Oprava a modernizace lokomotivy probíhala od roku 2021. Na trati zvané Osoblažka tak zůstal jediný stroj. V případě, že měl poruchu, převážely cestující náhradní autobusy.
„Na Osoblažce bude dodavatel pokračovat ve zprovoznění lokomotivy přímo na úzkorozchodné dráze. Proběhne oživení stroje, vyzkoušení všech komponentů, během března je plánovaná takzvaná technicko-bezpečnostní zkouška a následovat bude zkušební provoz modernizované lokomotivy,“ sdělil v pondělí 4. března mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
České dráhy investovaly do obnovy několik milionů korun. „Při modernizaci došlo ke kompletní opravě všech součástí lokomotivy včetně úprav hlavního rámu a oprav zkorodovaných částí skříně. Technici dosadili úplně nový spalovací motor, trakční alternátor, chlazení hnacího agregátu nebo řídicí systém včetně pultů strojvedoucích. Podvozky včetně elektromotorů prošly kompletní obnovou,“ popsal rozsah prací Petr Šťáhlavský.
Skříň lokomotivy nese jeden z původních nátěrů, který je však odlišný od druhé provozní lokomotivy Českých drah na Osoblažce. Fandové železnic tak budou mít o důvod víc, proč sem vyrazit.
Na trati jezdí také nostalgické vlaky vedené parními lokomotivami, které provozují Slezské zemské dráhy. Kalendář jízd pro letošní rok najdete na webu http://www.osoblazsko.com/jizdni-rad/parni-vlaky-szd.
Zajímavosti o lokomotivách řady 705
Motorové lokomotivy řady 705 byly vyráběny v letech 1954, 1955 a 1958 v pražské lokomotivce ČKD.
Na úzkorozchodných tratích tehdejších ČSD s rozchodem 760 mm nahradily parní lokomotivy a část z nich se exportovala do Sovětského svazu.
Celkem vzniklo 66 lokomotiv, z toho 21 pro Československo.
V současné jsou to nejstarší pravidelně provozované stroje na území Česka.
Lokomotivy pro rozchod 760 mm mají maximální rychlost 50 km/h, výkon 258 kW, délku 12,7 metru a hmotnost přes 30 tun.
Pro Osoblažku mají České dráhy vyhrazené dvě lokomotivy, další (705.916) je pak exponátem ve sbírce železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka.
Zdroj: České dráhy