Zprovoznění komunikace se nemohou dočkat místní, turisté ani podnikatelé, kteří kvůli uzavření páteřní trasy počítají ztráty v milionech korun. Mezi prvními, kdo vyzkouší nově opravené úseky silnice, budou řidiči autodopravce Connex Morava, kteří tudy s autobusy míří z Jeseníku do Šumperka a Brna. Náhradní trasa přes Ramzovou pro ně skončí. Uzavření sedla se na tržbách Connexu podepsalo v řádech desetitisíců. „Žádné objížďky nám ztrátu nemohly nahradit, přes Ramzovou jezdí normální linky. Neobsloužili jsme Filipovice a Červenohorské sedlo,“ řekl vedoucí jesenické obchodní oblasti Connexu Václav Štětka.

Otevření silnice se nemohou dočkat ani podnikatelé v cestovním ruchu, kteří přes léto neměli komu nabídnout své služby. „Byla to příšerná bída,“ hodnotí letní sezonu majitelka apartmánů Červenohorské sedlo Lenka Nevřivová. „Stavba se celkově podepsala na turistickém ruchu v Jeseníkách. Zájem o ubytování byl v období, kdy jesenickou stranu ovládly stavební firmy, Červenohorské sedlo bylo neprůjezdné a návštěvníci hor byli odříznutí od možnosti pokračovat na Jesenicko, minimální. Ztráty na tržbách se v porovnání s jinými lety vyšplhaly na statisíce korun,“ je přesvědčená Nevřivová. Proto se už nemůže dočkat otevření silnice. Neskrývá přitom jisté obavy, že i přes zimu zůstanou mimo zájem návštěvníků. „Volají nám lidi, mají pocit, že silnice bude zavřená stále,“ řekla Nevřivová.

Na rekonstrukci doplatil také hotel Červenohorské sedlo. Provozovatel ho z důvodu ekonomických ztrát raději zavřel a zaměstnance propustil. Hotel se znovu otevře na zimu. „Ekonomicky je to pro nás katastrofa. Jiné řešení ale nebylo, nemělo cenu provoz držet, když silnice byla zavřená a přijelo by k nám maximálně pár hostů,“ řekl ředitel hotelu František Halaxa.

Hodně obtížné období mají za sebou i firmy z Jesenicka, které kvůli rekonstrukci silnice musely posílat vozy s výrobky přes objízdné trasy. Milionové ztráty se podařilo snížit na minimum jen díky obrovskému tlaku Okresní hospodářské komory Jeseník. hospodářská komora dotlačila Ředitelství silnic a dálnic a krajský úřad k opravě silnice a podjezdu na Ramzovském sedle tak, aby bylo průjezdné pro většinu kamionů.

„Původně navrhovaná objízdná trasa přes Bruntál, Rýmařov a Šumperk by nám prodloužila cestu o více jak sto kilometrů. Máme omezený okruh dostupnosti, kde jsme ještě konkurenceschopní. Jestliže kamion kostek stojí padesát tisíc a doprava do Prahy by se kvůli delší trase zdražila o deset tisíc korun, tak by nám zákazník zboží nevzal,“ řekl generální ředitel Slezského kamene Jiří Pelc. Otevření sedla vítá. „Jsem realista. Přes zimu by Ramzová pro kamiony průjezdná nebyla,“ dodal Pelc.

Opětovné zprovoznění silnice přes Červenohorské sedlo se prakticky neprojeví v Bělé pod Pradědem, která je první obcí pod vrcholem stoupání na jesenické straně. Uzavření sedla zdejším občanům klid rozhodně nepřineslo. „Tolik nákladních aut, která přes nás jezdila ze stavby, tudy po otevření Červenohorského sedla neprojede,“ zhodnotil starosta Bělé pod Pradědem Miroslav Kružík (nez.) čilý stavební ruch. Jak ale starosta dodal, oprava je nezbytná. „Komunikace byla v katastrofálním stavu a jednou by se mohlo stát, že by jediná silnice do Jeseníku nebyla vůbec průjezdná. Navíc byla tak úzká, že když se míjela větší auta, tak měla problém kolem sebe projet,“ dodal Kružík.

S otevřením silnice si ale oddechnou lidé v řadě obcí, kudy do jesenického regionu vedla jediná objízdná cesta. Hustý provoz například obtěžoval obyvatele Bratrušova. „Provoz je zde opravdu hustý. Nejvíc obec zatěžují kamiony, které navíc vůbec nedodržují předepsanou rychlost. Situace je velmi nepříjemná pro rodiče dětí, které navštěvují školu a školku. Mají strach je nechat chodit samotné,“ řekl starosta Bratrušova Jiří Matýs (nez.). Bratrušovská škola totiž stojí hned u frekventované silnice, po jejíchž okrajích ani nejsou chodníky.

 

Další články týkající se opravy silnice na Červenohorské sedlo najdete také zde:

Počasí komplikuje práci, Červenohorské sedlo se ale otevře včas

Červenohorské sedlo bude po sedmi měsících opět průjezdné