Zelená tatra s číslem 545 Marka Spáčila s přehledem vyhrála v mezinárodním internetovém hlasování Miss Dakar 2010 v kategorii trucků. Stala se tak nejkrásnějším nákladním vozem celé rallye. Zvítězila vizáží i nad dominujícími jezdci, Rusy Chagina a Kabirova s kamazy. Martin Kolomý z Bruntálu splnil poslání služby rychlé asistence rovněž skvěle, jeho žlutá tatra číslo 510 skončila v anketě na druhém místě.

„S auty jsme si opravdu vyhráli a jsem velmi rád, že to hlasující ocenili,“ řekl k výhře Marek Spáčil a dodal: „Krátce před startem je to přesně ten typ zprávy, který potěší.“

Hold vytnul před závodem jeho soutěžní tatře i největší konkurent a šestinásobný vítěz Rallye Dakar Chagin: „Je to opravdu hezký kamion. Uvidíme, jak se mu bude dařit v terénu, každopádně s ním musíme počítat.“ Nakonec se ale kvůli závadám motorů obou tater Czech Dakar Teamu žádný přímý souboj o prvenství v rallye nekonal, ale ani tak Bruntálští nezklamali.

S šéfem týmu Markem Spáčilem dlouho hovořil rovněž šéf ruského týmu kamazu Semjon Jakubov a i on souhlasil, že jsou tatry Czech Dakar Teamu jedněmi z nejhezčích kamionů ve startovním poli, navíc pozval celý tým na novou Silk Way Rallye.

„Bylo velmi příjemné si popovídat se Semjonem Jakubovem,“ pochvaloval si Spáčil. Semjonova označil za muže, který položil základ úspěchů kamazu v podobných soutěžích.

Denní průběh závodu

1. etapa: Zatím se týmu dařilo.
1. až 2. ledna, Buenos Aires – Cordoba, 684 kilometrů

Všichni piloti Czech Dakar Teamu přijeli do cíle v pořádku, nejrychlejším českým účastníkem se stal motorkář Martin Macek na yamaze. V kategorii kamionů obsadili Spáčilovci osmé místo a Kolomého posádka místo deváté. Na vedoucího jezdce kamazu Rusa Chagina ztrácely obě tatry v cíli jedenáct, respektive třináct minut. Lopraisova tatra držela druhé místo, i ona později ze závodu vypadla.

„Super etapa, startovali jsme jako desátí, těžko se dalo předjíždět, ale bez problémů jsme se dostali do cíle. Řešíme trošku brzdy, tato etapa byla hodně náročná na brzdový systém,“ řekl k zahajovací etapě Marek Spáčil a pokračoval: „Bylo to dnes hodně o brzdění a rozjíždění, my ten motor nemáme takový, aby perfektně zrychloval jako ostatním. V tom cítím náš hendikep.“

2. etapa: Předjet není téměř možné.
3. ledna, Cordoba – La Rioja, 687 kilometrů

Ve druhé etapě rallye jezdci zjistili, že předjíždění v oblacích prachu je téměř nemožné. Vydatný déšť trval od startu do první tankovací zastávky, hustá mlha a mokrá trať vytvářely během závodu nebezpečné situace.

Marek Spáčil z Huzové se Smolkou a Janáčkem byli se zelenou tatrou v patách vedoucího Rusa Chagina s kamazem na deváté pozici se ztrátou necelých osmatřiceti minut. Martin Kolomý z Bruntálu jedoucí ve žluté tatře spolu s Kiliánem a Kotálem si drželi s doprovodnou žlutou tatrou čtrnáctou pozici.

Šance na vysoké konečné umístění pro bruntálské účastníky existovala. „Nedělní trať byla náročná hlavně na techniku a jezdecké umění pilotů. Hodně to klouzalo a na kamion to bylo úzké. Kdo jel na hladkých pneumatikách, dneska to byla špatná volba. Na trase samé pády, hrozně to klouzalo. Teď je v La Rioje vedro k padnutí,“ vzkazovali jezdci po etapě.

3. etapa: Přišly těžké poruchy tater.
4. ledna, La Rioja – Fiambala, 441 kilometrů

Třetí etapa se jela po členité, úzké a kolizí hrozící trati. V průběhu jízdy se závodníci přemístili poprvé z Argentiny do sousedního Chile. Etapa vedla oblastí písečných bouří a bílých dun. Před výjezdem do kamenitého speciálu měl potíže s vozem Marek Spáčil.

Před startem etapy Spáčilově tatře opravovali brzdové obložení, které nefungovalo a doslova se rozpadalo. Martinovi Kolomému přestalo fungovat na jeho tatře podávací čerpadlo mezi nádržemi, ale nakonec to kluci také úspěšně opravili a Martin odstartoval.

Jak se bohužel později ukázalo, tyto závady ještě nebyly tím nejhorším, co jezdce tater potkalo.

4. etapa: První ztráty Czech Dakar Teamu.
5. ledna, Fiambala – Copiapo, 629 kilometrů

Hlavní zpráva dne: Martin Macek, závodící za Czech Dakar Team v kategorii motocyklů a čtyřkolek na yamaze skončil. Neprojel sedm povinných waypointů, a tak jej traťoví komisaři automaticky z rallye vyloučili. Martin Macek se rozhodl s týmem zůstat, aby mu pomáhal.

Čtvrtá etapa závodu vedla přes Cordillery do Atacamy. Horské pásmo Cordiller ve výšce čtyři tisíce metrů nad mořem označují jezdci za pásmo smrti. V kombinaci s dlouhým soustředěním za volanty a řídítky a dehydratací výška neprospěla ani členům Czech Dakar Teamu.

Marek Spáčil se zelenou tatrou s číslem 510 začal přejezd horského masivu prohlídkou kola a ložiska, které naštěstí nebylo zadřené. Poté až na jeden defekt kola šlo vše hladce a posádka tatry dojela v pořádku do cíle. Spáčilovci dojeli jedenáctí. „Start jsme stihli, i když z přejezdu And se nám trochu zamotala hlava. Na sto dvacátém kilometru defekt pravé přední gumy v řečišti. Škoda ztráty dvaceti minut,“ hlásil z trati Marek Spáčil.

Kolomý dojel na sedmatřicáté pozici se ztrátou téměř tří a čtvrt hodiny. Do cíle etapy se dostal až poté, co táhl do cíle toyotu dalšího člena Czech Dakar Teamu Jiřího Janečka. Celkově zatím drželi Spáčil šestnáctou a Kolomý jednatřicátou příčku.

5. etapa: Povedená etapa kamionistů.
6. ledna, Copiapo – Antofagasta, 670 kilometrů

Martin Kolomý z Bruntálu s doprovodnou tatrou předjel v páté etapě Rallye Dakar 2010 týmového kolegu Marka Spáčila z Huzové. Posádky soutěžních tater stáje Czech Dakar Team obsadily třinácté a sedmnácté pořadí. V páté etapě se měnilo i pořadí na špici.

Posádku Rusa Chagina předjel tým dalšího Rusa Kabirova. Celkově jela po páté etapě posádka Spáčil, Smolka, Janáček ze zelené tatry s číslem 510 na šestnáctém místě, Kolomý, Kilián a Kotál jeli na osmadvacáté pozici. Kolomého rozhodčí penalizovali třemi trestnými hodinami.

„Po této noci máme ještě větší odhodlání bojovat dál. Včera jsme byli nejlepší česká posádka a dnes jsme vzadu. Tohle je Dakar,“ zhodnotil čtvrtou etapu rallye motocyklista Jiří Janeček, jemuž Kolomého muži pomohli z trati, a za to si vysloužili trestné hodiny.

„Naši kluci zatím jedou a výtečně, daří se jim. Ještě ale nejsou ani v půli závodu. Domnívám se, že postupem času kvůli mimořádně náročným podmínkám závodu odpadne většina lidí i techniky. Všude spousta pouštního prachu, s kamiony se nedá na úzké trati předjíždět, stát se může cokoliv,“ hodnotil etapu senátor a závodník rallye Jiří Žák.

Jeho slova se měla potvrdit už v další etapě závodu soutěže kamionistů a posléze také v jedenácté etapě.

6. etapa: Marek Spáčil z kola ven.
7. ledna, Antofagasta – Iquique, 598 kilometrů

Spáčilovci už jen podporují osádku Kolomého kamionu. Marek Spáčil a posádka jeho zelené tatry s číslem 510 v náročném závodu skončila: „S přehříváním motoru jsme se prali prakticky od začátku. Problém vyústil bohužel k odstoupení našeho závodního trucku ze závodu Rallye Dakar 2010. Vše definitivně stvrdila čtvrteční šestá etapa.“

Prakticky hned po startu etapy se motor tatry dostal do varu přes sto stupňů. Spáčilovci jej ochlazovali ve volnějších i tvrdších pasážích volnější jízdou. Převážnou část trati sedmé etapy ale tvořily nepříjemné pláně, tvořené jemným písečným prachem.

„I přesto jsme udržovali slušné tempo a předjeli většinu vozů, které před námi startovaly díky tomu, že již v páté etapě jsme kvůli podobným problémům ztratili více než hodinu,“ popisoval Marek Spáčil.

Na 182. kilometru etapy se rozhodl zastavil a dolít vodu do chladicího systému. Při podřazování se motor zastavil a od té doby se jej již nepodařilo oživit. „Nepomohla ani asistenční tatra Martina Kolomého, který u nás asi hodinu na to zastavil a společně s mechaniky jsme prošli nejdříve celý palivový i elektronický systém,“ smutnil Marek Spáčil.

Ve čtyři ráno však padly i poslední naděje na teoretickou možnost stihnout dojet do cíle a odstartovat do další etapy. „Ani nemluvím o tom, že od pěti odpoledne foukal silný vítr a kolem nás probíhala menší pouštní bouře,“ popsal smolný den Marek Spáčil. Společně s asistenčním pelotonem ale pokračoval dál v nesoutěžní jízdě, aby podpořil ostatní členy Czech Dakar teamu, hlavně druhou tatru.

7. etapa: Vysvobozoval posádky z pouště.
8. ledna, Iquique - Antofagasta, 641 kilometrů

Manager týmu Czech Dakar Team Marek Spáčil nakonec popřál obyvatelům republiky, severní Moravy a potažmo také bruntálského a olomouckého regionu, aby se poprali se závějemi sněhu lépe než posádka Tatry 510 s pískem, prachem a kamením.

Martin Kolomý s tatrou dorazil do bivaku až v sobotu 9. ledna ráno v časovém limitu a plný zážitků z noční cesty pouští: „Okolo čtrnáctého kilometru jsme v dunovém poli narazili na toyotu Dušana Kunovského. Kluci zapadli tak nešťastně, že jsme je z toho tahali dlouhých osm hodin. Všichni jsme toho měli nakonec dost.“

Hned, jak tatra vyprostila týmovou toyotu, pokračovala Kolomého posádka směrem k cíli.

9. ledna, volný den
Jezdci, kteří zbyli, odpočívali.

8. etapa: Kolomý dojel desátý.
10. ledna, Antofagasta – Copiapo, 568 kilometrů

Posádka žluté tatry Martina Kolomého držela nadějný post na umístění v Rallye Dakar 2010, v celkovém pořadí byla jednadvacátá. „V horách mezi Antofagastou a sídlem Copiapo na nás čekalo nemilé překvapení v podobě dvou defektů, jejichž výměna nás zdržela o čtyřicet minut,“ řekl Martin Kolomý.

Na dunách měla Tatra 545 také potíže s teplotou motoru, tak jako předtím Tatra 510 s pilotem Markem Spáčilem, ale osádka jej stíhala chladit.
„Tatra 510 je přeřazena do kategorie asistenčních náklaďáků a bude dál pomáhat týmu,“ potvrdil v průběhu etapy Marek Spáčil z Tatry 510.

9. etapa: Kolomý s tatrou boduje.
11. ledna, Copiapo – La Serena, 547 kilometrů

Během deváté etapy se soutěžící rozloučili s pouští Atacama.

V osmé etapě vyjel Martin Kolomý se žlutou tatrou číslo 545 čtrnáctou pozici, celkově se držel jednadvacátý. Sužovala jej ale sedmihodinová nevýhoda v podobě penalizace, kterou mu za asistenci druhým udělil rozhodčí. „Zřejmě minuli nějaké kontrolní body, ale bližší zprávy se mi nepodařilo zjistit,“ řekl člen týmu Jiří Žák.

V průběhu deváté etapy závodu se Martin Kolomý posunoval neustále vpřed, na 71. kilometru jel ještě na dvacátém místě. „Samé písky a duny. Dnes nám to sedlo,“ hlásil z Toyoty 373 na cestě do bivaku po etapě pilot Jiří Janeček z Czech Dakar Teamu.

10. etapa: Kolomý si sáhl na sedmou příčku.
12. ledna, La Serena – Santiago, 586 kilometrů

Bruntálská posádka tatry vyjela v desáté etapě sedmé místo. Martin Kolomý z Bruntálu startoval v etapě jako třináctý a na dvaačtyřicátém kilometru trati projížděl ještě jako čtvrtý v pořadí. Na čtvrté pozici se držel ještě na stém kilometru s pouhou šestiminutovou ztrátou na vedoucího Rusa Chagina v kamazu, několikanásobného vítěze celé rallye.

Nyní už Martin Kolomý neměl komu z týmu jako asistenční technik pomáhat, jeho kolegové v rallye skončili, proto se i zlepšily jeho jezdecké časy. „Desátou etapu zajel výborně, tlačil se kupředu. I jedenáctá etapa bude značně náročná, jede se po klikatých úzkých silnicích v horách, bude to obtížné,“ okomentoval etapu Jiří Žák s tím, že by považoval za úspěch Kolomého posádky patnáctou příčku v celkovém pořadí Rallye Dakar 2010.

11. etapa: Konec všech nadějí.
13. ledna, Santiago – San Juan, 434 kilometrů

Tatra Martina Kolomého na Rallye Dakar 2010 skončila kvůli stejné poruše motoru Deutz jako předtím osádka Marka Spáčila. Přitom ještě na jednapadesátém kilometru etapy jel Martin Kolomý ve žluté tatře na páté pozici a na vedoucí ruskou Chaginovu posádku měl pouhou čtyřminutovou ztrátu.

„Hovořil jsem s ředitelem společnosti Deutz a ten mi sdělil, že lituje, že kvůli jejich výrobku naše tatry nedojely, ale že bohužel není schopen nic udělat pro nápravu situace,“ posteskl si Jiří Žák.

Mohlo jít o systémový problém, vadnou sérii motoru nebo o špatný výpočet jeho chlazení v poměru k teplotám pouště, převyšujícím čtyřicet stupňů celsia. „Ještě krátce po jedenácté etapě jsem hovořil se šéfem týmu Markem Spáčilem a jeho zelená tatra právě vyjížděla do pouště odtáhnout na tyči žlutou Kolomého tatru do bivaku. Tím soutěžní jízda obou tater Czech Dakar Teamu skončila,“ konstatoval Jiří Žák.

Závodníci Czech Dakar Teamu 2010
Pilot vozidlo značka soutěžní číslo

Martin Macek motocykl Yamaha 015
Roman Krejčí
motocykl Yamaha 118
Jan Veselý
motocykl Yamaha 157
Oldřich Bražina
čtyřkolka Polaris 254
Janeček, Chytka
automobil Toyota 373
Kunovský, Latiňák
automobil Toyota 388
Spáčil, Smolka, Janáček
kamion Tatra 510
Kolomý, Kilián, Kotál
kaminon Tatra 545