Startovací impuls pro stavbu železné dráhy v našem regionu dala tehdejší akciová společnost Moravskoslezská ústřední dráha. Takzvaná „centrálka“ byla ustanovena v roce 1870. Zakrátko poté začala vlastní výstavba. Byla svěřena známé firmě bratří Kleinů ze Sobotína. Šestice bratří, původem z Kociálnova na Jesenicku, realizovala ve druhé polovině 19. století technické stavby, jejichž rozsah překračuje rámec své doby. Do historie se zapsali jako jedni z budovatelů nejvýznamnějších železnic nejen u nás, ale v celé rakousko-uherské monarchii. Jejich působištěm se stal především Sobotín a Loučná nad Desnou. 

Rodinný festival Rockem proti přehradě 2019 v Nových Heřminovech.
Nové Heřminovy, Rockem proti přehradě. Zahrají Cocotte Minutte, Insania a další

Původně stavitelé vodohospodářských staveb, zemských silnic a státních dálnic se postupně zaměřili na stavbu železničních tratí. Koupí panství v Loučné získali bratři Kleinové i Sobotínské železárny. Další postavili v Petrově a Štěpánově. Jen v Sobotíně zaměstnávala železárna na dva tisíce lidí. Hlavním výrobním programem byly kolejnice a mostní konstrukce.

Vyráběli také těžní věže a důlní zařízení pro Ostravsko a Kladensko. Kromě výstavby železnic v českých zemích impérium bratří Kleinových budovalo železniční síť také v Rakousku, Německu, Polsku, Rumunsku a Itálii. Jen na území monarchie postavili přes 3,5 tisíce kilometrů železničních tratí.

TRAŤ VYSTAVĚLI AŽ NEČEKANĚ RYCHLE

Impozantní a dnes těžko pochopitelná byla také rychlost výstavby. Trať, jejíž počátky před 150 lety si letos připomínáme, postavili za pouhé dva roky 1870 – 72. Třicet let předtím hlavní trať z Olomouce do Prahy zvládli za pouhé tři roky (1842 až 1845). Vezmeme-li v úvahu, že v té době kromě parních mechanismů byly pomocníky stavitelů už jen koňská spřežení a lidské ruce, je to jistě úctyhodný výkon. Vůdčí osobností v rodině Kleinů byl druhorozený Franz. Byl manažerem společných podniků a respektovanou autoritou nejen v podnikatelské rodině. 

Dlouhé Stráně - ilustrační foto
Vodní elektrárna Dlouhé stráně má za první pololetí rekord ve výrobě elektřiny

Několik Kleinů bylo za své zásluhy povýšeno do šlechtického stavu. Jejich potomci bohužel nepodědili vizionářství, ani podnikatelský talent. Vedli život zbohatlíků a o rozvoj společných podniků se zajímali jen okrajově. V Krnově je důležitou vzpomínkou na éru bratří Kleinů nýtovaný most přes řeku Opavu u knihovny z roku 1900. Celkem bylo Kleiny vyrobeno přes tisíc mostů.

Složitý terén zejména na Domašovsku si na této trati vyžádal nejen stavbu mnoha mostů, ale také vyražení pěti tunelů v celkové délce 744 metrů. První vlak přijel z Olomouce do Krnova v říjnu 1872. O měsíc později byl zprovozněn úsek až do Opavy. Součástí nové trati byla i odbočka z Krnova do Hlubčic. Přeshraniční železniční doprava se v Krnově zastavila hned po válce v roce 1945. Několik let část trati v Krnově sloužila jako vlečka do dřevoskladu v Petrovické ulici. Nyní již je tento úsek zlikvidován, a to včetně železničního mostu přes Opavici. Původní násep by se v budoucnu mohl stát součástí cyklostezky.

Půldruhého století stará železnice značně změnila život této části Moravy i Slezka. Musíme s úctou vzdát hold jejím stavitelům. Stovkám a tisícům bezejmenných, kteří na ní tvrdě pracovali. Bez počítačů, internetu, mobilů a spalovacích motorů nám zanechali 120 kilometrů trati. Obdiv je, myslím, to nejvýstižnější slovo.

Ladislav Martikán

Fajné léto byla letos první speciální parní jízda s rozšířeným programem.
Fajné léto na Osoblažce pobavilo. Miliony na rekonstrukce nádraží potěšily