VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Policisté, úředníci i politici se shodli, že stromy podél silnic se mají kácet jen v krajních případech

MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ - Stromy lemující cesty v Moravskoslezském kraji a ohrožující řidiče nemusejí vždycky skončit pod sekyrou. Shodli se na tom zelení, policisté, správci komunikací i zástupci České inspekce životního prostředí.

11.10.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/ archiv

Čtyřiadvacet míst v Moravskoslezském kraji, kde stromy podél cest ohrožují řidiče, vytipovali severomoravští policisté. Seznam těchto lokalit předají správcům komunikací, kteří by měli rozhodnout, co udělat pro zvýšení bezpečnosti řidičů, a také o budoucnosti nebezpečně rostlých stromů.

„Severomoravští policisté v uplynulých třech měsících podrobně analyzovali dopravní nehodovost za léta 2005 až 2007, kdy došlo ke střetu vozidla se stromem. Z analýzy vyplynulo, že nejčastěji k těmto dopravním nehodám docházelo na silnicích prvních tříd. V Moravskoslezském kraji bylo vytipováno třináct úseků a v Olomouckém kraji dva. Dalších jedenáct nebezpečných úseků je na silnicích druhých a třetích tříd,“ uvedla krajská policejní mluvčí Dagmar Bednarčíková.

Zástupce vedoucího krajského dopravního inspektorátu Jan Potucký pro agenturu ČTK upřesnil, že policisté vybrali místa, kde se nehody opakují častěji. „Ve všech lokalitách jsme za poslední tři roky zaznamenali minimálně čtyři kolize se stromem. Někde jich bylo i sedm na jednom konkrétním místě. Severomoravští policisté letos řešili přibližně tři stovky nehod automobilů s pevnou překážkou. Čtyřiatřicet z nich skončilo tragicky. Je to asi pětadvacet procent z celkového počtu všech smrtelných dopravních nehod,“ řekl ČTK Potucký. Policista míní, že případná opatření se musejí řešit jednotlivě, kácení stromů považuje za krajní řešení.

Stejně jako vedoucí odboru ochrany přírody ředitelství České inspekce životního prostředí Tomáš Mařík a poslankyně Strany zelených za Moravskoslezský kraj Věra Jakubková. „Každý strom by se měl posuzovat jednotlivě. Místo kácení by v mnohých případech pomohlo například snížení rychlosti v daném úseku, či instalace svodidel nebo dopravních značek upozorňujících na časté nehody. Pomoci by mohlo třeba i bílení kmenů nebo odrazky,“ míní Mařík, který se s vedoucí právního odboru ředitelství České inspekce životního prostředí Jitkou Jelínkovou podílel na nové legislativní úpravě. Ta by měla nekontrolovatelnému kácení alejí zabránit. Oba se s poslankyní Strany zelených Věrou Jakubkovou také zúčastnili včerejší schůzky s policisty i zástupci správců komunikací.

„Dosavadní právní úprava vede vlastníky a správce komunikací k nejjednoduššímu řešení problému zajištění bezpečnosti komunikací, a to odstranění dřevin bez náhrady. Umožňuje kácet pouze na oznámení. Jedná se o jakousi výjimku z řádného procesu povolování kácení dřevin, která je ovšem často zneužívána. V budoucnosti by ale všechny takovéto případy by měly projít správním řízením. Případné kácení by měla posoudit nezávislá odborná agentura,“ tvrdí Jakubková s tím, že se účastníci včerejší schůzky dohodli na nouzovém řešení, než bude platit nový zákon. „Když bude správce komunikace žádat o pokácení stromů, pošle tuto informaci i České inspekci životního prostředí,“ vysvětlila poslankyně.

Tabulka Silnice první třídy v Moravskoslezském kraji, na nichž došlo v úseku do čtyř kilometrů k více než třem dopravním nehodám ve vyhodnocovaném období let 2005 až 2007.

Okres Nový Jičín: Bravantice - Josefovice Vlčovice - Lubina Lubina - Příbor

Okres Frýdek-Místek: Hnojník - Střítež

Okres Karviná: konce obce Karviná směr Dětmarovice

Okres Opava: Hrabyně - Mokré Lazce konec obce Opava směr Hněvošice

Okres Bruntál: Stará Ves u Rýmařova směr hranice okresu Václavov u Bruntálu - Malá Štáhle Brantice u Krnova Dětřichov nad Bystřicí - Lomnice Lomnice Dvorce - Čabová

 

11.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jmenuji se RUDOLF JANČO, narodil jsem se 3. ledna, při narození jsem vážil 2915 gramů a měřil 49 centimetrů. Moje maminka se jmenuje Kateřina Výmolová a můj tatínek se jmenuje Rudolf Jančo. Bydlíme v Nové Vésce-Staré Město.
8

Děti narozené v krnovské nemocnici

Měřením sněhové pokrývky se určuje míra lavinového rizika.  Předpověď počítá i o víkendu v Jeseníkách se třetím stupněm lavinového nebezpečí. Zásadou je nevstupovat na příkré svahy se sklonem nad 35 stupňů. Nebezpečná místa již tvoří souvislý celek.

Zraněný lyžař se z laviny vyhrabal sám

Husa bez provázku a výcvik lavinových psů: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 18. a 19. ledna 2018.

Přísnější pravidla při měření emisí? Bez problémů!

Nevyhovující benzinové a dieselové motory mají na českých silnicích utrum. Stopku jim vystavila nová pravidla při kontrolách emisí. Stanice je napojena on-line na ministerstvo. Součástí je také pořizování fotek.

Obchvat Krnova: řada otázek bez odpovědi

Sál sv. Ducha se do posledního místa zaplnil občany, které zajímá obchvat Krnova. Nic moc se nedozvěděli a své zklamání dávali hlasitě najevo.

Martin Kolomý potřetí dojel na pódiu

Kamionový jezdec z Bruntálska Martin Kolomý na Dakaru dál válí. Etapa mezi argentinskými městy Fiambalá – Chilecito – San Juan se mu povedla na výbornou. Nakonec s odstupem více než čtyř minut dojel druhý za Nizozemcem Van Genugtenem na Ivecu, ale během této etapy sahal i po vítězství.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>