Když máte doma šestileté dítě se získaným autismem, přejete si jen to, aby bylo zase zdravé. A kromě toho dobrou školu, kde by se mu patřičně věnovali.

V Šumperku takovou mají. Jmenuje se Sluneční a učitelka Alena Švehlová se v její přípravné třídě už čtvrtým rokem věnuje dětem s různým znevýhodněním. „Nedovedete si představit, jak obrovský udělají děti za ten rok přípravky pokrok,“ netají se obdivem na adresu své zaměstnankyně ředitel Hynek Pálka. Jenže letos jejich přípravná třída bude možná poslední.

„Do takto koncipované výuky můžeme brát jen děti na základě doporučení, a to z poradenského centra a odboru sociálně právní ochrany dítěte. Žáků nesmí být méně než sedm a víc než patnáct,“ říká Pálka. A tak ačkoliv rodiče by o umístění ratolestí zájem měli, ředitel nemůže bez posudků udělat nic. Pro matky a otce je ovšem obcházení úřadů někdy velmi ponižující. Přitom mluvíme o budoucích prvňáčcích, u nichž je podle zákona „záruka, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj“.

Ale co ostatních 17 tisíc kluků a děvčat, které u zápisu každoročně získávají odklad a častokrát zbytečně zůstávají v mateřských školách? „Těmto dětem by nepochybně prospělo, kdyby přešly do jakéhosi nultého ročníku ZŠ,“ míní prezidentka Asociace ředitelů MŠ a ZŠ Hana Stýblová. Takové řešení by přivítala i na vlastním zařízení v Plzni Božkově, ale brání jí nedostatečná kapacita.

To Marta Šefčíková, zástupkyně ředitele ZŠ Mezi Školami z Prahy 13, by podobný krok udělala hned. „Kromě jedné školy v naší městské části jsou všechny plné zhruba ze dvou třetin. My bychom byli schopni děti, které jsou v MŠ o rok déle, přijmout a v rámci přípravné třídy jim vytvořit program i prostředí,“ říká Šefčíková.

Těmto předškolákům by mohli nabídnout kvalitní pedagogy, náplň času, hřiště i družinu. „Ve školkách jsou oddělení po 25 dětech, my bychom vytvořili třídičku pro deset patnáct dětí s odkladem a plně se jim věnovali. Jenže podle zákona to nejde,“ povzdechla si Šefčíková.

Ministerstvo ovšem s podobným logickým postupem s ničím podobným nepočítá: „O nultých třídách nepřemýšlíme. Řešením by však mohlo být zřízení posledního ročníku mateřské školy, který může vzniknout i při základní škole,“ sdělil Deníku mluvčí ministerstva školství Patrik Kubas.