Když se před šesti lety elektrifikovala železnice ze Šumperku do Koutů nad Desnou, zanechalo to v obyvatelích Petrova rozporuplné pocity. Zatímco lidé na dolním konci mohou vlakem bez přestupu jezdit do Zábřehu, Mohelnice, Olomouce či Prostějova, obyvatelé horního konce se bez přesedání často nedostanou ani do blízkého Šumperku.

Přímé vlaky ze stanice Sobotín do Šumperka byly po elektrizaci zrušeny. Náhradou sice posílilo spojení z Vernířovic a Rudoltic, polovina autobusů ale končí u stanice v Petrově, kde musí lidé přestoupit na vlak.

Nádraží Krnov Cvilín po celkové rekonstrukci bylo 30. září slavnostně předáno cestujícím.
To je rozdíl! Podívejte se, jak prokouklo nádraží Krnov Cvilín

„Lidé doplácí na to, že některé přípoje garantované jsou, jiné ne. Stává se, že vlak od Olomouce má zpoždění a autobus na Sobotín odjede. Horní část Petrova ve většině případů ztratila přímé spojení se Šumperkem, což je na deseti kilometrech dost problematické,“ řekl starosta Petrova nad Desnou Radoslav Matoušek.

Opuštěné nádraží

Koncové nádraží Sobotín, které leží na horním konci Petrova nad Desnou, je po většinu času opuštěné. Vlaky sem zajíždí jen o víkendech, v pracovní dny jediný pár. V dezolátním stavu je výpravní budova.

„Přiznám se, že ani obec Petrov neměla představu, co s ní. Objevili se tu lidé, kteří by založili spolek a chtěli z ní udělat výstavní a odpočinkové centrum, byly by tam i byty. Ale na Svazku se to nesetkalo s ohlasem,“ řekl místostarosta Petrova Jan Vaníček.

První vážná nehoda se odehrála pět dní poté, co na obchvat Krnova vjela první auta.
Je to tady. První vážná bouračka na novém obchvatu Krnova po pěti dnech

Trati na Sobotín svítá lepší budoucnost. Svazek obcí údolí Desné, kterému železnice patří, zadal vypracování studie na její elektrizaci včetně opravy budovy stanice Sobotín.

„Máme vyjádření krajského koordinátora dopravy, k případné elektrizaci se musí vyjádřit Zastupitelstvo Olomouckého kraje. Kraj by se ale na elektrizaci nijak nepodílel, dotoval by ji Státní fond dopravní infrastruktury,“ řekl před nedávnem předseda Svazku a starosta Rapotína Bohuslav Hudec.

Prodloužit dráhu dál

Elektrizace by znamenala oživení provozu na tříkilometrovém úseku.

„Chtěli bychom hlavně pomoci lidem, kteří do této oblasti jezdí a musí využívat autobusovou, nikoli vlakovou dopravu. V minulosti byl názor takový, že ekonomičnost v tomto úseku není. My máme názor jiný. V Jeseníkách roste turistický ruch, v Sobotíně, Petrově, Rapotíně i Terezíně přibývá zastavěných oblastí a tyto vesnice se rozvíjejí. Je předpoklad, že dráha bude mít smysl a do budoucna ji budeme možná moci i prodloužit dál, například směrem na Vernířovice,“ dodal Bohuslav Hudec.

Majitel nápojářského gigantu Kofola Jannis Samaras pozval na pódium svou manželku Zuzanu. Matematik a vizionář Karel Janeček Krnovanům představil svého pětiletého syna Yaniska.
Takoví normální miliardáři: Janeček a Samaras diskutovali v Kofole v Krnově

Petrovští hodlají podpořit takové řešení, které zlepší přímé spojení se Šumperkem.

„Pokud by měla elektrifikace přispět ke zlepšení dopravní obslužnosti, kdy by vzniklo přímé spojení se Šumperkem, tak bych byl pro,“ řekl Jan Vaníček.