Kromě koronavirových opatření potrápily organizátory jízd také náhlé technické komplikace parní lokomotivy Malý Štokr. Měla to být první jízda po generální opravě, ale parní stroje dokážou být nevyzpytatelné.

Bylo nutné premiéru Malého Štokru odsunout na jindy, protože oprava technické závady si vyžádá delší čas. Naštěstí nadšenci Slezských zemských drah mají k dispozici záložní parní lokomotivu, takže sezona začíná a proběhne podle plánu.

Malý Štokr je lokomotiva vyrobená roku 1949, která prošla na přelomu let 2019 a 2020 generální opravou. První jízdy po návratu lokomotivy do Třemešné vypadaly slibně, ale před zkušební jízdou s celou soupravou nastaly komplikace.

„Je nám to velmi líto, ale start lokomotivy Malý Štokr musíme odložit na léto. Do té doby bude v čele parních vlaků druhá parní lokomotiva Rešica. Té bude operativně pomáhat dieselová lokomotiva Faur,“ zmiňuje těžkosti provozu parních lokomotiv David Chovančík ze Slezských zemských drah.

Osoblažská úzkokolejka v minulých letech zažívala růst návštěvnosti a také investic do nádražních budov i do parních vlaků.

„Kvůli koronaviru jsme na opravě lokomotivy téměř tři týdny nemohli pracovat. Museli jsme navíc zrušit jízdy v květnu a částečně v červnu. Museli jsme také přijmout opatření proti šíření koronaviru, takže v našem vlaku je povinné zakrytí dýchacích cest. Další špatnou zprávou je ohrožené financování projektu oprav dalších nádražních budov na úzkokolejce. A teď ještě problémy s lokomotivou. Věříme, že to ale vše zvládneme a ustojíme. My se jen tak nedáme!“, říká k situaci na Osoblažce Chovančík.

Nadále ovšem platí, že zahájení sezony parních vlaků na Osoblažce 20. června bude velkolepé. „Na nádraží v Třemešné bude vyhrávat kapela WAGÓN. Bude se předávat voucher na odběr 200 litrů dezinfekce od firmy ChemServis EU. Na cestující čeká bohaté občerstvení v Pivním vagonu včetně čepovaného piva“, zve i přes všechny těžkosti Chovančík.

Čím je osoblažská úzkokolejka tak vyjímečná, že ji vyhledávají fanoušci železnic, rodiny s dětmi i turisté a cyklisté? Dráha s atypickým rozchodem 760 milimetrů leží v Osoblažském výběžku, kde téměř nejezdí auta a příroda láká k výletům.

Na úzkokolejce je od roku 1898 pravidelný provoz osobních vlaků. Slezské zemské dráhy zde od roku 2004 provozují turistický parní vlak. Úzkokolejka je zajímavá například svou klikatostí, kdy na 20 kilometrech najdeme úctyhodné 102 oblouky. Proto se této trati přezdívá „dráha sta oblouků“.