Když šestiletý Dominik letos během Vánoc spustil koledu, všichni vyvalili oči. Odzpíval bez zaváhání několik slok, a to v angličtině. Příští rok se možná už domluví se svými vrstevníky z okolních zemí.

Navštěvuje totiž poslední ročník mateřské školy při ZŠ Martina Luthera v Plzni. „Naše školská zařízení rodiče vyhledávají i proto, že s angličtinou začínáme v předškolní přípravce, od první třídy jí děti mají šest hodin týdně, působí u nás rodilí mluvčí a žáci běžně vyjíždějí do zahraničí na studijní pobyty,“ líčí ředitel pro výchovu a vzdělávání Robert Hendrich. Není divu, že o zájemce církevní škola nemá nouzi, ačkoliv se v ní platí měsíční školné 2200 korun.

„Schopnost domluvit se jiným než mateřským jazykem se stává jedním z klíčových faktorů životního úspěchu i životního stylu pro celou populaci bez ohledu na vzdělání,“ říká profesor Petr Matějů z Institutu pro sociální a ekonomické analýzy (ISEA), který nedávno zveřejnil výsledky sociologického výzkumu na téma jazykové znalosti české populace, konkrétně angličtiny, němčiny, ruštiny, francouzštiny a španělštiny.

Bodují mladí

Ukázalo se, že schopnost a vůle učit se jazykům není v Česku příliš veliká. Jedním jazykem se domluví 27 procent, dvěma čtrnáct a třemi nebo více jazyky pět procent dotázaných.

Výzkum ukázal, že bez problému v angličtině komunikuje slovem i písmem jen necelých 10 procent lidí. Ve věkové skupině do 29 let ovšem tuto schopnost uvádí 17 procent dotázaných. „Angličtinu by jako první jazyk pro školní výuku doporučilo 93 procent dotázaných. Pokud jde o němčinu, jako první nebo druhý cizí jazyk ji navrhlo 62 procent lidí,“ sdělil Matějů.

Víc než polovina respondentů považuje za základ svých znalostí školní výuku. Na druhém místě se z hlediska vlivu umístila nutnost zvládnout jazyk kvůli požadavkům zaměstnavatele. „Ukazuje se, že klíčovou roli hraje škola. Musí existovat nejen možnost jazyk ve škole studovat, ale podstatná je i motivace ze strany učitelů a spolužáků,“ upozorňuje Matějů.

Podle čerstvé výroční zprávy České školní inspekce aktivně zvládá angličtinu 56 procent učitelů ZŠ, němčinu 23 procent, ruštinu 14,7 a francouzštinu necelá dvě procenta. Loni se přitom snížila rozšířená výuka v cizím jazyce o 7,6 procenta, v angličtině o deset procent. Tu nyní absolvuje 27 305 žáků základních škol.