Cestující mezi Krnovem a Opavou, kteří vydrží deset měsíců komplikací spojených s výlukou, čeká v příštím roce odměna v podobě zvýšení rychlosti vlaku a bezpečnějšího cestování. Tak to alespoň vyplývá z vyjádření mluvčího Správy železniční dopravní cesty Marka Illiaše.
„Po opravách zde vlaky budou moci projíždět vyšší rychlostí, zvýší se také bezpečnost a komfort pro samotné cestující. Z těchto důvodů jsou upravovány koleje, mosty a propustky a železniční stanice," uvedl tiskový mluvčí.
Vlaky po modernizaci by hypoteticky mohly jezdit na této trati rychlostí až 120 kilometrů za hodinu.
Všeobecná modernizace
Co se tedy bude letos na trati dít?
„Předmětem stavební zakázky je rekonstrukce vlastní kolejové dráhy, tedy železničního svršku a spodku, rekonstrukce nástupišť stanic a zastávek, modernizace železničního zabezpečovacího zařízení, zřízení dálkového ovládání zabezpečovacího zařízení, zabezpečení a rekonstrukce úrovňových železničních přejezdů a další úpravy," popisuje tuto investici Věstník veřejných zakázek.
Celková hodnota zakázky je přibližně 863 milionů korun. Počítá se mimo jiné s novými dálkovými kabely, rekonstrukcí stanic Opava západ a Skrochovice a také s novým traťovým i staničním zabezpečovacím zařízením s dálkovým ovládáním z jednotného ovládacího stanoviště v železniční stanici Krnov.
Dále dojde k modernizaci technologického vybavení, což se týká zejména zabezpečovacích, sdělovacích a energetických zařízení. Kolejiště ve stanicích Skrochovice a Opava západ budou redukována.
Vlak s komfortem auta
Podle strategických dokumentů Moravskoslezského kraje je cílem, aby železniční osobní doprava byla také na regionálních tratích schopna konkurovat dopravě individuální, tedy hlavně automobilům.
„Je důležité nabídnout pohodlné cestování srovnatelné s komfortem osobního automobilu. Základní podmínkou je samozřejmě kvalitní dopravní infrastruktura," nastínil základní vizi časopis Moderní železnice.
A co elektrifikace?
Moderní železnice trati mezi Krnovem a Opavou věnovala také odstavec, v němž se hovoří nejen o optimalizaci, ale také o elektrifikaci trati.
„Pro zlepšení dostupnosti drážní dopravou ze západní části kraje se jedná o optimalizaci a elektrifikaci trati 310 v úseku Opava východ - Krnov. Kapacita trati v úseku Krnov - Ostrava-Svinov je již vyčerpána. Prodloužením ramene příměstské dopravy z Ostravy do Krnova bude umožněno zavedení konkurenceschopné rychlé regionální dopravy v relaci Návsí - Ostrava - Krnov," přiblížil plány Moravskoslezského kraje časopis Moderní železnice.
Elektrifikace se ale této trati týká až v dlouhodobém výhledu, letošní stavba je „pouze" revitalizací.
To se nelíbí například Michaelu Cestrovi z Krnova, který je odborníkem na dopravní stavby. K tématu se vyjádřil na facebooku.
„Proč se bude trať zavírat dvakrát - jednou kvůli revitalizaci, podruhé v horizontu několika málo let kvůli elektrifikaci, mi hlava nebere," napsal Michal Cestr, který moc nevěří slibované rychlosti 120 kilometrů v hodině. „Škoda, že je to „až 120 km/h" - tedy rozhodně ne v celém úseku," mírnil Cestr optimismus pokud jde o rychlost budoucích spojů.
Hudba budoucnosti
„Případné zkrácení jízdních dob se odvíjí spíše od vozidel, která se budou nasazovat. Například vozy řad 809, 810, 814 jezdící v současné době na většině spojů, mají maximální rychlost 80 km/h, takže traťovou rychlost ani zdaleka nevyužijí. Soupravy, které vozí rychlíky mají 110 km/h, pokud by sem v případě elektrifikace zajížděly soupravy 471 (City Elephant), ty už by díky svým dynamickým schopnostem a rychlosti přinesly velké zrychlení…
Ale to už je hudba budoucnosti," doplnil na facebooku Zdeněk Kozelský.
Gabriela Mathiasová