V červenci byl dokončen poslední úsek silnice mezi Slezskými Rudolticemi a polskou obcí Równe. Díky této nové zkratce přes Polsko si lze zkrátit cestu z Krnova do Slezských Rudoltic na polovinu.

Podobně výraznou úsporu času i pohonných hmot nová zkratka přes Polsko nabízí řidičům z dalších obcí, kteří dosud jezdili na Osoblažsko přes Liptáň a Město Albrechtice. Řidiči sice objevili zkratku přes Równe už dávno, ale dřív to byla jen polní cesta plná výmolů a prachu nebo bláta.

Nová asfaltová komunikace vede z obce Równe k přeshraničnímu můstku přes potok Troja. Za hranicí na českém území se napojuje na silnici do Slezských Rudoltic, která vznikla loni.

Na této česko polské komunikaci je pozoruhodné, že její trasa nevznikla v hlavách dopravních projektantů či politiků, ale čistě jako iniciativa zdola.

Na začátku byl zapomenutý most

Vše začalo když místní zemědělci našli v kopřivách zarostlý zapomenutý most, který spojoval český a polský břeh. Nikomu nepatřil. Neměl majitele, protože nebyl zanesený v katastrálních mapách. Úředně vlastně neexistoval. Nevedla k němu žádná cesta, ale vypadal dobře.

Zemědělci začali přemýšlet, zda by se tudy mohly zemědělské stroje dostat na pole na opačné straně hranice, třeba během česko polské spolupráce při žních.

Jejich nápad získával zasloužený ohlas a informace o mostu se rychle šířila. Nejdřív si tudy začali zkracovat cestu majitelé terénních aut. Tím jak čeští a polští zemědělci polní cestu stále vylepšovali, přibývalo odvážných řidičů, kteří si riskli touto zkratkou projet.

Iniciativu občanů podpořila obec

Obec Slezské Rudoltice tuto občanskou iniciativu přivítala, zaštítila a převzala. Rudoltice získaly od Rusína pozemky, po kterých polní cesta vedla a nechala prověřit technický stav přeshraničního mostu. Ukázalo se, že bytelný zachovalý most klidně zvládne auta o tonáži kolem dvaceti tun. Pak obec sehnala peníze na vyasfaltování úseku z rudoltického náměstí až k přeshraničnímu mostu.

„V podstatě jsme jen navázali na spontánní spolupráci místních zemědělců, kteří si přes hranice půjčují stroje, když je potřeba někde posekat louku nebo poslat stroje na nějaké polní práce. Byla to typická iniciativa zezdola, když čeští a polští zemědělci a podnikatelé se svou technikou na té cestě zadarmo nebo jen za příspěvek na pohonné hmoty odvedli obrovský kus práce.

Najednou jsme si všichni uvědomili, jak strategická a důležitá bude tato cesta pro náš region. Je úžasné, že s tím místní Češi i Poláci začali úplně sami a nečekali, až jim na to někdo dá peníze," popsal starosta Slezských Rudoltic Mojmír Pargač spontánní budování zkratky vlastními silami, což byl v době předražených veřejných zakázek zcela nevídaný jev.

Stejně neformálně přistupovali Češi a Poláci také k údržbě společného díla. Když se v Rudolticích nebo v Równem prohrnoval sníh, stroj s radlicí nezastavil na hranicích. Podobně to chodí při zimní údržbě přeshraničních silniček nejen v Rudolticích, ale třeba i v Rusíně nebo v Hlince.

„Na naší straně jsme dokončili asfalt loni, a naši polští partneři to dotáhli do konce teď v červnu. Investice se rozhodně vyplatí. Máme tu lékařku nebo učitelku z Krnova, ale i řadu dalších, kterým zkratka ušetří spoustu kilometrů i času," potvrdil starosta Pargač, podle kterého díky zkratce možná přibude i rekreantů z Krnovska, kteří si zde pořídí chatu nebo chalupu.

Společný zájem

Dobré dílo se podařilo díky tomu, že obce táhly za jeden provaz.

„Rekonstrukcí této komunikace vznikne ideální spojení pro obce Osoblažska ve směru na Krnov. Částečně zlepší i přístup do pohraniční obce Pelhřimovy, která je dnes z české strany téměř nedostupná. Na tomto silničním propojení bude možné stavět i v budoucnosti při rozvoji tohoto kraje.

Proto bychom rádi deklarovali zájem nejen Slezských Rudoltic, ale i okolních obcí na rekonstrukci této komunikace," deklarovaly ve společném prohlášení Slezské Rudoltice, Rusín, Bohušov, Osoblaha a Dívčí Hrad.