Z programového prohlášení vlády je v tuto chvíli jasné, že ani přípravu projektu propojení Odry a Dunaje, ani územní ochranu celého původního projektu Dunaj-Odra-Labe nová česká vláda nepodpoří.

Jana Michailidu
Michailidu: Pirátka z Karviné, která se politicky "zabila" sny o komunismu?

„Zatím jediné, o čem se uvažuje, ale ani to ještě není stoprocentně jisté, je možné prodloužení splavnosti Odry na české území. Podle programového prohlášení nové vlády bude v oblasti vodních cest pravděpodobně stěžejní rozvoj Labsko-Vltavské vodní cesty a především rozvoj rekreační plavby. Co se týče Odry, než ministerstvo dopravy, potažmo vláda, rozhodne o dalším postupu, bude třeba jednat s polskou stranou o jejich plánech na splavnění Odry na polském území, případně za tímto účelem provést územně-analytickou studii, která navrhne přesné trasování, umístění přístavu na českém území, a to především s ohledem na ochranu životního prostředí. Zpracování této studie by trvalo nejméně rok,“ odhaduje Lubomír Fojtů.

Nic ještě není jisté

Pokud má splavnění Odry od hranic k Ostravě dostat zelenou, je potřeba najít konsenzus mezi vytýčením trasy a zároveň ochranou přírody podél toku řeky.

Vyhozené vánoční stromky u kontejnerů, 10. ledna 2022 v Ostravě.
Vánoční stromek k popelnici? Zákon vyvolal zmatek a hněv napříč městy v regionu

„Na Ostravsku je totiž mnoho území pod správou Natura 2000, kterým je potřeba se vyhnout nebo v případě střetu s těmito územími zajistit dostatečné kompenzace. Studie by měla ukázat, zda je možné řeku splavnit, a přitom vyhovět všem předpisům a omezením stran životního prostředí a ochrany přírody, a mimo jiné i na jejím základě by se mohlo ministerstvo, resp. vláda, rozhodnout, zda se bude v tom projektu pokračovat, nebo ne,“ uvedl šéf Ředitelství vodních cest ČR.

Poláci chtějí náklad vozit po řece

Jiná situace je na polské straně hranice. Poláci mají na splavnění Odry eminentní zájem už delší dobu. „Polská strana ratifikovala smlouvu o mezinárodních vodních cestách AGN, a uvažuje o zařazení Odry do mezinárodní sítě vodních cest TEN-T. K tomu by ji ale museli splavnit minimálně na 4. třídu vodních cest dle klasifikace AGN, což by znamenalo, že by zde mohla fungovat přeprava velkými plavidly, jako například u nás na Labi,“ říká Lubomír Fojtů, který se minulý týden ve Věřňovicích potkal na neformální schůzce s Gabrielou Tomik, zplnomocněnkyni ministra infrastruktury polské vlády, kde tuto problematiku probírali.

Fotografie z natášení druhého dílu ostravské kriminálky Stíny v mlze.
Orlová, Vratimov, Hlučínsko... Líbil se vám 2. díl Stínů v mlze z MS kraje?

„Aby se na české straně mohlo něco dělat, tak k tomu podmínkou je, aby byla splavněná Odra na polské straně anebo se s tím aspoň začalo,“ dodal Fojtů.

Splavnění Odry za peníze EU

Poláci na splavnění celého toku Odry na svém území od Bohumína až po Štětín intenzivně pracují už mnoho let. V loňském roce například zprovoznili suchý poldr u Ratiborze a chystají konkrétní technická opatření pro vybudování umělého kanálu, kterým by se lodě při cestě do Ostravy vyhnuly chráněným meandrům u Bohumína.

Ve hře jsou totiž miliardy na tento projekt, které by Polsko mohlo získat z evropských fondů. A podmínkou jejich získání je také přeshraniční splavnění Odry do Ostravy.