Účast v závodu odpískala osádka Tatry 510 definitivně v pátek ve čtyři hodiny chilského, ve dvacet hodin středoevropského času.

„S přehříváním motoru jsme se prali prakticky od začátku. Problém vyústil bohužel k odstoupení našeho závodního trucku ze závodu Rallye Dakar 2010. Vše definitivně ztvrdila čtvrteční šestá etapa z Atnofagasty do Iquique,“ řekl kamionista Marek Spáčil.

Prakticky hned po startu se motor dostal do varu přes sto stupňů. Spáčilovci jej ochlazovali ve volnějších i tvrdších pasážích volnější jízdou. Převážnou část trati sedmé etapy ale tvořily nepříjemné fešfešové pláně (fesh fesh – jemný písečný prach).

„I přesto jsme udržovali slušné tempo a předjeli většinu vozů, které před námi startovali díky tomu, že již v páté etapě jsme díky podobným problémům ztratili více jak hodinu,“ popisoval Marek Spáčil. Na 182 kilometru etapy se rozhodli zastavil a dolít vodu do chladícího systému. Při podřazování se motor zastavil a od té doby se jej již nepodařilo oživit.

„Nepomohla ani asistenční Tatra Martina Kolomého, který u nás asi hodinu na to zastavil a společně s mechaniky jsme prošli nejdříve celý palivový i elektronický systém,“ smutnil Marek Spáčil. Poté Martin Kolomý a jeho parťáci odtáhli Tatru 510 mimo závodní trať k nedaleké silnici, kde se ještě snažili o nemožné.

„Ve čtyři ráno však padly i poslední naděje na teoretickou možnost stihnout dojet do cíle a odstartovat do další etapy. Ani nemluvím o tom, že od pěti odpoledne foukal silný vítr a kolem nás probíhala menší pouštní bouře,“ popisoval Marek Spáčil.

V sobotu je na Rallye Dakar 2010 volný den. Spáčilovci jej věnují přemístění Tatry 510 zpět do bivaku v Antofagastě. „Společně s asistenčním pelotonem posunovat dále a podporovat ostatní členy našeho týmu a hlavně naší druhou Tatru, aby dojela do cíle,“ uvedl Spáčil a dodal:

„Bude to náročné, díky tomu jaké jsou letos náročné a zrádné tratě, ale uděláme pro to maximum. Díky všem našim fanouškům za podporu a za vzkazy, které jsme od vás obdrželi, moc si toho vážíme.“

Manager týmu Czech Dakar Team Marek Spáčil nakonec popřál obyvatelům republiky, severní Moravy a potažmo také bruntálského a olomouckého regionu, aby se poprali se závějemi sněhu lépe, než posádka Tatry 510, Miss Dakar 2010 s pískem, prachem a kamením.

Osádka žluté Tatry 545 Martina Kolomého na Dakaru pokračuje

Závodní jezdec Rallye Dakar 2010 Martin Kolomý z Bruntálu potkal během sedmé pouštní etapy závodu na 182. kilometru zelenou Tatru Marka Spáčila se soutěžním číslem 510. Oba jsou členy Czech Dakar Teamu Martin Kolomý se svou posádkou jede ve žluté Tatře s číslem 545. Společnými silami se snažili čtyři a půl hodiny vrátit zpátky život agregátu Deutz, který nakonec vyřadil Tatru 510 z letošního Dakaru.

V půl šesté se nakonec Martin Kolomý, který podporuje i další startovní čísla Czech Dakar Teamu, vydal do cíle sám aby etapu dokončil ještě při svitu hvězd. „Stihli jsme to včas, i když jízda v noci byla úplně něco jiného, než co jsme zažívali předtím,“ komentoval Martin Kolomý.

Ani jemu se v dunovém závěru rychlostní zkoušky nevyhnul technický problém, se kterým si však i po tmě rychle poradil: „Při výjezdu na dunu jsme udělali obě přední gumy. Oprava nám šla poměrně rychle od ruky, i když jsme v bivaku nechali baterku.“

V závěru posádka Tatry 510 hodně pospíchala, aby přijela do bivaku čas. „Normálně bychom v noci vyslali zvěda, který by šel napřed a vedl nás dunovým polem,“ popisoval Kolomý a dodal: „To jsme zkusili na začátku, ale bylo to dost pomalé, tak jsme jeli jen na oči a nakonec nám to vyšlo.“ Martin byl klasifikován v sedmé etapě na 36. místě a v závodě pokračuje.

V sobotu 9. ledna jej čeká odpočinek, kdy pořadatelé Rallye Dakar 2010 hlásí volný den.