Stres a probdělé noci k maturitám tradičně patří, letošním studentům čtvrtých ročníků ale přibyla jedna noční můra navíc – státní maturita. Změna systému zkoušení maturantů má prověřit úroveň jednotlivých škol a zvýšit průhlednost zkoušek.

Je něco takového ale vůbec možné? Není státní maturita jen předražená nafouknutá bublina, na které vydělají jen firmy vytvářející a vyhodnocující otázky? Na odpověď s napětím čekají nejen studenti, kantoři a rodiče, ale celý národ. Vyhodnocení se blíží a s ním bychom se měli dozvědět, zda jsme za posledních čtrnáct let, kdy se státní maturity připravovaly, nevyhodili vynaložené peníze zbytečně.

Tento rok se tedy skládají dvě maturitní zkoušky – školní a státní, která se bude dělat z českého jazyka a poté buď z matematiky nebo cizího jazyka. U státní maturity si studenti mohou vybrat ze dvou úrovní obtížnosti, z nichž si většina studentů zvolila tu základní, zejména proto, že vysoké školy zatím v přijímacím řízení těžší alternativu státní maturitní zkoušky nijak nezohledňují.

„Organizaci státních maturit jsme samozřejmě zvládli, co ale vidím jako problém je neskutečné množství administrativy, pro každého studenta jsou to kvanta tisku. Materiály se pak musí skenovat a odesílat k vyhodnocení do centra Cermat. Trochu se také obáváme, zda Cermat stihne dodat maturitní vysvědčení v ohlášeném termínu do 20. června, studenti je budou nutně potřebovat pro přijímací řízení na vysoké školy,“ uvedl Vladimír Schreier, ředitel krnovského gymnázia.

Procentuální úspěšnost maturantů, je podle vyjádření většiny škol přibližně stejná jako v předchozích letech. „Co se týče konkrétně ústní zkoušky, mám připomínky k jejímu členění, zdá se mi zbytečně překombinované,“ dodal Vladimír Schreier.

V případě studentů, kteří jsou letos takovými pokusnými králíky, se názory na státní maturity moc neliší. Připadají jim ve většině zbytečné a málo připravené. „Mám za sebou ústní část maturity na jazykovém lyceu a zvládla jsem ji stejně jako všichni mí spolužáci bez problémů, smysl celého toho humbuku mi ale uniká, ústní zkouška byla vysloveně primitivní a to zejména kvůli špatnému členění jednotlivých úkolů“ řekla krnovská studentka Adéla Mužíková. „V tomto týdnu mě čekají ještě písemné zkoušky a předpokládám, že budou náročnější, hlavně didaktický test.

Co mě ale na státních maturitách nejvíc štve je fakt, že jsme na ně nebyli systematicky připravováni. Měly se zavést až u ročníků, kde by se od prváku výuka přizpůsobovala systému zkoušení u maturit. Nepřipadá mi to fér,“ dodala Adéla Mužíková.

Někteří studenti si navíc stěžují, že jim bylo na začátku školního roku řečeno, že nepovinná část se v případě neúspěchu nenapíše na maturitní vysvědčení. V polovině školního roku se ale dozvěděli, že to není pravda. Mnozí si právě do nepovinné části dali vyšší úroveň kvůli přijímacím zkouškám na univerzity.

Báli se totiž, že když se nedostanou v letošním roce, podmínky se zase změní a úroveň, kterou si vybrali bude mít na přijetí vliv. Ani učitelé zatím neví, jak to všechno dopadne. Navzdory ujištěním ze strany ministerstva se tedy zdá, že státní maturity přinesly hlavně zmatek, chaos a spoustu nadbytečné administrativy.

BARBORA KLEČKOVÁ