. ČD investují miliony do retrovozů

České dráhy investovaly do obnovy několik milionů korun. „Při modernizaci došlo ke kompletní opravě všech součástí lokomotivy včetně úprav hlavního rámu a oprav zkorodovaných částí skříně. Technici dosadili úplně nový spalovací motor, trakční alternátor, chlazení hnacího agregátu nebo řídicí systém včetně pultů strojvedoucích. Podvozky včetně elektromotorů prošly kompletní obnovou,“ popsal rozsah prací Petr Šťáhlavský.

Úzkokolejka Osoblažka baví své fanoušky soubojem dopravních prostředků. Video Bentley vs Štokr zjišťuje, jakému dopravnímu prostředku lidé dají přednost. Luxusnímu Bentley s blonďatou modelkou nebo parní lokomotivě se zkušeným strojvedoucím?
Bentley, nebo lokomotiva? Hlasujte. Osoblažka baví videem

Skříň lokomotivy nese jeden z původních nátěrů, který je však odlišný od druhé provozní lokomotivy Českých drah na Osoblažce. Fandové železnic tak budou mít o důvod víc, proč sem vyrazit.

Na trati jezdí také nostalgické vlaky vedené parními lokomotivami, které provozují Slezské zemské dráhy. Kalendář jízd pro letošní rok najdete na webu http://www.osoblazsko.com/jizdni-rad/parni-vlaky-szd.

Fajné léto na Osoblažce nabídlo 16. července 2022 zážitky malým i velkým fanouškům parních lokomotiv.
VIDEO: Podívejte se, jak si užít Fajné léto na Osoblažce

Zajímavosti o lokomotivách řady 705

Motorové lokomotivy řady 705 byly vyráběny v letech 1954, 1955 a 1958 v pražské lokomotivce ČKD.

Na úzkorozchodných tratích tehdejších ČSD s rozchodem 760 mm nahradily parní lokomotivy a část z nich se exportovala do Sovětského svazu.

Celkem vzniklo 66 lokomotiv, z toho 21 pro Československo.

V současné jsou to nejstarší pravidelně provozované stroje na území Česka.

Lokomotivy pro rozchod 760 mm mají maximální rychlost 50 km/h, výkon  258 kW, délku 12,7 metru a hmotnost přes 30 tun.

Pro Osoblažku mají České dráhy vyhrazené dvě lokomotivy, další (705.916) je pak exponátem ve sbírce železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka.

Zdroj: České dráhy