Třemešná se potýká s nedostatkem dětí, které by optimálně vytížily kapacitu zdejší základní školy a mateřské školky. Provoz tříd zaplněných jen zčásti je značně nákladný. Norma pro úplnou základní školu je minimálně 17 dětí ve třídě.

V Třemešné se pro nadcházející školní rok 2016/2017 předpokládá naplněnost jen 13 dětí na třídu. Mateřská školka potřebuje minimálně 15 dětí, ale zatím je jich přihlášeno 12. Obec to dosud řešila schválením výjimky a krácením úvazků učitelek, ale je potřeba učinit i další kroky k úsporám.

Jedním ze způsobů, jak ušetřit, je spojování tříd. Na prvním stupni zákon umožňuje spojovat ročníky, na druhém stupni aspoň neodborné předměty jako tělesná nebo výtvarná výchova.

Koncepční řešení začalo přestavbou části základní školy v Třemešné na mateřskou školku. Zakázku za 1,7 milionu během prázdnin realizuje firma Taylor stavební s.r.o. „Provozovat samostatnou budovu školky není ekonomické, a tak bude přistoupeno k vybudování nových prostorů pro potřeby mateřské školy v budově základní školy.

Přestavba horního patra vytvoří ucelený školský objekt a zajistí oddělené prostory se samostatným vstupem. Pro první, druhou a třetí třídu budou upraveny prostory současné družiny. Pro družinu se upraví prostory za hlavní budovou školy.

Předpokládaná úspora provozních nákladů bude použita pro zajištění základní školy," shrnul starosta Třemešné Rostislav Kocián, jak obec hodlá ušetřit sloučením provozních prostorů školy a školky.

Stavební práce si obec hradí ze svého rozpočtu. „Je jen paradoxem, že stát nabízí dotační finanční prostředky na rozšiřování kapacit školských zařízení, ale na odvrácenou tvář problému v podobě podpory ekonomiky provozu školských zařízení, která utrpěla vylidňováním pohraničí, žádnou obdobnou pobídkou nereaguje.

Velká města se díky satelitní výstavbě a hlavně dostatečné nabídce pracovních příležitostí rozrůstají, takže počet dětí zde způsobuje spíše nedostatek kapacit ve školkách. Jak veselé by bylo, pokud bychom obdobný problém řešili také u nás," povzdechl si starosta Kocián.