Opruzenina? Nepovedené jídlo? Ztráta váhy? To vše se může klientům v domově pro seniory stát. „Nejedná se ale o zásadní věci a stěžovatelky problémy účelově nafukují," říká Milena Baranová, kterou rozčílil článek Deníku „Naše maminky v domově trpí, tvrdí dcery."

Článek měl obrovský ohlas čtenářů, takže se situací v domově ve středu zabývalo i krnovské zastupitelstvo.

MÁ ZKUŠENOSTI, JAK TO V DOMOVECH CHODÍ

Milena Baranová je dnes už v důchodu, ale v oboru péče o seniory stále patří k respektovaným krnovským odborníkům. Své bohaté zkušenosti získala jako ředitelka krnovského domova pro seniory na Ježníku.

„Za třicet let praxe mám dost zkušeností s klienty, personálem i příbuznými. Nelíbí se mi, že článek o stížnostech dvou dcer ubytovaných klientek navodil dojem, že o seniory je v tomto domově špatně postaráno," vysvětluje Milena Baranová, co ji přivedlo do redakce Deníku, aby mohla veřejnosti sdělit svůj pohled na situaci v domově v Rooseveltově ulici.

„Pohled stěžovatelek je jednostranný, laický, myslím i přehnaný," doplnila Baranová a hned se pokusila objasnit jak to v domovech chodí. Jde jí především o to, aby nebyla poškozena dobrá pověst krnovské sociální práce a péče o seniory jako celku.

PANÍ ŘEDITELKA ZA TO NEMŮŽE

„Že na stolku zůstane okoralý chléb či poházené léky, že se nepovede jídlo nebo se seniorovi vytvoří na kůži opruzenina nebo otlačenina, to se může stát. Ale: může za to ředitelka nebo je to i vizitka personálu? Jednostranné určení viníka se mi jeví jako účelové. Jako by kauza měla sloužit hlavně k likvidaci ředitelky, snad i na objednávku," ohrazuje se Milena Baranová proti tvrzení stěžovatelek, že ředitelka je zodpovědná za všechny neřešené nedostatky.

Každé pochybení se podle slov Mileny Baranové musí vyšetřit. Příčinou nespokojenosti podle ní může být i skutečnost, že ne všechny požadavky příbuzných klientů lze splnit.

„Například pokud jde o jídelníček, od toho je v domově nutriční specialista. V systému je nastaveno, co kdo má a nemá jíst, dodržují se normy. Při přijetí klienta se vyplňuje vstupní list, kde je popsáno, na co byl senior zvyklý a je pak úkolem kvalifikované zdravotní sestry a sociálního pracovníka, aby bylo podle těchto údajů o klienta postaráno," uvedla bývalá ředitelka ježnického domova.

„Klient pro mne byl vždy na prvním místě a vedla jsem k tomu i personál. Také jsme měli problémy, ale vždy jsme hledali nápravu," dodala.

VŠE JDE PODLE PLÁNU, ÚKONY SE EVIDUJÍ

Milena Baranová si stojí za tím, že systém péče v domovech je dnes nastaven dobře, je kladen důraz na individuální plánování, zavádí se nové metody, existuje plán péče a další dokumentace, kde je možné vše dohledat. Všechny úkony jako doprovod, krmení nebo hygiena se totiž přesně evidují pomocí kódů.

„Vidíme přesně, co se za den udělalo. Zjistíme například kolik kdo spotřeboval plen, kdy byla předána směna a podobně," představuje Milena Baranová zavedený systém.

„Špatné polohování? To laik nemůže posoudit, je to odborná záležitost. Hygiena? Personál ví, že někdo má vylučování například v šest hodin a přizpůsobí tomu hygienu, ale ředitelka to přece nemůže obsáhnout, to je věc personálu," reagovala na hlavní téma ve stížnostech paní Drozdové a Bumbari.

Připouští, že určitým problémem je příliš velká kapacita domova na Rooseveltově ulici, kde je víc jak stovka klientů, kteří jsou ubytováni v 74 pokojích. Podle ní je ideální domov pro seniory s kapacitou kolem 40 lidí, kde lze snáze vytvořit domov rodinného typu než ve velkokapacitním zařízení.

Ve srovnání s nedávnou minulostí přichází nový trend, kdy v domovech pobývají v mnohem větší míře senioři, kteří již nejsou soběstační. „Domovy přitom nejsou na tento trend připraveny. Zvyšují se nároky na personál, protože se přijímají klienti, kteří potřebují náročnější celodenní péči," uvádí bývalá ředitelka.

VĚŘÍ, ŽE ŘEDITELKA DOMOVA TO ZVLÁDNE

Současná ředitelka domova na Rooseveltově ulici Hana Šutovská podle Mileny Baranové situaci zvládne. „Odpovědnost nese kromě ředitelky i celý manažerský tým. A stěžovatelky? Měly by vědět, že přání rodiny a možnosti domova někdy nejsou slučitelné.

Může to být i důvod pro ukončení služby. Pokud by se ale podařilo docílit spolupráce a vzájemného pochopení mezi rodinnými příslušníky a personálem, byl by to pro všechny největší dar," ukázala východisko Baranová.

Gabriela Mahiasová