Elektrobus je snem každého ekologa: neprodukuje emise, jelikož stoprocentně využívá elektrického pohonu. „Rozhodně to není na úkor výkonu," řekl během zkušební jízdy z Karlovy Studánky na Ovčárnu technik výrobní společnosti SOR Pavel Bučil.

Byl to právě on, kdo byl vůbec prvním šoférem, který kdy pod Praděd vyjel elektrobusem. První jízdu v Jeseníkách si vyzkoušeli tento týden zástupci výrobce, dopravce i úředníci.

Ekologie, vklad do budoucnosti

Právě úředníci mají možnost rozhodnout, zda se elektrobus do Jeseníků hodí a zda se podaří najít dostatek peněz pro jeho pořízení.

A nemusí zůstat jen u jednoho elektrobusu. Dá se říct, že elektrobus může jezdit všude tam, kde je přístup k elektřině, která jej pohání. „Jde nám o ekologický provoz bez zplodin. To je naše strategie, že se dá provozovat doprava i na jiné bázi než na čistě naftových pohonech," řekl zástupce výrobce elektrobusů SOR Aleš Lipavský.

Komfort cestujících je v ekologickém autobusu vysoký. Je nízkopodlažní, což ocení zejména vozíčkáři a rodiče s kočárky. Zástupce výrobce Lipavský prozradil, že přepravní kapacita elektrobusu je pětaosmdesát osob, když jde o jedenáctimetrový stroj. „Co je výhodné pro Jeseníky, je bezhlučnost elektrobusu. V ostrém provozu je hluk snížen o dvanáct decibelů," doplnil Lipavský.

Od srpna 2010 jezdí elektrobus v pravidelném provozu u Dopravního podniku Ostrava, další jezdí od ledna 2011 v horském terénu Tatranské Lomnice ve slovenských Vysokých Tatrách. Výrobce je schopen dodat elektrobus do pěti měsíců od jeho objednání. Zkušební stroj, který se předvedl tento týden v Jeseníkách, skončí v městském provozu v Hradci Králové.

Jízda elektrobusem nadchla

Jízda elektrobusu je dynamická a rychlá, šofér nemusí řadit. „Pokud bychom v Jeseníkách elektrobus zavedli, provoz by byl ekologicky čistý, šetřili bychom životní prostředí," uvedl generální ředitel dopravní společnosti Arriva Morava Miloš Hnilica, jehož firma již provozuje v Jeseníkách cyklobusy a skibusy.

Do hor vozí turisty z celého Moravskoslezského a též Olomouckého kraje.

„Záměr zavést v Jeseníkách elektrobus se mi velmi zamlouvá. Byla bych ráda, kdyby v našem krásném kraji mohl jezdit a šetřil zdejší životní prostředí," vyjádřila se po zkušební jízdě Radka Chudová, starostka Karlovy Studánky, odkud by na Hvězdu a Ovčárnu ekologický autobus jezdil.

„Jen aby byl dostatek cestujících do Jeseníků," uvažoval vedoucí odboru životního prostředí, silničního hospodářství a zemědělství bruntálské radnice Vladimír Procházka.

Lyžaři jsou pohodlní

Podle názoru Vladimíra Procházky jezdívají v současnosti v zimě turisté lyžovat spíše do nižších poloh, Dolní Moravice, Malé Morávky, Karlova pod Pradědem, Ludvíkova, Vrbna pod Pradědem nebo Andělské Hory. Na Ovčárnu a pod Praděd se prý jezdí lyžovat již pouze z nostalgie.

Dnes turisté chtějí spíše přijet přímo pod sjezdovku, zaparkovat a lyžovat. Nechce se jim ještě do autobusu a trávit desítky minut cestami autobusem z Hvězdy na Ovčárnu a zpět, doplnil vedoucí Procházka.

Najdou se peníze na pořízení?

Při zkušební jízdě nechyběla ani vedoucí Správy Chráněné krajinné oblasti Jeseníky Michaela Pruknerová.

„S firmou Arriva Morava spolupracujeme při výjezdech zdravotně postižených osob na Praděd. Vloni jsme se dohodli na čtyřech takových výjezdech za rok. Elektrobus by byl zase krokem vpřed. Omezená hlučnost i zplodiny, to je pro Jeseníky ideální," sdělila ochranářka přírody Pruknerová. Vše je podle ní ovšem otázkou peněz.

Pořízení elektrobusů bude otázkou financí. Podle některých názorů by bylo nejlepší, kdyby se podařilo získat peníze nejen z evropských a českých dotačních programů, ale aby se případně zapojili i hoteliéři a provozovatelé nejrůznějších podniků v Jeseníkách. Nezbytná je samozřejmě dotace.

„Pořízení elektrobusu pro Jeseníky jako velmi vhodného dopravního prostředku kraj bude podporovat. Nákup nových autobusů s motory Euro 5 a Euro 6 podporuje již nyní," konstatoval vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Ivo Muras.