Čtyři nehody, pět mrtvých kusů srnčí zvěře. Při jedné z posledních říjnových nehod totiž řidič srazil hned dvě zvířata najednou - srnu a srnce. To je bilance havárií se zvěří z posledních dnů.

Celkem řešili dopravní policisté v okrese Bruntál v říjnu 13 těchto nehod. Říjen a květen jsou dva měsíce v roce, kdy dochází k největšímu počtu těchto nehod. Nejnebezpečnějším obdobím je čas před svítáním a za soumraku, nejvíce srn v rámci celého roku umírá okolo šesté ranní a deváté večerní.

Tak to vyplývá ze statistik, které jsou zveřejněny na webových stránkách www.srazenazver.cz.

Nynější posun času riziko střetu ještě zvyšuje, protože lidé se vracejí z práce po setmění. V praxi se ale na pravděpodobnost stejně spoléhat nelze a opatrní musí být řidiči v každou hodinu. Dvě ze čtyř posledních nehod se staly mezi osmou a devátou večer, další před čtvrtou ranní a další o půl třetí odpoledne.

Ke dvěma nehodám došlo poblíž Úvalna, jedna se stala mezi Leskovcem a Horním Benešovem a jedna mezi Krnovem a Býkovem. „V našem regionu jsou místa, kde dochází ke střetu se zvěří velmi často. Například jen v úseku mezi Krnovem a Zátorem bývají každoročně sraženy desítky kusů srnčí zvěře,“ uvedl Čestmír Pavlík z Okresního mysliveckého spolku Bruntál.

V květnu bývá oproti říjnu situace ještě horší v tom, že srny v sobě mají srnčata. Pokud jde o škodu na autech, ta se u zmíněných havárií pohybovala od pěti do 70 tisíc korun. Rozhodující bývá rychlost auta a váha zvířete. Stoprocentní návod, jak se vyhnout nehodě se zvířaty, neexistuje, určitě se ale vyplatí dodržovat doporučení policie.

Silničáři zkouší kolem cest umísťovat takzvané pachové ohradníky, které k býložravcům vysílají varovný zápach predátora. Tato opatření ale riziko pouze sníží - zvěř je ostražitější, ale od přeběhnutí silnice ji to většinou neodradí.

Dobrou zprávou je, že říjnové nehody se zvěří se obešly bez vážnějších zranění osob. Případy střetů se zvěří dochází samozřejmě i na Opavsku. Své o tom ví například Michal K., který před časem srazil srnu na cestě před Mikolajicemi.

„Jel jsem do práce asi třicítkou. Najednou mi přímo před auto skočila srna, nešlo vůbec nic dělat. Byla na místě mrtvá. Zavolal jsem myslivce, který přijel a srnu odvezl. Na autě nebylo vůbec nic. Přivolaný myslivec se o vše postaral a já pokračoval v cestě do práce.

Podle tiskového mluvčího opavské policie René Černohorského nejsou srážky se zvěří tak časté jako na Bruntálsku. „Tady je to hlavně v Hradci nad Moravicí a v okolí, dále na Vítkovsku a v okolí polských hranic. V případě střetu je zapotřebí přivolat policii. V prvé řadě se zjišťuje, zda někdo není zraněn, poté škody jak na autě, tak například na silnici, dopravní značce nebo stromu,“ uvedl Černohorský, podle kterého se provádí i dohledání sražené zvěře.

„Stává se, že je zvíře uhynulé na místě nebo zraněné uteče. Uhynulé zvíře se předává příslušnému mysliveckému spolku, na který máme kontakty. Lidé si v žádném případě nesmí zvíře nechat, dopustili by se protiprávního jednání. Apelujeme na to, aby byly tyto nehody vždy hlášeny policii, lidé tak předejdou komplikacím a problémům.

Na Opavsku bývají mezi sraženými zvířaty hlavně zajíci, bažanti, koroptve a srny,“ doplnil Černohorský.

Kdy je nejvyšší riziko? Srážky vozidel se zvěří neřeší jen policisté a myslivci, ale samozřejmě také pojišťovny. „Za letošní rok, tedy za období od ledna do konce října, máme zatím nahlášeno celkem 4 450 střetů se zvěří. Z Moravskoslezského kraje bezmála tři stovky, z okresu Opava potom 55 případů,“ uvedla mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

Pro doplnění uvedla, že nejrizikovějšími bývají každoročně měsíce říjen, listopad, duben a květen. „Loni došlo ke čtvrtině všech případů mezi půlnocí a jednou hodinou ranní. Další kritická doba nastává mezi 5. a 7. hodinou ranní, poté pravděpodobnost střetu se zvířetem klesá.  Riziko se začíná opět zvyšovat až po páté hodině odpolední,“ dodala.

Allianz pojišťovna, jak zmínil její tiskový mluvčí Václav Bálek, registruje několik případů, kdy srnci, jeleni, ale i jiná vyšší zvířata tímto způsobem pasažéry na předních sedadlech vážně zranili či v lepším případě jim způsobili velké trauma. Libor Beran z Allianz pojišťovny se pak nechal slyšet, že u menších zvířat nehrozí přímý kontakt s posádkou, ale většinou dochází pouze k poškození spodní části vozidla.

„U vyšší zvěře je největší problém v tom, že vyletí na kapotu a následně může přes čelní sklo vniknout i do kabiny,“ upozornil.