Rada města Rýmařov se v loňském roce rozhodla pro změnu celkového firemního stylu, který chtěla odrazit na veškerých propagačních materiálech města, ať už to jsou dárkové či reklamní předměty, vizitky zaměstnanců úřadu, expozice na výstavách a veletrzích nebo webové prezentace.

„Město dosud k propagačním účelům využívalo svůj znak, stejně jako místní spolky, organizace nebo podnikatelé, předtím jsme nikdy žádné logo neměli," sdělila Leona Pleská, vedoucí odboru školství a kultury města Rýmařov.

Soutěž pro veřejnost

V červnu 2015 vyhlásilo město soutěž na vytvoření loga, v řádném termínu do 24. srpna jim čtrnáct soutěžících zaslalo pětatřicet návrhů. Komise vybrala tři postupující návrhy a vyzvala autory k jejich dopracování v souladu se zadáním soutěže.

Dopracované návrhy byly doručeny do 30. září 2015, komise se s nimi důkladně seznámila a doporučila radě města soutěž ukončit bez vyhlášení vítěze a vyhlásit ji znovu s tím, že upraví zadání soutěže tak, aby nebylo pro účastníky zavádějící.

Soutěž byla pak znovu vyhlášena 12. října 2015, do řádného termínu obdrželo město 56 návrhů loga.

Místo loga navrhovali znak

„Zadání nebylo z naší strany chybné, konzultovali jsme jej také s Unií grafického designu, ta nám vytýkala v podstatě jen nízkou částku autorského honoráře a nepřesnou specifikaci zadání grafického manuálu.

Hlavním důvodem bylo to, že někteří laičtí autoři nepochopili smysl loga, a navrhovali spíše znak města, se kterým nebylo možno dále pracovat," vysvětlila Leona Pleská.

V novém zadání pak tedy město více zdůraznilo smysl loga s tím, že jej chce v některých materiálech použít současně se svým znakem, proto by logo nemělo být totožné a nemělo by využívat podobnou symboliku.

Vítězné logo

Autorem vítězného loga se stal akademický malíř Ondřej Šmerda, který má v oblasti designu bohatou zkušenost, vytvořil například logo Národního muzea, Zlatých stránek, nebo knižních nakladatelství Portál a Fragment.

„Vítězný autor se do soutěže standardně přihlásil na základě výzvy zveřejněné na webových stránkách města, nebyl speciálně osloven, zaujalo ho to. Soutěž byla otevřena pro širokou odbornou i laickou veřejnost," oznámila Leona Pleská.

Názory na logo

„Zaznamenali jsme zatím ohlasy kladné i záporné, ale stará lidová moudrost praví: Sto lidí, sto názorů. O tom, jak je logo kvalitní, rozhodne čas," prozradila vedoucí odboru školství a kultury Rýmařov.

V komisi rozhodovali odborníci nebo grafici, kteří mají zkušenosti s tvorbou propagačních materiálů, nebyl v ní zastoupen žádný politik. Všechny návrhy, které se objevily v obou soutěžích, budou vystaveny v prostorách Střediska volného času, o přesném termínu město zájemce informuje.

Finance na soutěž

Na soutěž uvolnilo město částku padesát tisíc korun, kterou dodrželo, peníze byly určeny na skicovné a autorský honorář, členové komise pracovali zadarmo.

Autorovi vítězného loga vyplatí město honorář ve výši třiceti tisíc korun za vytvoření díla a udělení svolení k jeho užití v souladu se zákonem o autorském právu, autorův výtvor tedy bude moci město využívat dle potřeby. Logo vychází z tradičních barev města.

Ondřej Šmerda konstatoval, že sama slabika „Rý" je velmi neobvyklá a nemůže se jí pyšnit žádné jiné město v České republice.

Čárka nad ypsilonem je pak provedena ve tvaru obecného listu, který symbolizuje, že město Rýmařov je zasazeno v krásném přírodním prostředí Jeseníků a je i přitažlivým cílem turistů.

Miriam Opletalová