Představitelé nacistické Třetí říše buď nastoupili do vlaku v Třemešné nebo hlídkovali nádraží ve Slezských Rudolticích. Jejich úkolem bylo chránit úzkorozchodnou trať před partyzány a hledat mezi cestujícími nepřítele a dezertéry.

Esesáci i vojáci wehrmachtu se snažili vypadat krutopřísně, když po civilistech řvali: „Die Dokumente, schnell!“ Byli trochu zaskočeni, že se jich cestující nebáli a naopak jim se smíchem kladli otázky typu: „Na co je vám ten sapík, když v něm nemáte ostré? Můžete se s námi vyfotit? Umíte říct německy taky něco jiného, než Die Dokumente?“

HENDE HOCH, BITVA SKONČILA

Nakonec se přece jen někdo při kontrole dokumentů prozradil tím, že začal prchat. Němci ho pronásledovali až mezi auta zaparkovaná před rudoltickým nádražím a tam vystřelili za útěkářem pár dávek ze samopalu.

Ke skutečně vzrušující bitvě došlo až v Osoblaze na nádraží kolem depa. Diváci v bezpečné vzdálenosti za plotem sledovali jak vlastenci označení českými trikolórami po boku rudoarmějců dobývají jednu pozici za druhou. Když se po dlouhé přestřelce většina Němců válela v kolejišti, poslední obránci osoblažského nádraží konečně uposlechli povel „Hende hoch“ a složili zbraně nebo se dali na útěk.

close Úzkokolejka Osoblažka se vrátila do března 1945 díky fanouškům vojenské historie. Ti názorně předvedli cestujícím, co se zde mohlo odehrávat v posledních dnech války. info Zdroj: Deník / František Kuba zoom_in

TRAŤ I LOKOMOTIVY ČEKÁ OPRAVA

„Tohle pro nás sice byla poslední jízda, ale stejně si moc neodpočineme. Čeká nás teď demontáž parního kotle na té velké modré lokomotivě ze Škodovky, protože se bude posílat na generálku. Také malá lokomotiva Rešica, která jezdí po Osoblažce už 15 let, vyžaduje dost náročnou údržbu,“ vysvětlovali železničáři Slezských zemských drah cestujícím, co mají na práci po skončení letní sezóny.

Také celou úzkokolejku od 7. do 25. října čeká velká rekonstrukce a nepřetržitá výluka. Místo vlaků Českých drah tu bude cestující vozit výlukový autobus. Kolem trati už je naskládáno na hromadách na 500 pražců na výměnu. Dále je připravena rekonstrukce sedmi přejezdů. Budou opravena také nástupiště v Třemešné ve Slezsku, Slezských Rudolticích, Bohušově a Osoblaze.