Pouze do 14. června jsou zaplaceny poplatky za používání úseku železnice, který vede přes polské území. Moravskoslezský ani Olomoucký kraj již dále nechtějí vlaky na této trati přes Glucholazy.

„Žádáme ministerstvo dopravy, aby celou situaci neprodleně řešilo i s polskou stranou tak, aby vlakové spojení mezi Jeseníkem a Krnovem zůstalo zachováno. Vedení Českých drah zřejmě tato situace nezajímá, Jesenicko je daleko od Prahy.

Tato oblast s jednou z nejvyšších nezaměstnaností v republice by tak znovu utrpěla. Je snad něčí snahou vystěhovat tento krásný kout naší země?" říká internetová petice adresovaná Ministerstvu dopravy ČR, pod kterou bylo v pondělí okolo poledne 1183 podpisů.

Podepisovali ji převážně lidé z Jesenicka a Krnovska, ale také z Osoblažska, protože slavná osoblažská úzkokolejka v Třemešné navazuje právě na tuto trať.

„Zrušení této vlakové linky je naprostý nesmysl, ve špičce jsou spoje velmi solidně obsazené, o víkendu jsou nutností. Mysleli dopravní odborníci na kraji také na to, jak to bude s přepravou kočárků, lyží a cyklistů?" ptá se Michael Cestr z Krnova.

Tyto obavy potvrzuje také krnovský cyklista Petr Mikeska: „Tímto vlakem cestuji v létě při mých návštěvách tohoto regionu na kole, jinak nemám šanci se tam dostat," obává se Mikeska.

Jaroslav Pavelka z Krnova varuje, že zrušení spoje by bylo ranou pro obyvatele celého regionu. „Je pravda, že technický stav traťového svršku a zabezpečení železničního provozu jsou i na naše poměry velmi špatné, ale je to, bohužel, jediná spojnice, která se reálně nabízí," apeloval Pavelka na státní organizace, aby hledaly možnosti, jak trať udržet provozuschopnou.

Obavy z rušení trati pochopitelně mají také obyvatelé Jindřichovska a Albrechticka.

„Jsem pro zachování spojů mezi Jesenickem a Krnovem, vždyť lidé od Jeseníků jezdí do Ostravy a okolí do práce. Ti, co nemají auto o práci přijdou, protože to někdo nahoře opět rozhodl od stolu aniž by šel do ulic a ptal se lidí," připojila se k petici Jindřiška Kučerová z Města Albrechtic.

Odtud pochází také další signatářka, Zdeňka Hudeczová: „Ztratí-li se trať, ztratí se i obyvatelé."

Rajnoch René ze Slezských Rudoltic připomíná, že rušení se jeví jako nejjednodušší řešení, protože dá nejmíň práce. „Co takhle něco vylepšit, zdokonalit," uvedl Rajnoch s tím, že v tomto regionu si ne každý může dovolit jezdit autem.

„Podpora znevýhodněných regionů v praxi," povzdechla si Martina Jalamasová ze Slezských Rudoltic, která svůj vzkaz pod peticí doplnila smutným smajlíkem.

Důvod? Vysoké poplatky Polsku

Jeseník spojují s Krnovem denně čtyři páry spěšných vlaků. Část trasy vede přes polské území. Za používání tohoto úseku dráhy inkasuje polská strana na základě pětašedesát let staré dohody vysoké peážní poplatky. Do údržby zanedbané trati však dlouhodobě neinvestuje.

Stát už dál platit nechtěl, a co kraje?

Do konce roku 2012 objednával rychlíky mezi Jeseníkem a Krnovem stát. Nyní financují provoz spojů Olomoucký a Moravskoslezský kraj. Za průjezd vlaků přes polské území, takzvanou peáž, hradí polské straně ročně pět milionů korun. O tuto částku se oba kraje dělí rovným dílem.

V polovině února však Moravskoslezský kraj svým olomouckým partnerům oznámil, že od patnáctého června na dotčené trati provoz objednávat nehodlá.

Uzavření z technických důvodů

Trati navíc hrozí, že ji polská strana uzavře z technických důvodů. Tato dráha totiž nemá zajištěné návaznosti do vnitrozemí a nepatří tak podle evropských předpisů do společného železničního prostoru. Jedinou možnost, jak zachovat železniční spojení na současné úrovni, vidí oba kraje v převzetí objednávky spěšných vlaků ministerstvem dopravy.

A co ministerstvo dopravy?

„Jsme toho názoru, že mezinárodní dopravu by i v této míře měl prioritně zajišťovat stát," sdělila mluvčí Olomouckého kraje Kamila Navrátilová.

Ministerstvo dopravy zatím pouze potvrdilo, že k němu požadavek krajů doputoval. „Nárokem krajů se budeme samozřejmě zabývat a následně připravíme reakci," uvedl mluvčí ministerstva Martin Novák.

Naděje na peníze EU zhasla

Osobní dopravu na trati přes Polsko měla zachránit rekonstrukce železnice z peněz Evropské unie. Projektu se však odmítly účastnit Polskie Linie Kolejowe (PLK). Tato společnost je správcem infrastruktury a v Polsku odpovídá za údržbu tratí a investice na nich. Bez PLK však není obnova trati možná. Poláci tak celý projekt nepředložili.

„Olomoucký kraj tak nemá žádné partnery pro zajištění dlouhodobého provozu na dotčené trati," konstatovala mluvčí Olomouckého kraje Kamila Navrátilová.

Polsku to prý vyhovuje

„Polské straně současný stav vyhovuje. Podle staré smlouvy berou velké peníze, nechtějí do trati nic investovat. Ani ji Čechům nechtějí pronajmout, abychom si ji spravili a provozovali," řekla starostka Jeseníku Marie Fomiczewová.

Olomoucký kraj kvůli současné situaci musel začít řešit náhradu vlaků mezi Jeseníkem a Krnovem autobusovými spoji.

„Jesenicko je bohužel dlouhodobě postiženo vysokou nezaměstnaností. Snížení dopravní obslužností, mimo jiné i mobility pracovní síly, by tuto nepříznivou situaci ještě zhoršilo," okomentovala postup kraje Kamila Navrátilová.

S koncem osobní dopravy by byl nejistý i osud řady drážních zaměstnanců na nádražích a k tomu je třeba přičíst ještě strojvedoucí. Dvacet lidí by mohlo přijít o práci," obává se Jaroslava Bednářová.

Kraje se dále snaží situaci řešit s ministerstvem dopravy. O problematice této trati a možnostech zachování provozu se bude jednat také v rámci Asociace krajů.